De transitie naar elektrische voertuigen en het behoud van een authentieke identiteit: Fiat en Abarth staan aan de vooravond van belangrijke ontwikkelingen. Gaetano Thorel, Head of Fiat & Abarth Europe, sprak hierover tijdens een exclusief interview.

De unieke waarde van het Autosalon van Brussel

Het Autosalon van Brussel heeft volgens Thorel een bijzondere positie binnen Europa door zijn klantgerichte benadering. Dit evenement is niet alleen een show voor liefhebbers, maar ook een platform waar daadwerkelijk auto’s worden verkocht.

Dit is altijd een autoshow geweest voor klanten,” aldus Thorel. Die focus maakt het evenement duurzaam en relevant, zeker in de nasleep van COVID-19.” Door de lagere kosten en directe impact op verkoopcijfers blijft Brussel een aantrekkelijke locatie voor automerken.

Elektrische prestaties: de toekomst van Abarth

Met de introductie van de volledig elektrische Abarth 600e zet het merk een grote stap in de richting van elektrificatie. Thorel legt uit dat Abarth trouw blijft aan zijn DNA: bestaande modellen tunen en de prestaties maximaliseren. “Carl Abarth maakte nooit dedicated cars, hij verbeterde bestaande modellen. Dat DNA houden we vast, maar dan in een elektrische context.”

De Abarth 600e behoudt de sportieve ervaring en dynamiek waar het merk bekend om staat, terwijl het volledig elektrisch is. Thorel bevestigt dat Abarth zal blijven innoveren met speciale series en een bredere internationale focus, onder andere met modellen zoals de Pulse en Fastback in Latijns-Amerika. In Europa ligt de nadruk echter volledig op sportieve elektrische voertuigen en hoeven we volgens hem niet direct een SUV versie met Abarth stempel op verwachten.

Fiat: wereldwijd en stedelijk

Fiat heeft binnen Stellantis een cruciale positie als wereldwijd merk. Met een gelijkmatige verdeling van de verkoop in Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten & Afrika is Fiat het grootste merk binnen de groep qua volume.

In Europa richt Fiat zich vooral op stedelijke mobiliteit. “Alles tussen 2,5 en 4,2 meter valt onder Fiat,” zegt Thorel. Dit segment wordt bediend met modellen zoals de Topolino, de 500 (hybride en elektrisch), de Grande Panda en de 600. Ook lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s), zoals de iconische Fiat Ducato, blijven een belangrijk onderdeel van het portfolio.

Italiaanse identiteit blijft cruciaal

Hoewel Fiat zich aanpast aan moderne technologieën en wereldwijde markten, blijft de Italiaanse identiteit van het merk onaangetast. Dit komt tot uiting in samenwerkingen zoals die met Giorgio Armani voor de exclusieve 500 Giorgio Armani. “De Italiaanse cultuur en stijl zitten verweven in alles wat we doen. Alleen Fiat kan dat bieden,” aldus Thorel.

Vooruitblik op nieuwe modellen

Tijdens het jubileum van Fiat in juli 2024, waar wij ook aanwezig waren, werden twee toekomstige modellen aangekondigd, die in 2026 worden gelanceerd. Hoewel details schaars zijn, hint Thorel op een uitbreiding en verdere versterking van de stedelijke mobiliteitslijn. De Grande Panda wordt wel snel in de showroom verwacht.

Conclusie

Fiat en Abarth zetten vol in op elektrificatie, globalisering en het behouden van hun onderscheidende Italiaanse karakter. Met modellen zoals de Abarth 600e en de Grande Panda tonen beide merken hoe innovatie hand in hand kan gaan met traditie.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.