za. feb 22nd, 2025

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen viert 40 jaar vierwielaandrijving

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen viert in 2025 een mijlpaal: 40 jaar vierwielaandrijving. Sinds de introductie van de T3 syncro in 1985 hebben modellen als de T4, T5 en T6 met 4MOTION de reputatie van het VW-busje als ultieme avonturiersvoertuig versterkt. Vandaag zijn ook de nieuwste modellen, waaronder de Multivan, California, Transporter en ID. Buzz, beschikbaar met vierwielaandrijving.

Foto: VW

Van de Sahara naar de syncro: de vroege jaren
Het idee van een vierwielaangedreven VW-busje ontstond in de jaren 70, toen Gustav Mayer, verantwoordelijk voor het Transporter-gamma, de Sahara doorkruiste in een T2. Omdat achterwielaandrijving niet volstond in het mulle zand, ontwikkelde hij met zijn team een vierwielaangedreven T2-prototype. Hoewel de T2 op het einde van zijn levenscyclus zat, legde dit project de basis voor de T3 syncro, die in 1985 in serieproductie ging.

T3 syncro: het offroadbusje bij uitstek
De T3 werd van bij de start ontworpen met vierwielaandrijving in gedachten. Volkswagen werkte samen met Steyr-Daimler-Puch om een robuust systeem te ontwikkelen. De syncro-versie had een permanente vierwielaandrijving met een viscokoppeling en verhoogde bodemvrijheid. In 1987 kwam er zelfs een speciale offroadversie met 16-duimsvelgen en een versterkt onderstel. Deze modellen zijn nu zeldzame verzamelobjecten.

T4 syncro: de technische revolutie
Met de introductie van de T4 in 1990 schakelde Volkswagen over op voorwielaandrijving en een nieuwe motoropstelling. In 1993 werd de syncro-versie gelanceerd, waarbij een viscokoppeling de achterwielen inschakelde wanneer nodig. In 1999 vestigde een T4 Multivan syncro een wereldrecord door de Panamerican Highway in slechts 15 dagen en 14 uur af te leggen.

T5 en T6 4MOTION: modernisering van het systeem
In 2004 werd de T5 met 4MOTION gelanceerd, waarbij de viscokoppeling werd vervangen door een elektronisch gestuurde meerschijvige koppeling. Dit verhoogde de efficiëntie en responsiviteit. Met de T6 en T6.1 werd dit systeem verder verfijnd en aangepast voor betere prestaties onder alle omstandigheden.

Vierwielaandrijving in het elektrische tijdperk
De nieuwste generatie van het VW-busje biedt verschillende vierwielaandrijvingsopties. De Multivan en California krijgen een plug-inhybride 4MOTION-systeem, terwijl de Transporter en Caravelle met TDI 4MOTION uitgerust zijn. De elektrische ID. Buzz GTX en ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION gebruiken een dual-motor setup om vierwielaandrijving te realiseren.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.