Citroën, de Franse autofabrikant bekend om zijn iconische chevron-logo, heeft onlangs de Aircross-variant van zijn populaire C3 SUV onthuld. Deze nieuwe toevoeging aan het B-segment is verkrijgbaar met zowel een elektrische motor als in hybride en thermische uitvoeringen. Met zijn gewaagde en intelligente ontwerp lijkt de nieuwe C3 Aircross een sterke concurrent te worden in zijn klasse.
Niet zomaar low-cost
Laurence Hansen, directeur Product en Strategie bij Citroën, benadrukt dat hoewel Citroën de instapmodel-merk van Stellantis vertegenwoordigt, hun producten zeker niet als “low-cost” beschouwd moeten worden. Dit blijkt uit de zorg die is besteed aan het ontwerp van de 4,32 meter lange C3 Aircross, die vier jaar ontwikkeling vergde en het werk was van een team van 20 ontwerpers. De auto, die de nieuwe huisstijl van Citroën met een verfijnd chevron-logo in een medaillon overneemt, onderscheidt zich door zijn verticale verlichting en sympathieke voorzijde.
Aerodynamisch en veelzijdig
Ondanks zijn zeer hoekige, zelfs rechthoekige vorm en korte motorkap garanderen ze bij Citroën niettemin een goede aerodynamica, want, zoals Pierre Leclercq, Design Director van Citroën, benadrukt, “de vormen die de lucht het best splijten zijn ofwel bakstenen ofwel druppels”. Deze baksteen, gebaseerd op een multi-energie Smart Car platform, maakt het mogelijk om een gamma te bouwen dat aangepast is aan alle rijstijlen, inclusief elektrisch, met een 44 kWh batterij en een bereik van 300 km (en zelfs 400 km met de komst van een 54 kWh batterij gepland voor het eerste kwartaal van 2025). Verbonden mobiliteit die niet ten koste gaat van de portemonnee van de gezinnen.
Betaalbaar voor gezinnen
De nieuwe C3 Aircross is dus vooral gericht op gezinnen, hoewel naar schatting 40% van de verkopen naar wagenparken zal gaan, aldus Thierry Koskas, CEO van Citroën. Gezinnen, vaak heringedeeld, hebben behoefte aan een flexibele indeling met 5 tot 7 zitplaatsen. De 7-zits configuratie is voorlopig alleen beschikbaar in de hybride uitvoering (met een uitstoot van 121 g CO2/km) en kost 850 euro extra bovenop de basisprijs van ongeveer 25.000 euro. Dit is redelijk en vergelijkbaar met andere auto’s in hetzelfde segment. De thermische versie, die onderworpen is aan een hogere belasting vanwege een uitstoot van 135 g CO2/km, kost minder dan 20.000 euro, terwijl de elektrische ë-C3 Aircross rond de 28.000 euro geprijsd is. Dit plaatst hem in directe concurrentie met de Dacia Duster, die tussen de 20.000 en 25.000 euro kost, afhankelijk van de versie.
Innovatieve functies
Om zich te onderscheiden, legt Citroën de nadruk op zijn rijke uitrusting zonder concessies, praktische keuzes, comfortabele “chocoladereep” stoelen en geavanceerde connectiviteit. Een opvallende innovatie is het Display-systeem dat essentiële informatie overal op het dashboard en op een getinte glazen strook weergeeft, wat zorgt voor optimale zichtbaarheid. Door kosten te besparen met een beperkte reeks uitvoeringen (You en Max) en ongeverfde carrosseriedelen, evenals productie in Trnava, Slowakije, positioneert de C3 Aircross zich als een revolutie binnen het Citroën-merk.
Lancering en toekomst
De eerste leveringen van deze B-SUV beginnen dit najaar, samen met het Mondial de l’Automobile in Parijs, waar Citroën belooft nog meer nieuwe modellen te onthullen. Misschien zien we ook een vernieuwde versie van het concept Oli, dat, volgens Laurence Hansen, “met zijn focus op modulariteit en gebruik een nieuwe kijk op elektrische mobiliteit heeft geïntroduceerd”.
Met de nieuwe C3 Aircross bewijst Citroën dat betaalbaarheid en innovatie hand in hand kunnen gaan, en dat het merk klaar is om zijn stempel te drukken op de toekomst van de automobielindustrie.