(Bron: Bugatti)

Jullie hadden dit nog te goed van ons, als echte liefhebbers van zowel prachtige wagens als kunst, kunnen we niet om de Bugatti Tourbillon heen. Dit meesterwerk van techniek en design brengt twee werelden perfect samen: de adembenemende kracht van een hypercar en de verfijning van een kunstwerk. Bugatti heeft met de Tourbillon een nieuw icoon gecreëerd dat niet alleen de harten van autoliefhebbers sneller doet slaan, maar ook kunstliefhebbers weet te betoveren. Dit alles komt natuurlijk met een stevig prijskaartje.

Van Veyron tot Tourbillon: een nieuw tijdperk

Het begon allemaal met de hergeboorte van Bugatti in 2004, toen de Veyron de wereld verblufte met meer dan 1.000 pk. Vervolgens kwam de Chiron, die nog eens de lat hoger legde met 1.500 pk. Nu, bijna 20 jaar later, presenteert Bugatti de Tourbillon, een wagen die niet alleen de grens van 1.800 pk opzoekt, maar ook qua design en verfijning een nieuw hoofdstuk opent.

Dit is de eerste Bugatti in meer dan twee decennia zonder de legendarische W16-motor. In plaats daarvan krijgen we een gloednieuwe 8.3-liter V16 zonder turbo’s, gecombineerd met drie elektromotoren die zorgen voor verbluffende prestaties én een elektrisch rijbereik van 60 km. En met een topsnelheid van 445 km/u is de Tourbillon niets minder dan een technisch hoogstandje.

Tijdloos design, geïnspireerd door kunst

Zoals bij elke Bugatti draait het bij de Tourbillon niet alleen om snelheid, maar ook om schoonheid. Het design is geïnspireerd op iconische Bugatti-modellen zoals de Type 57SC Atlantic en de Type 35. De vormgeving, met de kenmerkende hoefijzervormige grille, is zo ontworpen dat de auto zelfs stilstaand snelheid uitstraalt. Elk detail is gericht op perfectie—van de scherpe lijnen tot de elegante kleurenscheiding, die doet denken aan Bugatti’s rijke erfgoed.

Binnenin de wagen zet Bugatti een stap terug van de digitale trends en kiest het merk voor tijdloze elegantie. Het analoge instrumentenpaneel, ontworpen door Zwitserse horlogemakers, is een kunstwerk op zich. Met meer dan 600 onderdelen van titanium en edelstenen zoals saffier en robijn, is het een staaltje van vakmanschap dat je niet vaak tegenkomt in de autowereld.

Prestaties die grenzen verleggen

Bugatti staat bekend om zijn ongeëvenaarde prestaties, en de Tourbillon stelt niet teleur. Met zijn V16-motor en drie elektromotoren haalt hij een verbluffende 1.800 pk uit de combinatie. Dat betekent een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2 seconden en een topsnelheid van 445 km/u, voor wie echt durft. En ondanks die immense kracht is de Tourbillon lichter dan zijn voorganger, de Chiron. Bugatti bewijst hiermee dat performance en verfijning hand in hand gaan.

Een kunstwerk voor de eeuwigheid

Wat de Tourbillon echt bijzonder maakt, is dat hij niet alleen ontworpen is voor het heden, maar voor ‘Pour l’éternité’—voor de eeuwigheid. Elk detail van de auto, van het ontwerp tot de technologie, is met die gedachte in het achterhoofd gemaakt. Het is een wagen die je niet alleen vandaag de dag op concours d’élégance zult zien, maar ook nog over 100 jaar als een tijdloos icoon van techniek en schoonheid.

Met de Bugatti Tourbillon brengt het merk een hommage aan zijn rijke verleden, terwijl het de toekomst van de hypercar opnieuw vormgeeft. Dit model, dat vanaf 2026 in een gelimiteerde oplage van 250 stuks zal verschijnen, heeft alles in zich om een blijvende indruk achter te laten—niet alleen als auto, maar als kunstwerk op wielen met een startprijs vanaf €3,8 miljoen.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.