Een sportieve maar tekortkomende heruitvinding?

Smart is niet meer het merk van de kleine stadswagen zoals we ze kenden sinds de beginjaren 2000. In 2019 heeft het oorspronkelijke moederbedrijf ‘Mercedes-Benz AG’ een joint venture aangegaan met de Chinese ‘Geely Automobile Group’. Het doel: Smart een leidende speler maken in de elektrische en geconnecteerde premium stadswagens markt. Geschrapt werd de kleine handige tweezitter Smart fortwo en in 2022 werden voor het eerst hun twee nieuwe SUV modellen voorgesteld. De Smart #1 en #3.

Nadat we bij Carvibes eerder dit jaar al met de #1 hadden gereden, was het nu de beurt aan de Smart #3 in de sportieve Brabus uitvoering. Ik zocht voor jullie de pro’s en contra’s op.

De pro’s:

In het verleden was het design van Smart bedenkelijk maar uniek. Vandaag de dag is het design van de #3 echter zeer geslaagd in mijn opinie, zeker in de Brabus uitvoering. Zijn organische scherpe lijnen, doorlopende lichtsignaturen en aflopende daklijn zorgen voor een sportief en modern uiterlijk. Het interieur van de #3 is goed afgewerkt en vooral stevig. Er is weinig tot geen speling of gekraak in het interieur te bekennen. De stoelen ogen sportief maar blijven comfortabel. Aan ruimte voor de inzittenden eveneens geen gebrek, de #3 is namelijk geen kleine wagen meer met zijn 4,4m lengte en 1,85m breedte. De Brabus uitvoering is voorzien van 428 pk en een 4×4 aandrijving die het meeste vermogen naar de achterwielen stuurt. Aan sportief rijplezier geen gebrek. AC laden (normale laadpaal) kan tot 22 kW, wat het laden tijdens je dagdagelijks leven iets makkelijker maakt. Een uurtje gaan sporten en je hebt al ongeveer een derde van je batterij bijgeladen.

Noch pro, noch contra:

Hoewel het sportieve rijgedrag leuk is, is het in het dagelijks leven voor een SUV net dat tikkeltje te hard. Door de aflopende daklijn heeft de #3 een redelijk brede C-stijl waardoor je schouderblik naar achteren eerder beperkt is. Het infotainment systeem heeft een goede resolutie en kleurwarmte maar is niet meteen intuïtief in gebruik. Er zijn wel een paar sneltoetsen onder het scherm aanwezig om naar bepaalde menu’s te navigeren, maar deze menu’s bevatten te veel info en functionaliteiten waardoor je het overzicht een beetje verliest. Ook de talloze achtergrond afbeeldingen en iconen waarmee ze speels en jeugdig proberen over te komen, maken het wat storend om te navigeren. Maar uiteindelijk vind je je weg er wel in. Hoewel de piek DC (snellader) laadsnelheid van 150 kW niet slecht is, is het zeker geen koploper. De reële DC laadsnelheden lagen tijdens de test tussen 100 en 130 kW. De #3 wordt in China geproduceerd en zal hierdoor vanaf 1 januari 2025, door de verhoogde EU-importheffingen, een prijsverhoging ondergaan van ongeveer €2.000 excl. btw. Hierdoor zal de #3 Brabus €52.495 incl. btw kosten. Nog altijd een zeer competitieve prijs als je ziet dat zijn directe concurrenten in het elektrische SUV-coupé segment tussen de €51.000 en €76.000 liggen. Toch blijft deze prijs moeilijk slikken voor een merk dat aangeeft “stadswagens” op de markt te brengen.

De contra’s:

Het grootste negatieve punt aan de wagen is zijn hoog verbruik in combinatie met de relatief kleine batterij (62 kWh bruikbaar), wat resulteert in een laag rijbereik. Op papier wordt er een gecombineerd verbruik van 17,6 kWh/100km en een totaal bereik van 415 km opgegeven. In de praktijk zat ik aan een verbruik van ongeveer 23 kWh/100 km op de autosnelweg aan 100-110 km/h en zelfs op binnenwegen geraakte ik met een vederlichte voet amper onder 20 kWh. Reken dus maar op een reëel bereik van ongeveer 250 km in ons Belgisch klimaat. Verder is de kofferruimte ondermaats voor een SUV. De hoge koffervloer en aflopende daklijn van de wagen, maakt dat er zelfs met moeite een middelgrote hondenbench in past. Hoewel Smart beweert nog steeds stadswagens te maken, spreken de dimensies van de #3 dit geheel tegen. De wagen is simpelweg te groot om eenvoudig te kunnen manoeuvreren of parkeren in een stadsomgeving.

Conclusie:

Hoewel Smart met de #3 Brabus een sportieve, visueel attractieve, ruime en welgebouwde wagen op de markt heeft gebracht, heeft de keuze voor een SUV het unieke karakter van het vroegere Smart quasi volledig tenietgedaan. Het resultaat is een SUV-coupé zoals er al zovelen zijn op dit moment. Combineer dit met de niet zo vooruitstrevende batterij/elektromotor technologie en veel unieke verkooppunten schieten er niet meer over. Een kleine tot middelgrote elektrische hatchback had naar mijn inzien een betere fit geweest voor het merk en de technologie die ze momenteel gebruiken.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.