Sinds zijn lancering in 1990 is Renault Clio een constant succesverhaal geweest, met wereldwijd bijna 16 miljoen verkochte exemplaren! Als favoriete wagen van de Fransen, internationale bestseller en tweevoudige Auto van het Jaar in Europa, is Clio sinds zijn ontstaan en over vijf generaties heen steeds een van de meest emblematische stadswagens op de markt geweest. Vandaag vindt Nieuwe Clio zichzelf opnieuw uit en illustreert hij als geen ander de ‘Nieuwe Renault-Golf’ en alle innovaties die daarbij horen. Met een nieuwe, nog krachtigere en elegantere stijl en een chic en geraffineerd interieur zet hij een nieuwe cyclus in met een eerste interpretatie van de nieuwe designtaal van het merk. Zijn nieuwe neus, die techniciteit aan dynamisme koppelt, zijn volledig herwerkte en herkenbare lichtsignatuur en zijn gestrekte, nauwkeurige en efficiënte lijnen geven Nieuwe Clio een meer uitgesproken karakter, dat tegelijk hoogstaand, levendig en emotioneel is. Ook op technologisch vlak is Nieuwe Clio up-to-date, met onder meer een digitaal dashboard voor alle versies. Zijn motorenpalet is meest complete aanbod in dit segment, zodat iedereen de configuratie kan kiezen die het best bij zijn gebruik past. Zijn belangrijkste troef is de 145 pk sterke E-Tech full hybrid-motor, die rijplezier met zuinigheid verenigt.
Nieuwe Clio wordt leverbaar in diverse afwerkingen, waaronder de nieuwe versie Esprit Alpine. Die laatste onderscheidt zich door een sportieve, technische en tegelijk elegante look en geeft de auto een nog intenser karakter, dat perfect aansluit bij het plan ‘Renaulution’.
Opening van de bestellingen in België op 1 juni 2023.

“Het succes van de Clio is nooit afgenomen. Het is de best verkochte Franse auto ter wereld en een referentie in zijn segment in Europa. Vandaag bevestigt de nieuwe Clio zijn moderniteit door een nieuwe stijl in te luiden met een nieuwe, expressieve voorkant. Zijn E-Tech full hybrid motor biedt rijplezier, lage emissies en brandstofbesparing: 145 pk, vanaf 93 gram CO2 per kilometer en 4,1 liter/100 km volgens de WLTP-norm. Deze technologie is ideaal voor klanten die hun dieselvoertuig willen vernieuwen. ” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

“Er is een echt liefdesverhaal met Clio, in Frankrijk en over de hele wereld. Daarom wilden we de kernwaarden van dit icoon vieren en het tegelijkertijd transformeren. We hielden rekening met de behoefte aan consistentie en het idee om hem in de toekomst te projecteren, met een design dat nog steeds menselijk is en nu meer technologisch. De nieuwe Clio is het geslaagde huwelijk van royale vormen en gebeeldhouwde volumes met scherpe lijnen en graphics. ” Gilles Vidal, Directeur Design van Renault

EEN NIEUWE, MODERNE EN KRACHTIGE DESIGNTAAL

Nieuwe Clio, ontworpen aan de hand van het prisma van het nieuwe Renault- design gericht op mens en technologie, wint aan expressiviteit met het nieuwe Renault-logo in het midden van de volledig hertekende neus. Deze transformatie weerspiegelt het streven van het merk om een ‘auto om in te leven’ te bouwen, die beantwoordt aan de historische merkwaarden en die tegelijk moderner, unieker en duurzamer is. De nieuwe lichtsignatuur, die ook op de toekomstige modellen van het merk zal terugkomen, sluit perfect aan bij deze nieuwe designtaal en verwijst naar twee van zijn grote kwaliteiten: precisie en techniciteit. Het hele interieuruniversum werd opnieuw uitgevonden, met nieuwe bekledingen en nieuwe materialen van biologische oorsprong, die dit model erg eigentijds maken en de kwaliteit en de interieurervaring naar een merkbaar hoger niveau tillen. In de Esprit Alpine-versie gaan sportiviteit en elegantie zowel vanbuiten als vanbinnen hand in hand om nog meer nadruk te leggen op het nieuwe tijdperk waarin Nieuwe Clio wordt geïntroduceerd.

