Krachtiger, exclusiever, extravaganter: Nauwelijks enkele maanden nadat de productie van de nieuwe BMW XM op gang kwam (gecombineerd benzineverbruik: 1,7 – 1,6 l/100 km; stroomverbruik, gecombineerd: 34,5 – 33,0 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 39 – 35 g/km volgens de WLTP-cyclus; cijfers volgens de NEDC-cyclus: – ), BMW M GmbH presenteert de vlaggenschipversie van zijn allereerste superperformante auto met een geëlektrificeerd aandrijfsysteem. De BMW XM Label Red (gecombineerd benzineverbruik: 1,7 – 1,6 l/100 km; stroomverbruik, gecombineerd: 34,5 – 33,0 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 39 – 35 g/km volgens de WLTP-cyclus; voorlopige waarden; cijfers volgens de NEDC-cyclus: – ) combineert een M HYBRID-systeem met extra vermogen en designaccenten op maat, die zijn die zijn opvallende prestatiekenmerken onmiskenbaar in de verf zetten. Met een systeemvermogen van 550 kW/748 pk (gegenereerd door de combinatie van een V8-verbrandingsmotor met tot 430 kW/585 pk en een in de achttraps M versnellingsbak Steptronic geïntegreerde elektromotor die tot 145 kW/197 pk produceert) is de BMW XM Label Red het krachtigste BMW M model ooit gebouwd. Hij voert ook de vermogensklassen aan in de segmenten Sports Activity Vehicle en Sports Activity Coupé.
De BMW XM Label Red speelt in op de behoeften en wensen van een wereldwijde doelgroep van individualisten – klanten met een voorliefde voor extraverte levensstijl en een passie voor ultieme prestaties in een auto die verder reikt dan de traditionele conventies. De productie start in augustus 2023 in de fabriek van de BMW Group in Spartanburg (VS). Voor dezelfde periode staat een exclusieve editie van het topmodel gepland, beperkt tot 500 exemplaren en met een koetswerkkleur in BMW Individual Frozen Carbon Black metallic.
De BMW XM Label Red viert zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Auto Shanghai in april 2023. China is een van de belangrijkste verkoopregio’s voor de BMW XM Label Red, naast de VS en het Midden-Oosten. Hij is vanaf 28 april 2023 te bestellen bij Concessiehouders.
M HYBRID-systeem met nauwkeurige topprestaties.
Het M HYBRID-systeem in de BMW XM Label Red toont op indrukwekkende wijze het bedwelmende effect van de elektrificatie van het aandrijfsysteem in ultraperformante modellen van BMW M GmbH. Het nauwkeurig afgestelde samenspel van de elektromotor en de V8-motor verzekert een ogenblikkelijke vermogensontplooiing die zich vervolgens nadrukkelijk opbouwt tot in de hoogste regionen van het toerentalgebied. Deze combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor past bij het aandrijfconcept van de nieuwe BMW M Hybrid V8 endurance-racewagen, die dit jaar een succesvol debuut maakte tijdens de 24 uur van Daytona in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie en in 2024 zal deelnemen aan evenementen, zoals de 24 uur van Le Mans.
Met een verhoogd systeemvermogen van 550 kW/748 pk presteert het nieuwe topmodel beter dan de standaard BMW XM die sinds december 2022 wordt geproduceerd met 70 kW/95 pk. Het systeemkoppel stijgt met 200 Nm en piekt nu bij 1.000 Nm. Het vermogen wordt naar de weg geleid door de M xDrive-vierwielaandrijving. In combinatie met een modelspecifieke samenstelling van chassistechnologie en snelwerkende, uiterst nauwkeurige aandrijflijn en chassisregeling creëert dit een unieke prestatie-ervaring met dynamiek en wendbaarheid op een totaal nieuw niveau.
V8-motor met baanbrekende M TwinPower Turbo-technologie en klassiek hoogtoerig karakter.
Het M HYBRID-systeem van de BMW XM Label Red combineert de toekomstgerichte voordelen van elektrificatie met de traditionele kwaliteiten van een hoogtoerige achtcilinder verbrandingsmotor met M TwinPower Turbo-technologie. De nieuwste generatie van de V8 onderscheidt zich door zijn extreem snelle vermogensontplooiing, zijn hogere efficiëntie en zijn minimale uitstoot. Naast een dwars uitlaatspruitstuk beschikt hij ook over een versterkte krukasaandrijving, een turbo met een elektrisch gestuurde afblaasklep, een opgewaardeerde olietoevoer en een geoptimaliseerde oliescheiding.
