Jeep Avenger: eerste volledig elektrische Jeep

Vrijdag werden we uitgenodigd door Jeep om kennis te maken met de Jeep Avenger. Dat deze Avenger populair is, wel dat is een beetje een understatement. Hij werd verkozen tot auto van het jaar, Women’s world Car Of The Year en ging aan de haal met de titel elektrische wagen van het jaar bij TopGear. Het gevolg is dat er tot vandaag maar liefst 25 600 bestellingen binnen gekomen zijn. Natuurlijk adelbrieven waar iedereen mee wil thuiskomen. Het is ook Jeep’s eerste volledig elektrische wagen.

Belangrijk voor JEEP

Dat deze Avenger zeer belangrijk is voor Jeep zal iedereen wel duidelijk zijn en er wordt hoog mee ingezet. Kersverse versterking binnen het Stellantis PR-Team Yanou Kerstens stuurde ons de uitnodiging en wij wilden er maar al te graag bij zijn.

Ter plaatse kregen we meer tekst en uitleg door Managing Director (Patrice Duclos), Marketing Director (Emmanuel Scheenaerts) en Product Manager (Eric Kergoat).

We kregen er onder andere te horen dat het elektrische gamma in de komende jaren (logischer wijze) nog versterkt gaat worden, dat er ingezet gaat worden op nieuwe klanten en dat deze Avenger, welke gebouwd is op drie pilaren (Design to Function, Technology en Capability) vooral gericht is op jongere klanten.

Over de Avenger

Nu de Avenger zelf zal zich meten in het populaire B-SUV segment. Hij is gebouwd op het eCMP2-platform. Hij wordt aangedreven door een 156pk sterke elektromotor met 260 Nm koppel voorzien van energie door een 54 kWh-batterij. Door zijn compacte afmetingen (lengte van 4,08m), zijn lichte gewicht van 1500 kilo en met de nieuwe efficiënte aandrijflijn is hij in staat om een actieradius van 400km te behalen. De standaard ingebouwde lader accepteert 100 kW gelijkstroom (DC), wat betekent dat opladen van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit in de snellaadmodus slechts 24 minuten vergt. De lader accepteert ook 11 kW wisselstroom (AC), voor opladen van 0 naar 100 procent in 5,5 uur bij een openbaar laadpunt.

Voorwiel aangedreven

Deze Avenger is de eerste Jeep met voorwielaandrijving en standaard uitgerust met het Selec-Terrain- systeem en Hill Descent Control. De Avenger heeft een bodemvrijheid van 200mm. Voor wie dit allemaal leest zal denken dat deze Jeep vooral voor in de stad ontworpen is maar ook off-road zal deze zijn mannetje weten te staan. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we dit weliswaar nog moeten testen. Deze korte kennismaking leende zich nog niet hiertoe.

Versies

De standaardversie Avenger is voorzien van 16-inch zwarte stalen wielen en LED-koplampen. Uitgerust met de nieuwste technologie op het gebied van veiligheid en capaciteiten, heeft deze versie cruise control en lane keeping assist, en is standaard voorzien van het 10,25″ Uconnect-systeem met draadloos Apple CarPlay en Android Auto en een 7″ digitaal instrumentenpaneel. Daarnaast heeft deze versie automatische klimaatregeling, Hill Descent Control, Selec-Terrain (6 rijmodi) en connected services.

De Longitude- uitvoering. Deze versie heeft extra stijlelementen zoals lichtmetalen 16-inchwielen en portiergrepen in carrosseriekleur. De Longitude-versie biedt ook een achteruitrijcamera en verwarmde spiegels.

De Altitude-uitvoering biedt meer technologie en exclusiviteit: 17” lichtmetalen velgen, premium-stoelen die passen bij het speciale zilverkleurige dashboard en dito interieuraccenten. Een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, handsfree elektrisch te bedienen achterklep en keyless entry systeem zijn standaard.

De Summit is de topuitvoering en omvat behalve het voorgaande ook nog full LED-koplampen en -achterlichten, 18” lichtmetalen velgen, meerkleurige sfeerverlichting in het interieur, een draadloze smartphone-lader, state-of-the-art technologie met Level 2 autonoom rijden, 360° parkeersensoren en een 180° achteruitrijcamera met vogelperspectief.

De Jeep Avenger is verkrijgbaar in zeven kleuren die zijn geïnspireerd op avontuur, vrijheid en natuur: drie pastelkleuren (Snow, Volcano en Ruby) en vier metallic kleuren (Sun, Lake, Granite en Stone), Afgezien van de kleur Volcano zijn alle kleuren te combineren met een zwart dak. Voor de versies Longitude, Altitude en Summit ten slotte, zijn verschillende pakketten beschikbaar.

Compact

Zoals eerder aangehaald is dit een compacte SUV met een lengte van 4m, een draaicirkel van 10,5 meter en zit vol met tal van slimme oplossingen. Deze zullen we in een latere uitgebreide test allemaal bespreken en doornemen. Opbergruimte is er voor een compacte SUV voldoende, met een kofferruimte van 355 liter, maar ook door de opbergruimtes binnenin. In totaal is er voor 34 liter aan opbergruimte in het interieur voorzien.

Interieur

Het interieur oogt fris en is mooi ogebouwd. Het infotainment en dashboard scherm zijn beide 10,25 inch groot en in de middenconsole zien we gelukkig nog fysieke knoppen. Enige opmerking is dat er veel harde plastieken gebruikt zijn in de afwerking welke waarschijnlijk vooral gekozen zijn om de prijs en gewicht te drukken.

Conclusie

We reden kort met de Avanger maar hij gaf een goede eerste indruk, later bij een langdurige test kunnen we daar natuurlijk meer over zeggen. Maar ik ben wel mee in het verhaal waarom deze compacte Avenger nu al zo’n succes is bij media en publiek.

Ik bedank hier nogmaals ieder die het mogelijk maakte dat www.carvibes.be aanwezig mocht zijn en kijk net als mijn collega’s uit naar de uitgebreide test met deze Avenger.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.