Een stijlvol design en dynamisch rijplezier: dat is de kern van de nieuwe GLC Coupé. Als het sportieve zustermodel van de GLC SUV completeert hij de best verkochte modelserie van Mercedes-Benz. De GLC Coupé straalt al stilstaand elegantie, dynamiek en offroad-avontuur uit. Markante proporties, spannende oppervlakken en precieze lijnen onderstrepen de unieke uitstraling, aangevuld met een duidelijk gestructureerd, hoogwaardig interieur.
De GLC Coupé combineert sportieve prestaties met een hoge efficiëntie. Hij is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijving: als plug-in hybrid met een elektrische actieradius die toereikend is voor de dagelijkse ritten of als mild- hybrid met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo voor een extra boost en energierecuperatie. De nieuwe GLC Coupé voelt zich thuis in vrijwel elk terrein. Zowel op als naast de gebaande paden maakt hij indruk met zijn comfort en wendbaarheid. Het sportonderstel behoort tot de standaarduitrusting. De optionele achterasbesturing met een maximale stuurhoek van 4,5° maakt de GLC nog wendbaarder. Deze maakt deel uit van het technologiepakket, samen met de AIRMATIC luchtvering. Offroad scoort de Coupé met de standaard vierwielaandrijving 4MATIC en volledig elektrisch terreinrijden in de plug-in hybrids. Het offroad-screen en de ‘transparante motorkap’ als onderdeel van de 360°-camera verhogen het comfort tijdens het rijden.
De hoge standaarden van de GLC Coupé komen in elk detail naar voren. De hard- en software van de nieuwste generatie infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zorgen voor nog meer gebruiksvriendelijkheid. De scherpe beelden op het bestuurdersdisplay en centrale display maken het eenvoudig om voertuig- en comfortfuncties te bedienen. De twee lcd-displays geven de informatie gestructureerd en overzichtelijk weer. De schermvullende navigatie biedt de bestuurder de best mogelijke routegeleiding. MBUX augmented reality voor navigatie (optie) combineert route-informatie met echte weergaven: een camera registreert het gebied vóór het voertuig. Het centrale display toont de bewegende beelden en legt er als het ware ook virtuele graphics, informatie en markeringen overheen. Denk daarbij aan verkeersborden, richtingspijlen, rijstrookadviezen en huisnummers. Dit kan de navigatie veel gemakkelijker maken, vooral in de stad.
De intuïtieve spraakbediening “Hey Mercedes” reageert nog beter op natuurlijke taal en gebruikersvoorkeuren. Muziekstreamingdiensten kunnen in MBUX worden geïntegreerd, inclusief persoonlijke instellingen[1], waardoor klanten kunnen genieten van een gepersonaliseerde muziekervaring in het voertuig. Aanvullende informatie wordt verstrekt door de audiogids Tourguide, die deel uitmaakt van de MBUX spraakassistent van Mercedes me. Na het geven van het spraakcommando “Hey Mercedes, start Tourguide” leest het infotainmentsysteem MBUX nuttige informatie voor over bezienswaardigheden langs de route. Het systeem reageert op de circa 3.400 bruine informatieborden langs de Duitse snelwegen. De MBUX Smart Home-functie geeft klanten onderweg in de nieuwe GLC Coupé toegang tot een thuisnetwerk om bijvoorbeeld de temperatuur, verlichting, rolluiken of elektrische apparaten te controleren en in- en uit te schakelen.
De nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van het modern ogende AVANTGARDE interieur. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld. De bovenkant heeft een vleugelachtig profiel inclusief smallere, ronde luchtuitstroomopeningen. De onderkant onderscheidt zich door een royaal sierpaneel dat naadloos overgaat in de gewelfde middenconsole. Het 12,3” (31,2 cm) lcd-bestuurdersdisplay met hoge resolutie lijkt boven het vleugelprofiel en het sierpaneel te zweven. Het 11,9” (30,2 cm) centrale display rijst op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven het sierpaneel te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak enigszins naar de bestuurder gericht.
Het moderne en gereduceerde design van de portierpanelen omlijst beide uiteinden van het dashboard. Het middendeel van de portieren met geïntegreerde armleuning verandert van een verticaal vlak naar een horizontaal vlak. In lijn met het design van de middenconsole heeft het voorste gedeelte de vorm van een metalen hightech element. Het kan worden gebruikt als hand- of sluitgreep en herbergt de functies van de elektrische ruitbediening. Nieuw is het ‘zwevende’ bedieningspaneel waarin de portieropener en de stoelverstelling is geïntegreerd
Bij het stoeldesign wordt gespeeld met lagen en oppervlakken die de stoelen een visuele lichtheid verlenen. De hoofdsteunen en hun (gesloten) verbinding met de rugleuning zijn opnieuw vormgegeven. Een nieuwe optie (standaard bij de AMG Line) is het lederen dashboard met de bovenkant van de portieren in nappalederlook. Diverse sierdelen hebben innovatieve oppervlakken. Dit omvat interpretaties van openporig houtfineer in bruin, antraciet en zwart, met aluminium inlegwerk.