In de BMW XM Label Red levert de V8 een nog grotere bijdrage aan de systeemoutput die samen met de elektromotor wordt gegenereerd. Zijn maximumvermogen van 430 kW/585 pk komt vrij bij 5.600 t/min. Het maximumkoppel bedraagt 750 Nm – een toename van 100 Nm ten opzichte van de motorversie in de standaard BMW XM – en is beschikbaar over een extreem breed toerentalbereik van 1.800 tot 5.400 t/min.
Met twee elektronisch gestuurde en continu verstelbare kleppen biedt het sportuitlaatsysteem van de BMW XM Label Red een emotioneel rijke aanvulling op de vermogensontplooiing van de motor, met een levendigheid en energie die normaal niet wordt geassocieerd met een achtcilinder. Het motorgeluid heeft daarom een heel eigen kwaliteit, net als de twee paar dubbele uitlaatpijpen, waarbij de afzonderlijke pijpen boven elkaar zijn geplaatst.
Ogenblikkelijke vermogensontplooiing: elektromotor met innovatieve pre-gearing.
Net als de V8-motor maakt ook de elektromotor van het M HYBRID-systeem gebruik van innovatieve technologie om de trekkracht merkbaar te verhogen. De synchrone, permanent bekrachtigde motor is samen met zijn vermogenselektronica in de achttraps M versnellingsbak Steptronic geïntegreerd en reageert in de inmiddels bekende stijl van elektromotoren met een ogenblikkelijke vermogensontplooiing op slechts lichte bewegingen van het gaspedaal.
De elektromotor draagt tot 145 kW/197 pk bij tot het maximale systeemvermogen van de BMW XM Label Red en ontwikkelt een nominaal koppel van 280 Nm. Een door BMW gepatenteerde pre-gearing wordt gebruikt om het koppel van de motor te verhogen tot een effectief maximum van 450 Nm bij de transmissie-input voor de motor. Op die manier zorgt de compacte motor voor het soort koppelboost dat normaal alleen kan worden bereikt met een veel grotere en zwaardere motor.
De verbeterde vermogensopbouw die het resultaat is van de pre-gearing tussen de rotor van de elektromotor en de ingaande as van de transmissie is duidelijk voelbaar, zowel bij acceleraties vanuit stilstand als bij snelle acceleraties. In combinatie met de geoptimaliseerde vermogensontplooiing van de V8-motor en zijn hoogtoerige karakter levert dat prestaties van een zeldzame autoriteit en kalmte. De BMW XM Label Red heeft slechts 3,8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar stijgt tot 290 km/u op auto’s met het optionele M Driver’s Pack.
De elektromotor levert niet alleen een elektrische boost bij acceleraties, maar heeft ook een ondersteunende rol bij constante belasting en helpt zo de efficiëntie van de verbrandingsmotor te verhogen. Dat geeft de BMW XM Label Red een gemiddeld benzineverbruik van 1,7 – 1,6 liter per 100 kilometer in de WLTP-testcyclus, een gecombineerd elektriciteitsverbruik van 34,5 – 33,0 kWh per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 39 – 35 gram per kilometer.
Krachtige hoogspanningsaccu, BMW IconicSounds Electric, Combined Charging Unit en voorspellend warmtebeheer.
De motor haalt zijn energie uit een in de bodemplaat geïntegreerde lithium-ion-hoogspanningsaccu, een product van de BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie. De lithium-ionbatterij onderscheidt zich door zijn hoge energiedichtheid op cel- en batterijniveau. Ze levert een constante vermogensstroom over een breed temperatuurbereik en zelfs onder de zware belasting van een bijzonder sportieve rijstijl. Ze heeft een bruikbare energie-inhoud van 25,7 kWh. Samen met de uitstekende efficiëntie van de elektromotor en het systeem van intelligent energiebeheer zorgt dit voor een elektrisch rijbereik van 75 tot 83 kilometer in de WLTP-cyclus.
