Het is alweer even geleden dat wij te gast waren op Flanders Collection Cars. We kwamen er onder andere deze Lancia Delta Integrale tegen op de stand van Car Cave.

Car Cave

Car Cave is een Belgisch bedrijf gerund door Petrolheads. Naast opslag- en restauratiefaciliteiten bieden ze een sterke reeks klassieke en sportwagens aan. Vorige maand was Thibeau op bezoek tijdens op hun Car Café. Deze stond in het teken van de Lancia Delta Integrale die ze trouwens te koop aanbieden op hun website. 

https://www.carcave.be/

Lancia Delta

Reeds in 1979 onthuld voor de eerste maal aan het grote publiek en tevens de eerste compacte hatchback van het model. Getekend door de Italiaanse ontwerper Giugiaro.

De Delta werd al snel een succes. De techniek werd grotendeels overgenomen van de in 1978 voorgestelde Fiat Ritmo. De auto kreeg echter wel een andere achterwielophanging. Ook waren de motoren aangepast en leverden meer vermogen dan in de Ritmo. Het model werd alleen geleverd met vijf deuren, al kwam Lancia in 1982 met de Lancia Prisma, die feitelijk niets meer was dan een sedan van de Delta met een andere naam.

De Delta werd al vrij snel een succes voor het merk en niet alleen in thuisland Italië. Omdat Lancia samen ging werken met het Zweedse Saab, voor onder meer het Tipo 4 project, werd de Delta in Zweden verkocht als Saab 600.

De sportieve versie van de eerste generatie Lancia Delta (de Lancia Delta (Groep A)) werd met succes ingezet in het Wereldkampioenschap Rally. Lancia greep zes keer achtereenvolgend naar de titel bij de constructeurs (1987 tot en met 1992) en drie keer bij de rijders (1988, 1989 en 1991).

Integrale

Voor de openbare weg was er onder meer de Lancia Delta HF Integrale Evoluzione. Deze was voorzien van vierwielaandrijving en een 2.0 viercilinder turbomotor met 210 pk.

Het is deze EVO I die zijn plaatsje had verdiend op de stand in Gent. Voor de gedetailleerde uitleg en beschrijving neem je best een kijkje op de website van Car Cave.

Later kwam er een Evoluzione II, deze had in totaal 215 pk. De meesten kennen de Delta dan ook vooral van deze versie. Het was feitelijk een rallywagen voor op de openbare weg.

Car Café

Thibeau ging een kijkje nemen in Car Café daar ikzelf verstek moest geven. Enkele foto’s samen met die van in Gent zet ik hieronder. Geniet van de beelden, hou de social media kanalen van Car Cave zeker in de gaten en wie weet komen we mekaar daar nog wel eens tegen.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.