Toyota heeft een nieuw en verbeterd brandstofcelsysteem ontwikkeld, het 3rd Gen Fuel Cell System. Dit systeem biedt verbeterde duurzaamheid, efficiëntie en lagere kosten. Met toepassingen in zowel personenwagens als zware commerciële voertuigen zet Toyota een stap richting een waterstofmaatschappij.
Foto: Toyota
Innovatie in waterstoftechnologie
Toyota is al jarenlang een pionier in waterstoftechnologie en zet met het 3rd Gen Fuel Cell System een nieuwe standaard. Dit derde generatie brandstofcelsysteem werd ontwikkeld met de focus op duurzaamheid en efficiëntie, en is ontworpen om te voldoen aan de strenge eisen van commerciële voertuigen. Dankzij de aanzienlijke verbeteringen in levensduur en verbruik kan het een reëel alternatief vormen voor traditionele dieselmotoren.
De Japanse fabrikant kondigde aan dat het systeem niet alleen in personenwagens zoals de Toyota Mirai zal worden toegepast, maar ook in bussen, vrachtwagens, treinen en zelfs schepen. Met deze brede inzetbaarheid draagt het systeem bij aan de transitie naar een koolstofneutrale samenleving.
Een compact en efficiënt ontwerp
Het 3rd Gen Fuel Cell System is compacter en lichter dan zijn voorganger, zonder in te boeten op prestaties. De belangrijkste verbeteringen zijn:
- Duurzaamheid verdubbeld ten opzichte van de vorige generatie, waardoor de levensduur vergelijkbaar is met die van een dieselmotor.
- 20% grotere actieradius dankzij een efficiënter brandstofverbruik.
- Lagere productiekosten door geoptimaliseerde productieprocessen en verbeteringen in het celontwerp.
Toyota benadrukt dat deze vooruitgang niet alleen gunstig is voor personenauto’s, maar vooral voor de commerciële sector, waar betrouwbaarheid en lage operationele kosten cruciaal zijn.
Waterstof als de brandstof van de toekomst
Toyota zet zich actief in voor de ontwikkeling van een waterstofeconomie. Het bedrijf werkt samen met verschillende industriële partners om de productie, distributie en opslag van waterstof te optimaliseren. Zo neemt Toyota deel aan projecten in onder andere Japan, Europa en de Verenigde Staten, waar waterstoftechnologie wordt geïntegreerd in logistiek en openbaar vervoer.
In Japan werkt Toyota bijvoorbeeld samen met de prefecturen Tokio en Fukushima om waterstofinfrastructuur uit te breiden en commerciële toepassingen te testen. De feedback uit deze projecten werd gebruikt om het 3rd Gen Fuel Cell System te verfijnen.
Toekomstige toepassingen en marktintroductie
Het nieuwe brandstofcelsysteem zal naar verwachting na 2026 op de markt komen. Toyota richt zich hierbij op zowel particuliere als zakelijke klanten en wil met name zware commerciële voertuigen voorzien van deze technologie.
Door de compacte afmetingen en verbeterde prestaties kan het systeem eenvoudig worden geïntegreerd in verschillende voertuigen en toepassingen, waaronder:
- Personenwagens zoals de Toyota Mirai
- Zware vrachtwagens en bussen
- Treinen en schepen
- Stationaire stroomgeneratoren
Toyota zal het 3rd Gen Fuel Cell System officieel presenteren op 19 februari tijdens de H2 & FC EXPO in Tokio.
Belangrijkste specificaties
- Systeemtype: 3rd Gen Fuel Cell System
- Duurzaamheid: 2x langer dan vorige generatie
- Brandstofefficiëntie: 1,2x verbeterd (20% grotere actieradius)
- Toepassingen: Personenwagens, vrachtwagens, bussen, treinen, schepen, stationaire generators
- Marktintroductie: Vanaf 2026