De BMW XM Label Red kan dus niet alleen ritten door de stad, maar ook routes over het land lokaal emissievrij en bijna geruisloos afwerken. De topsnelheid die in zuiver elektrische modus haalbaar is, bedraagt 140 km/u. De vermogensafgifte van de elektromotor krijgt ook een eigen soundtrack, in de vorm van de BMW IconicSounds Electric die werd ontwikkeld in het kader van een samenwerking tussen de BMW Group en filmcomponist Hans Zimmer.
De Combined Charging Unit van het M HYBRID-systeem maakt het mogelijk om wisselstroom op te laden tot 7,4 kW. Dat betekent dat de hoogspanningsaccu van nul tot 100 procent kan worden opgeladen in 4,25 uur. Een voorspellend warmtebeheer beperkt de laadtijden door de batterij verstandig op te warmen of af te koelen. Standaard worden zowel de Flexible Fast Charger voor gebruik met huishoudelijke of industriële stopcontacten als de laadkabel Professional geleverd. Deze mode 3-kabel voor het bijladen aan openbare laadstations kan bewaard worden in een stijlvolle en exclusieve weekendtas en in de kofferruimte worden bevestigd met een gordel met karabijnhaak, zodat deze ook beschermd is bij een botsing.
Superieure tractie, fascinerende prestaties: M xDrive en M Sport-differentieel.
De vierwielaandrijving M xDrive brengt het vermogen van de verbrandingsmotor en de elektromotor op elk moment nauwkeurig, snel en naar wens over naar de vier wielen. Het systeem heeft een naar achteren gerichte opstelling, wat de wendbaarheid van de BMW XM Label Red ten goede komt en wat vooral merkbaar is in de 4WD Sport-modus. Wanneer het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) volledig is uitgeschakeld, kan de 4WD Sand-modus met geoptimaliseerde tractie – speciaal ontwikkeld om over duinen en soortgelijke oppervlakken te rijden – geactiveerd worden via het M Setup-menu.
Voortbouwend op het werk van het M xDrive-systeem is er een elektronisch gestuurd sperdifferentieel in de achteras, dat de tractie, wendbaarheid en richtingsstabiliteit verder verbetert. Het M Sport-differentieel zorgt voor een op de behoeften gebaseerde en volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de linker- en rechterwielen achteraan.
Modelspecifieke chassisafstelling, geïntegreerd dwarsdynamiekbeheer.
De krachtigste straatlegale BMW M ooit maakte niet alleen indruk met de unieke vermogensontplooiing van zijn M HYBRID-systeem, maar ook met zijn vele rijeigenschappen, die keer op keer opwindend en meeslepend waren. De BMW XM Label Red gaat elke uitdaging aan met een onwrikbare houding en zelfverzekerdheid, of het nu gaat om het tonen van zijn uitgesproken sportieve prestaties, het gezellig rondrijden (desgewenst lokaal emissieloos), het uitnodigen van zijn inzittenden om in alle comfort te ontspannen tijdens lange ritten of om onverharde wegen te trotseren. De geavanceerde chassistechnologie van de wagen geeft hem een buitengewone variatie aan eigenschappen, van dynamiek tot langeafstandscomfort, en is aangepast aan de specifieke prestatiekenmerken van het aandrijfsysteem met de precisie waarvoor de BMW M-modellen bekend staan.
De standaarduitrusting van de BMW XM Label Red omvat de adaptieve M ophanging Professional – met elektronisch gestuurde schokdempers en actieve rolstabilisatie met Active Roll Comfort om rolbewegingen aan één kant van de wagen te elimineren – en Integral Active Steering. Het M Sport-remsysteem bestaat uit vaste remzadels met zes zuigers vooraan en zwevende remzadels met enkele zuiger achteraan. Het werkt samen met het geïntegreerde remsysteem van de nieuwste generatie, dat ervoor zorgt dat de remkracht van de recuperatie en de wrijvingsrem perfect gecombineerd worden, en dat de bestuurder ook tweepedaalgevoelinstellingen biedt.
Net als de vierwielaandrijving M xDrive zijn ook het M Sport-differentieel, de actieve rolstabilisatie en de stuurregelsystemen, de in het motormanagement geïntegreerde wielslipbegrenzingstechnologie nabij de actuator en de Performance Control-functie gekoppeld aan het centrale dwarsdynamiekbeheer. De geïntegreerde toepassing van alle aandrijvings- en chassissystemen en de verfijning op basis van verschillende wegtypes – van stadsverkeer tot landwegen en snelwegen – met behulp van de race-expertise van BMW M GmbH hebben in elke situatie en in elke configuratie geleid tot een welomlijnde rijervaring.
