Heet, broeierig heet was het.  En dat niet alleen langs maar zeker ook op het raceasfalt van het circuit van Zolder.  Dat was het weerbeeld van afgelopen zondag 9 juli 2023.

Wij van Carvibes werden door Mazda Belux uitgenodigd tijdens Zolder Supercar Madness.  Het derde evenement op de kalender van de Betcity.NL Mazda MX-5 cup na Zandvoort en Spa-Francorchamps.

Omdat Patrick op dat moment nog genoot van zijn avontuur in Zuid-Afrika, was het deze keer de beurt aan mij om eens een kijkje te gaan nemen op en rond het circuit van Zolder.

 

Wat is dat die MX-5 cup?

De Mazda MX-5 cup is een eerder kleine raceklasse die eind 2018 voor het eerst werd voorgesteld tijdens de officiële perspresentatie op het circuit van Zandvoort.  Het deelnemersveld is beperkt en juist dat maakt de Mazda MX-5 cup zo interessant.  Door het kleine aantal deelnemers is er bijna niet op voorhand te voorspellen wie de race gaat winnen.  De omstandigheden van de dag zelf zijn de bepalende factor en net dat maakt deze Mazda MX-5 cup zo een interessante raceklasse, zowel voor de deelnemers als voor het publiek.

Iedereen die al eens met een MX-5 heeft gereden, zal beamen dat deze iconische wagen, de meest succesvolle roadster in de geschiedenis, het meest het Jinba Ittai-gevoel belichaamt.  Het Jinba Ittai-gevoel, eigen aan alle Mazda’s, verwijst naar de absolute eenheid tussen ruiter/boogschutter en paard en dus in deze huidige tijd naar de eenheid tussen de bestuurder en zijn/haar wagen.

De raceversie van deze Miata is een voor circuitgebruik aangepaste MX-5 van het nieuwste model type ND met een gewicht van +- 960 kg en 184 pk.  Het feit dat deze racewagen een open, achterwiel aangedreven wagen is, maakt het racen met deze roadster alleen nog maar opwindender. De technische ontwikkeling van de wagen werd volledig uitbesteed aan Intrax Suspension Technology in Nederland.

Het race format bestaat ieder raceweekend uit 2 vrije trainingen van 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en 2 sprintraces van 30 minuten.
Voor de eerste race wordt een ‘reversed grid’ gebruikt waarbij de eerste 10 deelnemers omgedraaid worden in de startvolgorde.
Naast een overall klassement is er ook een junior klassement.

Nederland is bij de Mazda MX-5 cup nog veruit het best vertegenwoordigde land bij de deelnemers maar op eigen Belgische bodem gingen wij natuurlijk supporteren voor de 3 Belgische deelnemers Filip Wojtowicz, Delano de Ketele en in het bijzonder Romy De Groote.

Romy De Groote, een 17-jarige studente architectuur uit Zele debuteerde dit jaar in de Mazda MX-5 cup in het MSTC Racing- Mazda Belgium team van Jan Wouters die ondertussen toch al wel een jarenlange race-ervaring heeft.

Romy zelf komt uit de Karting-wereld waar ze de laatste jaren al een mooi palmares heeft opgebouwd.  Zo behaalde ze in 2022 zelfs de zilveren medaille in de discipline slalom karten.

De Mazda MX-5 cup was dan ook de ideale raceklasse voor de overstap naar het ‘iets grotere werk’.  Niet enkel door de competitieve wagen zelf maar ook door de passie die ze mee kreeg van haar vader Marcellino, voorzitter van de MX-5 For Fun-Club en zelf ook de trotse bezitter van enkele mooie Miata’s.

Ik ging Romy alvast tussen haar 1ste en 2de race in Zolder enkele vraagjes stellen.

Interview met Romy De Groote

Dag Romy, ik ben Ilse van Carvibes.  En ik ben heel erg blij dat ik jou tijdens dit raceweekend hier in Zolder enkele korte vraagjes mag stellen.

 

  • Je brak dit jaar door op het autocircuit maar je bent zeker geen onbekende in de racewereld zelf. Kan je me even kort vertellen hoe je in deze, toch wel nog steeds ‘mannenwereld’ terecht kwam?

Ik ben rond de leeftijd van 10 jaar met huurkart begonnen, in eerste instantie was het de bedoeling om 1 x per maand te rijden en daarna deel te nemen aan enkele huurkartwedstrijden maar toen kreeg ik de kans om eens met de 4-takt buiten te rijden.  En dat ging vrij goed.  Ik reed vooraan en kon ook enkele wedstrijden winnen.
Ik kreeg daarna dan de kans om zelf een 2-takt kart te kopen om daar dan zelf mee te rijden.  Dat was niet het beste van het beste maar ik kon redelijk goed mee en dan ben ik van daaruit zo doorgegroeid.

Toen ik 16 werd ben ik dan beginnen trainen in een oude BMW met Jeffrey Van Hooydonk. Ik heb toen onder andere leren schakelen en daarna mijn licentie kunnen halen.  Maar ik wist nog niet zo goed wat ik ging doen en dan heeft Mazda contact met mij opgenomen omdat zij ook nog een piloot zochten.  Zo heb ik dan de kans gekregen om met deze MX-5 te rijden.

