Met de Nieuwe Abarth 500e en zijn unieke geluidsgenerator in het segment van de elektrische hot hatch blijft Abarth liefhebbers over de hele wereld verbazen en prikkelen. Het nieuwe 100% elektrische model van het merk bevat een exclusief akoestisch systeem dat is ontwikkeld door een speciaal geluidsontwerpteam in samenwerking met de teams van de Stellantis Sound Design Studios. Het ontwerp, de ontwikkeling en de integratie ervan werden uitgevoerd door de Italiaanse NVH (Noise Vibration and Harshness ) afdeling van Stellantis, dezelfde entiteit die het geluid van Abarth’s historische uitlaatsysteem, de Record Monza, heeft gevalideerd.

Het project nam ongeveer twee jaar in beslag, waarvan ongeveer zes maanden continu werk. Het bij het project betrokken team besteedde meer dan 6.000 uur aan het analyseren en creëren van het ideale geluid voor elke fase van de rijervaring. De technisch directeur nam het autogedeelte voor zijn rekening en richtte zich op de coördinatie van de verschillende belanghebbenden. De NVH1-specialisten waren verantwoordelijk voor het perfectioneren van het geluid en richtten zich op zowel de creatieve als de technologische aspecten van het geluidsproductieproces. Zij werkten aan de ontwikkeling van het geluid en het model, alsook aan de verschillende stadia van de assemblage van de geluidslus, van de ontwikkeling van de software tot de creatie van het geluid zelf. Een deel van de geluidstesten en studies werd uitgevoerd in een semi-anechoïsche kamer – een ruimte die speciaal is ontworpen om binnenin extreem lage geluidsniveaus en aan de buitenkant een hoge mate van geluidsisolatie te hebben – om nauwkeurige en betrouwbare geluidsmetingen te kunnen verrichten. Dankzij de vloerbedekking van de kamer kan een akoestisch weerkaatsend oppervlak, zoals een weg, worden nagebootst. Speciale kenmerken maken de semi-anechoïsche kamer perfect geluiddicht, zodat akoestici het geluid kunnen scheiden van de omgeving.

 

 

Om het best mogelijke resultaat te verkrijgen, zo dicht mogelijk bij het origineel, werd het geluid van de Abarth-benzinemotor opgenomen tijdens de verschillende fasen van de rijervaring: optrekken, afremmen, snel bochtenwerk en nog veel meer. Er werden ook specifieke akoestische kalibraties uitgevoerd. De opnames werden vervolgens zorgvuldig geanalyseerd met behulp van speciale technische instrumenten en processen. Het doel was om alle kenmerkende frequenties van Abarth, die in wezen zijn DNA vormen, te extraheren en een nieuw geluid te creëren in een virtuele matrix, verrijkt met aanvullende geluiden.

 

Deze matrix werd getest in een studio en vervolgens op een statisch voertuig, waarbij verschillende iteraties en configuraties werden uitgevoerd om een optimaal resultaat te bereiken. Met behulp van software past de matrix de verschillende componenten van het opgenomen geluid aan om een optimaal meeslepend resultaat voor de bestuurder te bereiken. Extra geluiden werden over de matrix gelaagd om het historische geluid van Abarth te verenigen met het toekomstgevoel van de Nieuwe Abarth 500e.

Een belangrijk punt was om de geluidsgenerator zorgvuldig te balanceren om de bestuurder een zo aangenaam mogelijke rijervaring te bieden, zelfs bij hoge snelheid, en tegelijkertijd te voldoen aan de homologatie-eisen voor geluidsoverlast en te zorgen voor een realistische akoestische weergave.

In feite is de intensiteit van de geluidsgenerator recht evenredig met de snelheid waarmee met de auto wordt gereden, en wordt het geluid anders verwerkt door de externe achterluidspreker. Het gaat van “IDLE”, wanneer de motor op minimaal vermogen staat en de geluidsgenerator het geluid van de Record Monza-uitlaat reproduceert van een stationaire motor, tot “SIGNATURE”, dat is geïndexeerd op snelheid en het typische geluid van Abarths met verbrandingsmotor behoudt. Kortom, “SIGNATURE” bevat alle informatie die naar de versterker wordt gestuurd – van stationair tot kruissnelheid, van starten tot stoppen van de motor.

 

De Nieuwe Abarth 500e biedt alle kenmerken van een prestigeauto op slechts 3,6 meter, zonder de stoutmoedigheid op te geven die inherent is aan het DNA van het merk. Dankzij de geluidsgenerator is het de enige Hot Hatch die het geluid van de historische verbrandingsmotor kan oproepen. Het is ook de enige die het geluidsvermogen van een sportieve verbrandingsmotor levert binnen de grenzen van de homologatieregels.

Het Abarth ‘gebrul’ van de geluidsgenerator kan door de bestuurder worden uitgeschakeld wanneer de auto stilstaat, via de dashboardinstellingen.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.