De Porsche 911 GT3 viert zijn 25e verjaardag met de lancering van twee versies: een circuitgerichte variant met achtervleugel en een verfijnde versie met het Touring pakket. Beide modellen zijn voorzien van geavanceerde aerodynamica, een 4.0-liter atmosferische motor met 510 pk, en nieuwe personalisatie-opties, zoals het Weissach-pakket.

Bron: Porsche

De Porsche 911 GT3, die sinds 1999 symbool staat voor het combineren van racegenen met dagelijkse bruikbaarheid, keert in 2024 terug in een nieuwe gedaante. Speciaal voor zijn jubileumjaar komt het model voor het eerst in twee versies tegelijk op de markt: een circuitgerichte sportwagen met een vaste achtervleugel en een ingetogenere variant met het Touring pakket. Dit laatste model behoudt de elegante lijnen van de 911 en biedt een luxueuzer interieur met lederafwerking. Beide versies zijn uitgerust met een indrukwekkende 4.0-liter zescilinder boxermotor die 510 pk levert.

911 GT3: Pure raceprestaties

De 911 GT3 is ontworpen met een scherpe focus op prestaties. De voorkant van de wagen is geoptimaliseerd met een herontworpen diffuser en spoilerlip, wat samen met de vernieuwde aerodynamische vinnen op de onderzijde de luchtstroom en downforce verbetert. De vaste achtervleugel, met nieuwe hoekige zijkanten, draagt ook bij aan de verbeterde aerodynamica.

Net als zijn voorganger is de nieuwe GT3 uitgerust met dubbele wishbone-ophanging vooraan, nu voorzien van speciaal gevormde draagarmen in druppelvorm, wat de stabiliteit bij hoge snelheden en de koeling van de remmen bevordert. Dit wordt gecombineerd met sportbanden van 20 inch vooraan en 21 inch achteraan, die zorgen voor optimale grip, zelfs op natte ondergronden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een 7-traps PDK, beide met een kortere eindoverbrenging voor snellere acceleraties. Dit resulteert in een 0-100 km/u sprinttijd van 3,4 seconden (PDK) en een topsnelheid van 311 km/u.

Touring pakket: elegantie en functionaliteit

De 911 GT3 met Touring pakket richt zich op liefhebbers die de pure rijervaring van de GT3 willen zonder de opvallende aerodynamische elementen zoals de achtervleugel. In plaats daarvan heeft dit model een intrekbare spoiler en behoudt het de vloeiende lijnen van de klassieke 911. De Touring uitvoering komt standaard met een verfijnd lederen interieur en biedt nu, voor het eerst, een optioneel achterbanksysteem, wat de dagelijkse bruikbaarheid aanzienlijk vergroot.

Lichtgewicht design en Weissach-pakket

Beide modellen maken uitgebreid gebruik van lichtgewicht materialen om de prestaties te maximaliseren. Nieuwe lichtmetalen wielen, magnesiumopties en een lichtgewicht lithium-ion batterij dragen bij aan een totaalgewicht van slechts 1.420 kg in de lichtste configuratie. Voor wie echt alles uit de GT3 wil halen, is er het Weissach-pakket. Dit pakket, nu beschikbaar op de GT3, biedt extra opties zoals een CFRP (koolstofvezel) rolkooi, lichtgewicht panelen en exclusieve magnesium wielen.

Interieur en technologie

Het interieur van de nieuwe 911 GT3 blijft trouw aan de minimalistische race-esthetiek, met een centraal geplaatste toerenteller en een digitale cockpit die belangrijke gegevens overzichtelijk weergeeft. Er zijn diverse opties beschikbaar, zoals een lichtgewicht sportstoel met een inklapbare rugleuning en carbonfiber constructie, perfect voor circuitgebruik.

Avatar

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com