De nieuwe GLC Coupé is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De mild-hybrids zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie en een 48V-boordnet. De geïntegreerde startdynamo in de mild-hybrids ondersteunt de verbrandingsmotor vooral bij lage toerentallen. In combinatie met de turbo zorgt dit voor een uitstekend vermogen. Het 48V-boordnet ondersteunt hybride functies als uitrollen (‘zeilen’), boosten en recupereren. Dit verhoogt de efficiëntie. De motoren starten ook snel en comfortabel met behulp van de ISG, waarbij de start-stopfunctie voor de bestuurder nauwelijks voelbaar is.
De drie andere motorversies zijn plug-in hybrids die voldoende actieradius hebben voor de dagelijkse ritten. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Het geeft bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden op ritten in stedelijke gebieden. Ongeacht of het om een benzine- of dieseluitvoering gaat: als plug-in hybrid zijn alle varianten tijdens het rijden zeer efficiënt en tegelijkertijd uitgesproken dynamisch.
De actieradius-simulator: indicator voor de persoonlijke elektrische actieradius
Voor veel klanten is de elektrische actieradius een belangrijke factor bij de keuze voor een geëlektrificeerd voertuig. De actieradius-simulator van de nieuwe GLC Coupé houdt rekening met externe factoren als omgevingstemperatuur, rijprofiel en verwarmings- of koelingsbehoefte. Zo wordt duidelijk onder welke omstandigheden de werkelijke elektrische actieradius kan afwijken van de opgegeven waarde.
Aanzienlijk groter elektrisch rijgevoel
De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijflijn is te danken aan een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximumkoppel van de elektromotor is vanaf 0 t/min beschikbaar, wat resulteert in een hoge souplesse bij het wegrijden en dynamische rijprestaties. Volledig elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 140 km/h. In de nieuwe GLC Coupé past Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger toe. Deze regelt automatisch de flexibele overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie, afhankelijk van de rijsituatie, om onder alle omstandigheden een optimale energierecuperatie en remprestatie te garanderen. Daardoor wordt het maximale recuperatievermogen van 100 kW vaker bereikt.
De HV-accu is door Mercedes-Benz in eigen huis ontwikkeld. Hij heeft een geïnstalleerde capaciteit van 31,2 kWh. De optionele 60 kW DC-gelijksroomlader laadt een lege accu in circa 30 minuten. Standaard is een 11 kW AC-wisselstroomlader voor driefasig laden.
Mild-hybrids:
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | ||
Cilinderinhoud | cm³ | 1.999 | 1.999 | 1.993 | 1.993 |
Max. vermogen | kW/pk | 150/204 | 190/258 | 145/197 | 198/269 |
bij | t/min | 6.100 | 5.800 | 3.600 | 4.200 |
Extra elektrisch vermogen (boost) | kW/pk | 17/23 | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Max. koppel | Nm | 320 | 400 | 440 | 550 |
Extra koppel (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[3] | l/100 km | 8,0-7,1 | 8,2-7,3 | 5,8-5,1 | 6,1-5,5 |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)3 | g/km | 182-162 | 185-165 | 152-135 | 160-145 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 7,9 | 6,3 | 8,1 | 6,4 |
Topsnelheid | km/h | 227 | 246 | 225 | 249 |
Plug-in hybrids:
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
Benzinemotoren | Dieselmotor | |||
Cilinderinhoud | cm³ | 1.999 | 1.999 | 1.993 |
Nominaal vermogen, benzine-/dieselmotor | kW/pk | 150/204 | 185/252 | 145/197 |
bij | t/min | 6.100 | 5.800 | 3.600 |
Nominaal koppel, benzine-/dieselmotor | Nm | 320 | 400 | 440 |
bij | t/min | 2.000-4.000 | 2.000-3.200 | 1.800-2.800 |
Nominaal vermogen, elektromotor | kW | 100 | 100 | 100 |
Nominaal koppel, elektromotor | Nm | 440 | 440 | 440 |
Systeemvermogen | kW/pk | 230/313 | 280/381 | 245/335 |
Systeemkoppel | Nm | 550 | 650 | 750 |
Nominale accucapaciteit | kWh | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Topsnelheid | km/h | 220 | 239 | 219 |
Topsnelheid, elektrisch | km/h | 140 | 140 | 140 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[4] | l/100 km | 0,6-0,5 | 0,6-0,5 | 0,5-0,4 |
Gewogen CO2-emissie gecombineerd, gewogen (WLTP)4 | g/km | 15,0-11,0 | 15,0-11,0 | 13,0-10,0 |
Gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP)4 | kWh/100 km | 22,4-20,2 | 22,4-20,2 | 22,7-20,3 |
Elektrische actieradius (EAER gecombineerd) (WLTP)4 | km | 119-131 | 119-131 | 113-130 |