De zevende generatie van de BMW M5 Berline onderging al een intensief testprogramma. BMW M GmbH zet zijn productoffensief voort in 2024 en bevestigt de uitbreiding van zijn modelgamma met een Touring-variant van het nieuwe high-performancemodel.
München . De prototypes zijn zorgvuldig gecamoufleerd, maar ze kunnen hun karakter als high-performancewagens niet verhullen. De toekomstige generatie van de BMW M5 is de praktische fase van zijn serieontwikkelingsproces ingegaan. De nieuwe high-performanceberline van BMW M GmbH rondt nu zijn testritten af op openbare wegen, testterreinen van de BMW Group en racecircuits over de hele wereld.
Bovendien kunnen fans van het merk BMW M uitkijken naar nog een resultaat van het productoffensief dat voortloopt tot in 2024. BMW M GmbH heeft nu officieel bevestigd dat het voor de nieuwe editie van de BMW M5 een Touring-variant aan zijn modellengamma zal toevoegen. De perfecte symbiose van typische M prestaties, compromisloos langeafstandscomfort en een indrukwekkend ruimtegevoel zal in 2024 herleven met de nieuwe BMW M5 Touring.
Net als de toekomstige BMW M5 Berline zal ook de Touring-variant beschikken over een volledig nieuw ontwikkeld, gedeeltelijk geëlektrificeerd aandrijfsysteem. Zijn typische M prestaties en de nauwkeurig afgestelde chassistechnologie, verfijnd met innovatieve systemen, brengen de rijdynamiek en wendbaarheid naar een uniek niveau in deze klasse. Zo zet BMW M GmbH gestaag zijn weg naar elektrificatie verder. “We installeren nu ook een hybride aandrijfsysteem met typische M prestaties in andere high-performancewagens”, zegt Dirk Häcker, Head of Development bij BMW M GmbH.
Al bijna 40 jaar is de BMW M5 de referentie voor rijdynamiek, wendbaarheid en precisie in het segment van de high-performanceberlines. Evolutionaire vooruitgang, ontwikkelingsknowhow uit de racerij en baanbrekende innovaties op het gebied van aandrijving, ophanging, aerodynamica en lichtgewicht constructie hebben de geschiedenis van de BMW M5 gevormd. Motoren met zes, acht of tien cilinders, M TwinPower Turbo-technologie en een hoogtoerentalkarakter, het compound-remsysteem met M Carbon keramische remmen en vierwielaandrijving M xDrive zijn slechts enkele van de technologische mijlpalen waarmee dit model herhaaldelijk topprestaties heeft geherdefinieerd in een berline die onvoorwaardelijk geschikt is voor dagelijks gebruik. De zevende generatie van de BMW M5 haakt hierop in – met fascinerende innovaties voor een nog intensere performance-ervaring.
De eerste BMW M5 Touring werd in 1992 gelanceerd op basis van de BMW M5 Berline van de tweede generatie en staat sindsdien voor een combinatie van topprestaties en dagelijks gebruiksgemak op vier wielen. In 2007 voegde BMW M GmbH ook een Touring-variant toe aan de BMW M5 van de vierde generatie. En momenteel onderstreept de succesvolle lancering van de eerste BMW M3 Competition Touring met M xDrive* ook de grote aantrekkingskracht van dit bijzondere voertuigconcept in het premium middenklassesegment van de high-performancewagens.
De tests van de eerste prototypes van de nieuwe BMW M5 Touring gaan de komende dagen van start in het stadsverkeer en op landwegen en snelwegen rond München en aan het hoofdkwartier van BMW M GmbH in Garching. De nieuwe BMW M5 Touring zal dan ook profiteren van de geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en ophangingssystemen op onder meer de Nordschleife van de Nürburgring. Zo wil het bedrijf een ideale balans garanderen tussen sportieve prestaties op het circuit en een superieur rijcomfort in het dagelijkse verkeer en over lange afstanden.
CO₂-UITSTOOT & VERBRUIK.
BMW M3 Touring: Brandstofverbruik in l/100 km gecombineerd: 10,4 – 10,1 WLTP; Gecombineerde CO₂-emissie in g/km: 235 – 229 WLTP.