Mercedes-Benz W 196 R Grand-Prix-Rennwagen mit der Fahrgestellnummer 9. Studioaufnahme von links. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D844822) Mercedes-Benz W 196 R Grand Prix racing car with chassis number 9. Studio shot from the left. (Photo signature of the Mercedes-Benz Classic Archives: D844822)

Een van de meest invloedrijke racewagens ooit, de 1954 Mercedes-Benz W 196 R “Stromlinienrennwagen”, wordt op 1 februari 2025 geveild in een exclusief evenement in Stuttgart. Deze auto, gereden door legendes Juan Manuel Fangio en Sir Stirling Moss, markeert een mijlpaal in de autosportgeschiedenis.

Foto: Mercedes

Een historisch icoon in de autosport

De W 196 R, chassisnummer 00009/54, is een van slechts vier complete exemplaren met de unieke gestroomlijnde carrosserie. Deze auto werd gebruikt bij de Grand Prix van Buenos Aires in 1955, waar Juan Manuel Fangio als winnaar uit de bus kwam. Tijdens de Italiaanse Grand Prix van 1955 zette Sir Stirling Moss de snelste ronde ooit in dit model.

Deze wagen was een technologische triomf:

  • Motor: 2,5-liter rechte achtcilinder met 290 pk, geavanceerde brandstofinjectie en dubbele nokkenassen.
  • Carrosserie: Gestroomlijnd ontwerp voor optimale aerodynamica op hogesnelheidscircuits.
  • Resultaten: 9 overwinningen in 12 races in Formule 1-kampioenschappen.

Na jaren van zorgvuldig beheer door het Indianapolis Motor Speedway Museum, waar de auto in 1965 werd gedoneerd, wordt dit meesterwerk nu aangeboden in samenwerking met RM Sotheby’s en Mercedes-Benz Heritage.

Een zeldzame kans

Deze veiling biedt een unieke mogelijkheid: de W 196 R is de eerste gestroomlijnde versie die beschikbaar wordt gesteld voor particuliere verzamelaars. Hij wordt aangeboden in zijn originele Monza-livery en is volledig gedocumenteerd met historisch materiaal.

De opbrengst van de veiling ondersteunt het Indianapolis Motor Speedway Museum bij collectiebeheer en restauratie. Dit maakt deze verkoop niet alleen een buitengewone kans voor verzamelaars, maar ook een bijdrage aan de preservatie van autosportgeschiedenis.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.