Met de komst van de EX90, Volvo’s gloednieuw en volledig elektrisch vlaggenschip, zijn de laatste productiejaren van de XC90 aangebroken; al zal het einde van de XC90 niet in alle haast komen. De eerste productiemodellen van de EX90 komen pas in de loop van 2024 op de markt. Voorlopig plant Volvo om de XC90 parallel te blijven produceren tot minstens 2027 en dit zonder al te grote wijzigingen aan het model. Reden te meer om de XC90 eens de onder de loep te nemen en te kijken wat 20 jaar aan evolutie voor dit model heeft betekend.
Ultieme Zweedse luxe
Met de XC90 legt Volvo de nadruk op luxe. Nappa leder, authentiek generfd hout en kristal, zijn maar een paar voorbeelden van de materialen die gebruikt werden in onze testwagen. Volvo stelt drie grote uitrustingsniveaus ter beschikking, de basisuitvoering ‘Core’, de ‘Plus’ uitvoering (Core + €5250) en de top of the line ‘Ultimate’ uitvoering (Core + €10000). Onze wagen was uitgerust met deze laatste uitvoering. Enkele hoofdelementen van de Ultimate uitvoering zijn: panoramisch open dak, full led koplampen met adaptieve grootlichtassistent, head-up display, 20” velgen met all-season banden, Harman Kardon audiosysteem met subwoofer, multi-instelbare elektrische zetels met geheugen en nog veel meer.
Volvo stopte echter niet bij deze Ultimate uitvoering en rustte onze testwagen uit met een reeks extra opties. Één van deze opties is de actieve luchtvering, een must have als je het mij vraagt. De luchtvering biedt voor elk gebruik de beste afstelling aan; van comfortabel glijden over de weg, naar een verhoogde bodemvrijheid off-road, tot een stabielere lagere wegligging bij het bochtenwerk. Een verdere eye-catching optie, waren de comfortzetels in amber gekleurd nappa leder. Deze geventileerde zetels met massage-functie maakten van elke rit een waar genot. Deze interieuroptie bevat ook een kristallen versnellingspook van ‘Orrefors’, wat het oog voor detail en afwerkingsgraad van het gehele interieur benadrukt. Tenslotte willen we nog het 1410W Bowers & Wilkins high-end audiosysteem in de verf zetten. Deze optie toverde onze testwagen werkelijk om tot een concertzaal met zijn 19 afzonderlijke hifi-speakers. De muziek weergalmde kraakhelder en de luchtgekoelde subwoofer zorgde voor onvervormde diepe bastonen. Subliem.
Ruimer dan ruim
Met zijn 4,95m lengte en 1,77m hoogte is de XC90 geen kleine wagen. Zijn 7-zit configuratie kan daadwerkelijk 7 mensen comfortabel vervoeren, iets wat niet over elke 5+2 zitter gezegd kan worden. Zijn laadvolumes zijn zeker niet slecht voor zijn segment. Met de 3de zetelrij uitgeklapt, heb je een respectabele 316 liter aan ruimte. Leg je de 3de zetelrij neer, krijg je 967 liter. Leg je daarna de 2de zetelrij neer, dan krijg je maar liefst 1816 liter aan laadvolume. Ruim genoeg zeg maar om de ‘Kallax’ kasten voor je kroost, schoonmoeder én buurman bij de Ikea te gaan halen.
Een echte krachtpatser
De T8 Recharge is een krachtpatser van een plug-in hybride systeem bestaande uit een 2 liter 4 cilinder benzinemotor (310 pk) die gecombineerd wordt met een krachtige elektromotor (145 pk). Samen produceren zij een totaalvermogen van maar liefst 455 pk en een koppel van 709 Nm. De verbrandingsmotor heeft een aangenaam karakter en produceert best een leuk geluid. Zijn afstemming met de elektromotor is enorm soepel, wat zorgt voor een glijdende luxueuze acceleratie. Zet de rijmodus echter in ‘Power’ en de brute kracht van de 709 Nm komt naar boven. Met een grote punch katapulteert de ongeveer 2300 kg (rijklaar) wegende XC90 zich in 5,4 sec naar de 100 km/h en blijft hij stevig doortrekken naar een gelimiteerde topsnelheid van 180 km/h. Aan acceleratieplezier dus geen tekort.