Extravert design met exclusieve details.
Zowel stilistisch als technisch neemt de BMW XM Label Red het eerste model sinds de legendarische BMW M1 dat uitsluitend als een uiterst performante wagen van BMW M GmbH werd ontworpen, mee naar een nog exclusiever terrein. De gespierde proporties van een dynamisch Sports Activity Vehicle gaan hand in hand met een extravert exterieurdesign met grote oppervlakken, heldere lijnen en een voorzijde kenmerkend voor BMW-modellen uit de luxeklasse. En aan die mix worden designaccenten toegevoegd die het unieke karakter van de BMW XM Label Red benadrukken als een auto die gericht is op het bereiken van de hoogste prestatiepieken.
De onderscheidende kenmerken van de prestatiegerichte XM-variant zijn onder meer een accentband in de metaalkleur Toronto Red, hoewel ook een zwarte accentband kan worden besteld. Het gebruik van rood geldt ook voor de modellogo’s en de wielinzetstukken. De BMW XM Label Red wordt standaard geschoeid met 21″ lichtmetalen velgen. De omlijstingen voor de BMW M-nieren en de diffusorelementen zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart.
Het gamma koetswerkkleuren dat voor het nieuwe model beschikbaar is, omvat één effen en acht metallic varianten. Klanten kunnen ook kiezen uit meer dan 50 speciale BMW Individual lakkleuren, waaronder de nieuwe BMW Individual Urban Green, BMW Individual Petrol Mica metallic, BMW Individual Anglesey Green metallic en BMW Individual Sepia metallic. De nieuwe BMW Individual Visualizer (op https://individual.bmw-m.com/) is voor het eerst beschikbaar vanaf het begin van de bestellingen voor de BMW XM Label Red om klanten te helpen bij het kiezen van de koetswerkkleur. De wagen wordt uiterst realistisch weergegeven in de lakkleur die de klant heeft gekozen tegen de achtergrond van BMW M Town. Hier is het te bekijken vanuit verschillende hoeken en met behulp van 360 gradenvideo.
De beperkte reeks van de BMW XM Label Red – waarvan wereldwijd slechts 500 exemplaren zullen worden uitgebracht – maximaliseert de exclusiviteitsfactor met een nog expressievere styling. De Toronto Red metallic voor de omlijsting van de BMW M-nieren en het inzetstuk van de diffuser achteraan creëert extra designelementen die worden gecombineerd met een koetswerkkleur in BMW Individual Frozen Carbon Black metallic. Het contrast van de glanzende kleuraccenten tegen glinsterende matte oppervlakken zorgt ervoor dat het exterieur van de BMW XM Label Red bijzonder meeslepend werkt.
Een zwart-rood-kleurenschema geeft ook het interieur van de BMW XM Label Red een visueel aantrekkelijke en sportieve smaak. De opvallende driedimensionale hemelbekleding en de bekleding van de koetswerkstijlen hebben zwarte oppervlakken. Rood wordt gebruikt om de ruitvormige bovendelen van de rugleuningen en de geïntegreerde hoofdsteunen van de zetels voor de bestuurder en voorpassagier en de buitenste achterzetels een extra gevoel van exclusiviteit te geven. Dat wordt nog aangevuld met rode contrasterende stiknaden voor de zwarte oppervlakken van de zetels, het instrumentenbord, de deurbekleding en de middenconsole en de eveneens rode accenten voor de verluchtingsroosters. Een van de andere exclusieve kenmerken van het interieur van de BMW XM Label Red is een rood ‘XM’-logo onder het controledisplay en een decoratieve strip in Carbon Fibre satin effect met rode en blauwe accentdraden die dit als een M-auto benadrukken. In de limited-editionvariant van de Label Red vinden klanten onder het controlelampje een plaatje waarop staat ‘1 van 500’.
Sportwagencockpit met BMW Curved Display; M Lounge achteraan.
