een helder, op een klassiek voorbeeld gebaseerd design voor een hedendaagse mobiliteit
- Exclusieve inzichten en verklaringen van de designers van de ID. Buzz
- Jozef Kabaň, verantwoordelijke van Volkswagen Design: “We vertalen de genen van het eerste busje naar het tijdperk van elektromobiliteit en duurzaamheid”
- Helder en functioneel vormgegeven exterieur, iconische voorzijde, koplampen met menselijke touch
- Gezellig interieur in de stijl van een chique lounge, duurzame materialen
De terugkeer van een icoon! Met de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo brengt Volkswagen het DNA van de T1 naar het heden – en de toekomst. Net als het eerste busje uit 1950 zijn de nieuwe modellen helder en functioneel vormgegeven, terwijl ze tegelijkertijd veel emoties opwekken. Maar hoe hebben de Volkswagen-designers dit bereikt? De dames en heren geven exclusieve inzichten in hun werk.
“De T1 was een icoon van de jaren vijftig”, zegt Jozef Kabaň, verantwoordelijke Volkswagen Design. “Met de ID. Buzz transporteren we zijn DNA naar het tijdperk van de elektrische mobiliteit. Hij brengt met succes de genen en stijlelementen van het icoon over naar het digitale tijdperk. De ID. Buzz is tijdloos, duurzaam en extreem functioneel. Deze kenmerken maken hem uniek. Hij wekt veel sympathie en verbondenheid bij omstanders en andere weggebruikers.”
Met de ID. Buzz betreedt Volkswagen een nieuw marktsegment en versnelt het zo zijn elektro-offensief in alle voertuigklassen in het kader van de ACCELERATE-strategie. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de verkoop van Volkswagen in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto’s, wat neerkomt op meer dan 1 miljoen voertuigen. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van e-auto’s minstens 50 procent bedragen.
Helder karakter. Met hun unieke lijnenspel zijn de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo – d.w.z. de Bus en de Transporter – gebaseerd op hun voorvader. “Een icoon heeft veel te maken met eenvoud”, zegt Marco Antonio Pavone, verantwoordelijk voor Exterior Design Volkswagen. “Elk kind kan met een paar lijnen een auto als de T1 tekenen. En als ik de ID. Buzz zie, kan ik zeggen: ‘Wow, dat hebben we ook hier perfect voor elkaar gekregen.’” Roland Faller, verantwoordelijk voor Exterior Design Volkswagen Commercial Vehicles, voegt hieraan toe: “De ID. Buzz Cargo is niet zomaar een praktische bestelwagen. Met zijn expressieve design en grote functionaliteit is dit een opmerkelijke innovatie.”
V-vorm en groot VW-logo. Alleen al aan de voorzijde is te zien hoe sterk de twee nieuwe modellen het design-DNA van het oude model overnemen en zo een glimlach ontlokken aan de omstanders. De V-vormige motorkap en het grote, prominente VW-logo verlenen de neus een charismatische uitstraling, terwijl een lichtstrip de koplampen verbindt. Op de flanken en achteraan wordt de scheiding van het design in een bovenste en onderste zone doorgetrokken. Die valt vooral op met de optionele tweekleurige lakafwerking, nog zo’n verwijzing naar de historische T1.
Harmonieuze proporties en zeer goede aerodynamica. Het koetswerk van de emissievrije ‘Bulli’ bekoort met zijn pragmatische proporties. De grote wielen zitten op de uiterste hoeken, zodat de ruimte op de compacte voetafdruk optimaal wordt benut. De Cw-waarde, die bij een elektrische auto bijzonder belangrijk is voor de efficiëntie, bedraagt voor de ID. Buzz slechts 0,285; bij de klassieke T1 was dat 0,44.
Tweedelige velgen. Ook de velgen hebben een bijzondere betekenis. Ze overtuigen met een eigen designtaal en zijn tegelijk belangrijk voor de efficiëntie van het voertuig – en dus het rijbereik. “Voor een elektrisch voertuig zijn de wielen inderdaad heel belangrijk”, zegt Ranbir Kalha, de designer die verantwoordelijk is voor de velgen en wielen. “Ze moeten aan een heleboel technische eisen voldoen. Het eerste punt is natuurlijk de aerodynamica, het tweede het gewicht. Met name bij de ID. Buzz hebben we een aantal velgen die uit één stuk lijken te bestaan, maar eigenlijk hybride wielen zijn. Ze bestaan dus uit twee delen, waardoor ze heel licht zijn. Dit type wielen wordt voor het eerst gebruikt op de ID. Buzz”, legt Kalha uit. Hij voegt eraan toe: “Bovendien dragen de nieuwe wielen natuurlijk bij tot het individuele karakter van de ID. Buzz: van functioneel over sportief tot elegant, afhankelijk van ieders smaak.”
MEB met langste wielbasis. Het busje van 1950 – met als exacte benaming ‘Type 2 T1’ – had een speciaal voor hem ontwikkeld zelfdragend koetswerk met een lengte van 4,28 meter en een wielbasis van 2,40 meter. De ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo zijn ruim 40 centimeter langer. Ze zijn gebaseerd op Volkswagens veelzijdige modulaire platform voor elektrische voertuigen MEB en hun wielbasis van 2,99 meter is tot nu toe de langste van alle MEB-voertuigen. Exterieurdesigner Einar Castillo Aranda zegt: “Dankzij zijn compacte aandrijfcomponenten bood het platform ons de mogelijkheid om de voorwielen ver naar voren te plaatsen en de bestuurder en voorste passagier een relatief hoge zitpositie te geven. Het resultaat is een monolithisch silhouet met een harmonieus geïntegreerde motorkap.”