In theorie 70 km elektrisch
De elektromotor wordt gevoed door een 18,8 kWh batterij. In theorie kan de XC90 hiermee 70 km puur elektrisch rijden in gecombineerde rijomstandigheden (stad/platteland/autostrade). In de praktijk is dit echter moeilijk te behalen en heb je al een verderlichte voet nodig in combinatie met de beste weersomstandigheden om nog maar in de buurt van deze 70 km te komen. Grote boosdoeners hiervan zijn, zoals bij iedere PHEV of EV, het gewicht, de buitentemperatuur en in dit geval ook de luchtweerstand van de wagen. Tijdens onze test behoorden afstanden van rond de 50 km puur elektrisch rijden eerder tot de realiteit. Wanneer we dit doortrekken naar het verbruik van de verbrandingsmotor, dan zit je eerder rond de 3-4 liter per 100 km in plaats van de aangegeven 1,2 liter. Eens de batterij leeg was, zagen we het verbruik van de verbrandingsmotor richting de 9 liter klimmen.
Niet alles is rooskleurig
Één van de grootste minpunten bij de Volvo XC90, en naar uitbreiding het hele Volvo gamma, is – in mijn ogen – het infotainment systeem. Werkelijk alles in het interieur is vervaardigd met een groot oog voor detail en dat is niet doorgetrokken naar het centrale scherm. Visueel is de opstelling en lay-out van de actieknoppen niet aantrekkelijk, noch makkelijk te bedienen tijdens het rijden. Het is zoeken om bepaalde instellingen aan te passen en er zijn niet genoeg fysieke shortcut knoppen aanwezig. Bepaalde concurrenten doen het op dat vlak een stuk beter. Verder is er ook geen Android auto aanwezig. Volgens Volvo omdat er aparte apps geïnstalleerd kunnen worden op het op Google gebaseerde infotainmentsysteem. Maar als je gaat kijken naar wat je kan installeren, zijn het enkel een beperkt aantal muziek of radio apps. Sinds april bieden ze eindelijk de mogelijkheid om de Waze app te installeren. Apple Carplay is daarentegen wel aanwezig, maar enkel via kabel.
In het thema rijdynamiek heeft de XC90 net dat tikkeltje teveel neiging tot ondersturen. Waarschijnlijk komt dit door het hoge gewicht en het gebruik van all-season/winterbanden. Het stuurgewicht in de normale rijmodus is ook iets te licht waardoor je op hogere snelheden een beetje onstabiliteit krijgt. De Pilot Assist moet ook veel corrigeren om de wagen binnen de lijnen te houden. Voor de rest werken de assistentiesystemen onberispelijk.
To buy or not to buy
Een Volvo is nooit een slechte keuze. De XC90 brengt souplesse en comfort op een typisch sobere, doch elegante Scandinavische manier. De rijervaring en het interieur doen zijn zeven passagiers ontkoppelen van de drukke buitenwereld en brengt hen op een zeer veilige en (als je het wilt) zeer vlotte manier volledig uitgerust op hun bestemming. Voor al deze sereniteit, luxe en power moet je wel een aardige som betalen. De verkoopprijs van de XC90 T8 Recharge begint namelijk aan €91.440 incl btw voor de basisversie ‘Core’. Wil je hem zoals onze testwagen, dan moet je ongeveer €118.000 incl btw neertellen bij de Volvo dealer. Kortom, heb je het budget, dan zal de XC90 zeker niet teleurstellen.