De multifunctionele M-zetels, kniebeschermers, M specifieke uitrusting op het BMW Curved Display en het standaard gemonteerde Head-Up Display, de typische M-keuzehendel en een M specifiek bedieningspaneel op de middenconsole zijn de belangrijkste kenmerken van een sportwagencockpit, geoptimaliseerd om een uiterst meeslepende rijervaring aan boord te creëren. De M Hybrid-toets wordt gebruikt om de gewenste bedrijfsmodus voor het aandrijfsysteem te selecteren, terwijl de Setup-toets rechtstreeks toegang biedt tot de configuratie van de aandrijflijn, het chassis, de stuurinrichting, het remsysteem en M xDrive, en waarmee ook het niveau van de remenergierecuperatie kan worden aangepast. Het lederen M-stuur heeft sierelementen in Black Chrome, plus M-knoppen en -schakelpaddles met carbon inlegwerk waarvan de plus- en minsymbolen rood zijn. Een exclusieve speciale voorziening van de BMW XM Label Red is het symbool voor de Boost-modus op de linker schakelpaddle.
Een royaal ruimtegevoel, hoogwaardige materialen en een extravagant design maken de achterkant van de BMW XM Label Red tot een exclusieve M Lounge. De optionele verwarmbare rugleuningen die zich uitstrekken tot ver in de zijkanten van het interieur en de kussens in Merino-leder met rode contrastnaden en een ‘XM’-logo bieden de passagiers een luxueus comfortniveau. De gebeitelde hemelbekleding is vrij uniek met zijn driedimensionale prismastructuur, een passe-partoutachtige boord en 100 led-eenheden voor verlichting. Ook de sfeerverlichting, de automatische airconditioning met vier zones, het Harman Kardon Surround Sound System en het Travel & Comfort System behoren tot de standaarduitrusting, terwijl de optielijst het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met een versterker van 1.475 watt en vier extra luidsprekers in de dakzone omvat.
Geavanceerde rijhulpsystemen; standaard BMW Live Cockpit Professional.
De BMW XM Label Red biedt klanten een uitgebreide selectie van geavanceerde systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren. Een van de standaardtechnologieën is de Driving Assistant, die bestaat uit Front Collision Warning, Lane Departure Warning inclusief actieve terugvoering naar de rijstrook, de Evasion Assistant, Alertness Assistant en het Speed Limit Info-systeem. De optionele Driving Assistant Professional combineert de actieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie met functies zoals de Steering & Lane Control Assistant, Traffic Light Recognition, Automatic Speed Limit Assist en Active Navigation.
Parking Assistant Plus maakt ook deel uit van de standaarduitrusting. Naast de Reversing Assistant voegt dit systeem Parking View, Panorama View voor- en achteraan en 3D View toe aan het repertoire van functies.
De BMW XM Label Red is standaard uitgerust met de BMW Live Cockpit Professional, die de nieuwste generatie van de BMW iDrive multi-sensorische voertuigervaring met zich meebrengt, hier gebaseerd op een M specifieke versie van BMW Operating System 8. Met de volledig digitale schermgroepering en de BMW Intelligent Personal Assistant is de nieuwe BMW iDrive bewust gericht op zowel aanraakbediening en gebarenbediening, als op dialoog in een natuurlijke taal.
De BMW Live Cockpit Professional omvat ook het cloudgebaseerde BMW Maps-navigatiesysteem. Dankzij de optionele BMW Digital Key Plus kunnen klanten hun nieuwe BMW XM Label Red vergrendelen en ontgrendelen met hun Apple iPhone via de UWB-radiotechnologie (Security-Enhanced Ultra-Wideband). Smartphone-integratie voor Apple CarPlay® en Android Auto™, de gepersonaliseerde BMW ID-functionaliteit en een eSIM ontworpen voor mobiele 5G-technologie zijn eveneens beschikbaar.
CO2-UITSTOOT EN VERBRUIK.
BMW XM Label Red:
Benzineverbruik gecombineerd: 1,7 – 1,6 l/100 km; stroomverbruik, gecombineerd: 34,5 – 33,0 kWh/100 km; Co2-emissie,2-emissie, gecombineerd: 39 – 35 g/km volgens de WLTP-cyclus; voorlopige waarden volgens de NEDC-cyclus: –
BMW XM:
Benzineverbruik gecombineerd: 1,7 – 1,6 l/100 km; stroomverbruik, gecombineerd: 34,5 – 33,0 kWh/100 km; Co2-emissie,2-emissie, gecombineerd: 39 – 35 g/km volgens de WLTP-cyclus; cijfers volgens de NEDC-cyclus: –