Intensief overleg. Hoewel de ID. Buzz geen verbrandingsmotor heeft, die in conventionele modellen vaak veel plaats inneemt, zit er ook veel techniek in het voorste gedeelte, van de verwarmings-/airco-unit tot de elektrische rembekrachtiger. Dit vereiste intensief coördinatiewerk. “In de zone waar de koplamp zit, is de installatieruimte erg krap. We hebben veel overlegd met onze collega’s van technische ontwikkeling om het koetswerkvolume dicht bij het wiel te kunnen houden. Ook hier stond de wens om het monolithische silhouet te vrijwaren voorop”, verklaart Aranda.
Sleutelwoord: ‘koplampen’. Zoals alle ID.-modellen zet ook de ID. Buzz volop in op ledverlichting: optioneel is IQ.LIGHT verkrijgbaar. Zijn ledmatrixkoplampen dragen sterk bij tot de identiteit van de auto, aldus Urs Rahmel, verantwoordelijke van het licht- en velgdesign: “Voor ons was het belangrijk om de auto met lichtanimaties een zeker menselijk karakter te geven. Vandaar dat de ID. Buzz intelligent met zijn omgeving in interactie gaat.” Rahmels collega Sandra Sturmat legt uit: “Als lid van de ID.-familie start ook bij de ID. Buzz een welkomstscenario wanneer de bestuurder de ID. Buzz nadert. Daarbij lijkt het alsof de auto zijn ogen opent, alsof hij oogcontact zoekt. Wij geloven dat deze interactie de emotionele vonk doet overslaan.”
Interieur met rustig lijnenspel. Het design van de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo volgt met zijn heldere lijnen de genetica van de klassieke T1 en geeft er een eigen, hedendaagse draai aan. In het interieur komt deze filosofie bijvoorbeeld – net als in de T1 – tot uiting in het lineaire dashboard met zijn rustige, boven elkaar geplaatste elementen. Inbegrepen: het slimme bedieningsconcept met het multifunctiestuurwiel en de twee digitale displays.
Royale ‘open space’. Dankzij de compacte elektrische aandrijving en de in de voertuigbodem geïntegreerde batterij ontstond de ‘open space’ en dus een ruimtelijk concept met veel plaatsaanbod, dat de mens met zijn behoeften nog meer centraal stelt. Het heeft zowel voor de bestuurder als voor de passagiers veel ruimte en talrijke opbergvakken en interfaces in petto. Bovendien is het ruimtegevoel royaal, luchtig en licht. Jozef Kabaň zegt: “We hebben een voertuiglay-out ontwikkeld met een zeer logisch en intuïtief interieurconcept en een variabele ruimtebenutting.” De voorstoelen in de ID. Buzz zijn relatief hoog opgesteld en voorzien van armsteunen, wat typisch is voor het busje. De topversie van de stoelen, met de grootste verstelmogelijkheden, werd door Aktion Gesunder Rücken (AGR) bekroond voor haar ergonomie.
Lounge met chic en charme.Het interieur van de ID. Buzz maakt een hoogwaardige, chique en tegelijkertijd huiselijke indruk – zoals een moderne lounge. Tomasz Bachorski, verantwoordelijke Interior Design Volkswagen, legt uit: “Ons doel was om het thuis van onze klanten over te brengen naar het interieur van de auto. En wel met alle facetten: van de materialen tot de digitale apparatuur die men van daar gewend is.” Een grote nadruk lag op het samenspel van functie, kleuren en materialen. In de optionele Style-interieurpacks harmoniëren de kleuren met de koetswerklak, terwijl de koele tint ‘Electric White’ accenten legt. Een bijzonder liefdevol detail is te vinden in de zij- en stoelbekleding van de auto met vijf zitplaatsen, met gestileerde silhouetten van de ID. Buzz in reliëf. Een tienkleurige sfeerverlichting is standaard en een variant met dertig kleuren is als optie leverbaar.
In perfecte harmonie. Design en functie moeten tot in het kleinste detail perfect op elkaar afgestemd zijn, zoals Doreen Langner van CAD Interior Design aan de hand van het voorbeeld van de sfeerverlichting uitlegt. “Aan de hand van de designdata op de computer controleren we hoe het licht in de auto verspreid zal worden. En als het wordt weerkaatst in de voorruit, moeten we het ontwerp op het dashboard zo aanpassen dat het licht wordt geabsorbeerd en de klant niet stoort.”
Garen van gerecycleerde materialen. Duurzaamheid speelde een belangrijke rol bij de keuze voor het materiaal in de ID. Buzz. Het interieur is volledig vrij van dierlijk leder. Voor sommige bekledingen wordt gebruikgemaakt van een stof waarvan het garen gemaakt is van gerecycleerde petflessen en plastic dat uit de zee is opgevist. Color & Trim-designer Marion Dürr gaat door op de duurzaamheidsgedachte: “We hebben fantastische combinaties gemaakt van hoogwaardige materialen. Daarbij hebben we ingezet op chroomlak in plaats van chroom en imitatiehout in plaats van echt hout.”