default

Omdat het bij Carvibes.be draait om beleving en emoties, heeft Ilse haar eerste persreis op een unieke manier vastgelegd. De trip naar Augsburg voor de lancering van de nieuwe Mazda CX-80 zat vol spannende momenten en nostalgie. Van het herontdekken van vliegreizen tot het testen van nieuwe wagens, Ilse haar reisverslag weerspiegelt niet alleen de technische aspecten, maar ook de persoonlijke ervaringen en emoties die deze persreis onvergetelijk maakten.

(tekst en foto: Ilse Bauwens / Mazda)

Mijn Eerste Persreis voor Carvibes.be: Een Avontuur vol Auto’s en Nostalgie!

Wat een avontuur! Mijn eerste persreis voor Carvibes.be, en wat voor één! 
Het was al vijftien jaar geleden dat ik in een vliegtuig zat, dus je kan je voorstellen dat de gezonde spanning voelbaar was. 
Eens aangekomen en ingecheckt op Zaventem genoot ik van een heerlijke Chai Tea Latte met amandelmelk. 
Een perfecte start, als je het mij vraagt!

Aankomst in Augsburg

Bij de gate werd ik hartelijk ontvangen door Peter, de PR Manager van Mazda België, die me kennis liet maken met de andere genodigden.
De trip stond in het teken van de lancering van de nieuwe Mazda CX-80 en ik was heel benieuwd naar wat me te wachten stond. 

Op de luchthaven van Munchen werden we met z’n allen verwelkomd door het Mazda-team, en het eerste zicht op de wagens was veelbelovend!

We mochten zelf een wagen kiezen, en ik stapte in samen met Peter en Ben. Onze keuze viel op de PHEV-versie met een prachtige Artisan Red buitenafwerking en de luxe Takumi-uitvoering binnenin. Peter nam plaats achter het stuur op weg naar onze lunchlocatie in Freising.  De eerste kennismaking tijdens deze rit was alvast veelbelovend.

Smakelijke Lunch en Een Ruime Rit

Na een smakelijke lunch bij Gasthaus Landbrecht mochten we kiezen uit twee routes richting ons hotel. 
Deze keer kroop ik achter het stuur en ik was aangenaam verrast. De wagen was groot (bijna 5 meter!), maar dat voelde helemaal niet zo aan. Voor mij is het belangrijk om goed zicht te hebben op de weg, en dat was hier zeker het geval.

De testwagen was ook zeer ruim, met zes zitplaatsen en comfortabele captainseats op de tweede rij. Ideaal voor zowel kleine als grote mensen! 
We reden met een krachtige viercilinder 2.5 Skyactiv-G en een elektromotor van 129 kW. 
Ik kon de wagen en de veiligheidssystemen uittesten.  De line-assist was voor mij soms net iets te vlug in het reageren maar better safe than sorry, toch?
De overgang van motorisch naar elektrisch vond ikzelf vrij direct maar desondanks is dit een zeer fijne en stille wagen om mee te rijden.  En de vele ruimte maakt het een ideale wagen voor grotere gezinnen en zo dus ook de ideale reispartner.

Hotel en Nostalgie

Na een rit van ongeveer vijftig minuten kwamen we aan in hotel Maximilian’s, gelegen in het prachtige historische centrum van Augsburg. Na me geïnstalleerd te hebben, trokken we naar het Mazda Classic Automobile Museum Frey voor een persconferentie en diner. Mijn nostalgie kwam bovendrijven toen ik een gele 121 zag – bij velen gekend als ‘een bolleke’, die ik zelf ooit ook gehad heb (al was de mijne rood!).

Tijdens de persconferentie samen met enkele andere vertegenwoordigde landen werd ons wat meer verteld over deze All-New Mazda CX-80. Het exterieur, het interieur, de 2 verschillende motorisaties (PHEV en Diesel) en de andere specificaties en technische info, niets werd overgeslagen.

Nadien nam Ben Seys (Director Marketing & Communications) het woord nog even over voor de Belgische en Luxemburgse delegatie journalisten.
Hij gaf ons wat meer info over de prijzen (startprijs voor de Exclusive-line voor zowel de PHEV als diesel versie vanaf iets minder dan 60.000,00 euro voor België).
Daarnaast kwam ook het nieuws dat Mazda tussen 2025 en 2027 nog meer zal inzetten op het elektrificeren van het gamma.
Wordt dus vervolgd.

Diner en Ontspanning

Na de presentatie was het tijd voor het diner. Aan tafel maakte ik kennis met Stephan Rothe, de museummanager, die ons vermaakte met boeiende verhalen over de wagens en de stad Augsburg. We kregen zelfs een exclusief kijkje in de kelder van het museum, waar enkele verborgen pareltjes stonden te wachten op hun ‘upgrade’.

Na een gezellige avond dronken we nog een digestief in de hotelbar en leerde ik de andere genodigden wat beter kennen. Moe maar voldaan kroop ik in bed.

Terug naar de Luchthaven

De volgende ochtend, na een verkwikkende douche en een heerlijk ontbijt, besloot ik nog wat foto’s van de wagen te maken. Helaas was het weer niet mijn beste vriend, maar ik slaagde er toch in om enkele mooie foto’s te maken.

Voor de terugrit naar de luchthaven kregen we de dieselversie met een 3.3 liter e-Skyactiv zescilinder-in-lijn. 
De wagen, ook weer uitgerust met de Artisan Red buitenafwerking en het Takumi-interieur was uitgerust met 7 zitplaatsen. 
Zeer ruim dus en perfect voor het trekken van een caravan of aanhangwagen! De moderne diesels zijn echt een wereld van verschil met vroeger.

We vertrokken ruim op tijd, maar net na het oprijden van de autosnelweg kwamen we vast te zitten in een file door een brandende vrachtwagen. Tweeënhalf uur stilstand! Maar uiteindelijk kwamen we net op tijd aan, mede dankzij een vlotte securitycheck en een licht spurtje naar de gate.

Een Onvergetelijke Ervaring

Al bij al zal ik deze eerste persreis niet snel vergeten. Het smaakt naar meer! 
Een grote dank aan Carvibes.be voor de kans en Mazda België voor de uitnodiging en aan Peter en Ben voor het fijne gezelschap in de wagen. 
Het artikel met oa de technische gegevens kunnen jullie hier vinden: https://www.carvibes.be/getest-mazda-cx-80/


Tot de volgende rit!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.