Ik ben dus heel snel vanuit de karting naar de autoracewereld gegaan.

 

  • Heb je het gevoel dat je je ‘als vrouw’ meer moet bewijzen?

In de karting wel, daar waren we met heel weinig vrouwen.  Nu merk ik dat er wat meer respect is.  Maar bijvoorbeeld tijdens de eerste wedstrijden had ik nog wat problemen omdat ik nog niet zoveel had kunnen trainen en de wagen nog niet zo goed kende, en dan hoor je wel eens ‘er rijdt dan wel een vrouw mee maar ze rijdt vanachter’.  Ik heb me nog niet kunnen bewijzen omdat ik net voor de start van het seizoen pas kennis kon maken met de auto en de competitie terwijl de anderen al een langere voorbereiding hadden.  Dat is dan wel wat jammer.  Er zou niet echt een verschil mogen zijn.

Ik heb ook wel het gevoel dat er veel agressiever naar mij toe wordt gereden.  Niemand wilt precies graag verliezen van een vrouw.

 

  • Je combineert het racen met je studies architectuur. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd even gemakkelijk is om hier een goede balans in te vinden.  Lukt dit je goed?

 

Dat is niet altijd even gemakkelijk.  Ik kwam oorspronkelijk uit een sportrichting dus er kwam bijvoorbeeld plots veel meer wiskunde bij.  Maar het lukt wel.  Ik zit ondertussen ook op internaat en dat helpt wel.  En mijn school gaat er, zolang ik goede punten haal, ook in mee.  Ik mag al eens een dagje gewettigd afwezig zijn dus ze zijn daar wel flexibel in.

 

  • Dit weekend is het 3de evenement in deze Mazda MX-5 cup. Ben je de wagen ondertussen al wat gewoon?

 

Nog niet helemaal.  Ik merk wel een groot verschil want de andere deelnemers die vooraan rijden, rijden deze competitie al jaren.  Voor sommigen is het al hun 5de of 6de seizoen en het is een heel specifieke auto.  Het is helemaal niet zo dat als je met een kart kan rijden, je ook met deze auto kan rijden.  Het is veel zoeken, veel trainen.  Ik heb wel al super veel bijgeleerd en het gaat beter en beter.

 

  • Na Spa-Francorchamps sta je 18de in het overall klassement en 13de in de junior Cup. Ben je zelf tevreden over je resultaten tot nu toe?

Nee, niet echt.  Ik vind het vooral super jammer dat ik weinig voorbereiding heb gehad.  Anderen hebben bijvoorbeeld vorig seizoen al kunnen rijden.  Ik ben pas beginnen trainen enkele weken voor de 1ste wedstrijd.  Zo was ik bijvoorbeeld ook nog nooit op Zandvoort geweest.  Het circuit van Zolder ken ik wel.  Ik heb al veel bijgeleerd maar de resultaten moeten nog beteren.  Maar dat komt nog wel.

  • En hoe verliep dit raceweekend tot dusver?

 

De vrije trainingen gisteren verliepen heel goed maar tijdens de kwalificatie ging het fout.  Enkele technische probleempjes, de juiste bandendruk wat zoeken maar daar kon ik wel mee leven.

De eerste wedstrijd daarstraks eindigde ik 13de.

 

  • Je bent nog zeer jong en kan nog alle richtingen uit in de racewereld maar heb je al een idee wat je ambities zijn voor de toekomst?

 

Ik heb nog heel veel tijd om uit te zoeken wat ik wil, wat ik leuk vind maar ik wil alles wel eens geprobeerd hebben.  We zullen zien.

 

  • Staat je eigen Mazda MX-5 klaar voor als je 18 wordt?

 

Ja, dat wel.  Ik ben nu voor mijn rijbewijs bezig.  Het is wel een ouder model en er moet nog veel aan gebeuren maar dat is dan wel een voordeel als je er zelf wat aan kunt werken.

Ik wil je heel erg bedanken voor je tijd.  Ik wens je straks tijdens de laatste race nog heel veel
            succes en ik kijk ook al uit naar je resultaten tijdens het volgende raceweekend van 11 tot 13     augustus in Assen.

Supercar Madness

Naast de Mazda MX-5 cup was er ook nog heel wat anders te zien tijdens deze Zolder Supercar Madness.   Zo kon het publiek onder andere ook nog genieten van de Ford Fiesta Sprint Cup en de BMW M2 cup.
Dit jaar waren er ook GT’s, Proto’s en toerwagens te zien van de Supercar Challenge, al jaren een toonaangevende en door de FIA goedgekeurde raceklasse.
Ook een 50-tal zeer exclusieve super- en hypercars waren er te bewonderen.  Auto’s die je nooit op de openbare weg ziet.

Hieronder enkele sfeerbeelden van de mooie Supercars, exclusieve auto’s en races.

Ik heb alvast genoten van ieder moment!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.