NIEUW KOETSWERKDESIGN: EEN UITGESPROKEN IDENTITEIT

  • Een standingvolle voorzijde

De neus van Nieuwe Clio werd volledig hertekend met gebeitelde volumes en gestrekte en gefacetteerde lijnen die hem een moderne en dynamische uitstraling geven. Het radiatorrooster met breder dambordmotief oogt krachtiger en sportiever. Het kleurverloop gaat van donker ter hoogte van het logo naar lichter aan de uiteinden, wat meer diepgang en techniciteit verzekert. Deze wereld van licht- en schaduweffecten betekent een grondige vernieuwing op het vlak van design, die Nieuwe Clio aantrekkelijker maakt.

  • Een herkenbaar logo

In het midden van het radiatorrooster bevestigt het ‘Nouvel’R’-logo in geborsteld gesatineerd chroom het erfgoed van het merk. Met zijn eenvoudige en betekenisvolle geometrische vorm krijgt het logo een tijdloze look. De symbiose tussen de twee ruiten die met elkaar verweven zijn door een optisch effect creëert een complementariteit en een indruk van constante beweging. Met dit logo bevestigt Nieuwe Clio meer dan ooit zijn identiteit.

  • Een gebeitelde aerodynamische lamel

In de uitvoeringen Techno en Esprit Alpine is het onderste deel van het radiatorrooster getooid door een aerodynamische spoilerlip, die zich rechtstreeks inspireert op de sportieve wereld. Zijn gebeitelde volumes en gestrekte en gefacetteerde lijnen geven de voorzijde een rijke en dynamische uitstraling. In de uitvoering Techno neemt hij de koetswerkkleur over en op de versie Esprit Alpine krijgt hij de kleur Satijn Schistegrijs.

  • Nieuwe lichtsignatuur voor een onuitgegeven visuele identiteit

Nieuwe Clio beschikt over een gloednieuwe lichtsignatuur vooraan. Hij is het eerste seriemodel van Renaults ‘Nieuwe Golf’ (Nouvelle Vague) met deze nieuwe visuele identiteit, die zich inspireert op het nieuwe logo, met verticale led-dagrijlichten in de vorm van een halve ruit. Zij benadrukken het bruisende en levendige karakter van de neus en versterken tegelijk de coherentie tussen het design van het gamma en het merkimago.

De erg dunne koplampen, met ‘full led’-verlichting vanaf het eerste uitrustingsniveau, roepen precisie en techniciteit op en geven Nieuwe Clio een scherpere blik. Deze compactere koplampen omvatten tot vijf hoogtechnologische lichtmodules (tegenover drie voordien) die de lichtverdeling tussen groot- en dimlichten automatisch kunnen aanpassen.

  • Een dynamischere achterkant

Ook de achterbumper werd vernieuwd. Met de aerodynamische luchtinlaten die de achterkant visueel verbreden en de wagen steviger op de weg plaatsen, versterkt hij de technische uitstraling van de wagen. Het onderste deel krijgt de koetswerkkleur Satijnzwart op de eerste afwerkingsniveaus, Glazend zwart op de versie Techno en Satijn schistegrijs op de versie Esprit Alpine. Daarnaast zijn er zes verschillende diffusers verkrijgbaar (met of zonder uitlaatpijp voor de hybrideversies en naargelang de uitvoering).

De gemoderniseerde achterlichten zijn voortaan voorzien van transparante kristalheldere glazen. Ze laten de binnenkant zien en geven de auto een technische en modernere uitstraling. Het flankmotief van de achterlichten straalt en verwijst zo naar de nieuwe identiteit van de neus. 

  • Elegante kleuren en opvallende velgen

Nieuwe Clio wordt aangeboden in zeven elegante koetswerkkleuren: Ijswit, Sterzwart, Schistegrijs, Ironblauw, Vlamrood, Valencia orange en de nieuwe drielagige tint Rafalegrijs met een ondoordringbare look en een parelmoereffect wanneer men hem van dichtbij bekijkt.

De wagen bevestigt zijn uitstraling met opvallende velgen tot 17 duim. Zes verschillende opties, waaronder vier sets lichtmetalen velgen, zijn beschikbaar op de verschillende uitvoeringen. Zo is de Techno-uitvoering uitgerust met zwarte gefacetteerde 16” aluminium velgen. Ze zijn in het midden voorzien van het nieuwe Renault-logo in geborsteld aluminium.

Op alle versies krijgen de buitenspiegels de kleur Sterzwart, die ook terugkomt op de haaienvinantenne van de uitvoeringen Techno en Esprit Alpine.

  • Ongewijzigde afmetingen

Al die stilistische evoluties doen geen afbreuk aan de proporties van Nieuwe Clio, die nagenoeg dezelfde afmetingen behoudt als zijn voorganger. Zo is hij 4.053 millimeter lang, 1.988 millimeter breed en 1.439 millimeter hoog.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.