Renault Arkana, die in oktober 2020 in zijn Europese versie werd onthuld, belichaamt volledig het succes van Renaulution. Met 163.000 verkochte voertuigen (240.000 in totaal als we de verkoop van de XM3 door Renault Korea Motors meerekenen) speelt deze opvallende SUV-coupé een sleutelrol in de herovering van het C-segment, naast Mégane E-Tech electric en Austral.
Arkana, die de traditionele codes van de automarkt door elkaar schudt met zijn dynamische en tegelijk ruime SUV-coupéstyling, is internationaal gegaan en wordt nu verkocht op verschillende continenten, waaronder Australië, Japan, Chili, Israël en Nieuw-Zeeland.
De topversies – R.S. Line en dan E-Tech Engineered – die meer karakter en dynamiek bieden, hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan zijn succes en hebben in 2023 53% van de mix in Europa bereikt. Onder de motorkap geven klanten de voorkeur aan de E-Tech full hybrid motor 145. Hij vertegenwoordigt 63% van de verkoop in Europa tijdens de eerste zes maanden van 2023. Deze motor is uniek op de markt en biedt ongekend rijplezier in combinatie met een uitstekende energie-efficiëntie. Na het design* is deze motor het belangrijkste criterium bij het kiezen van een wagen.
* Bron: NCBS-enquête FY2022
NIEUWE VISUELE IDENTITEIT
Vandaag onthult Renault Nieuwe Arkana die, naast zijn originele design dat soepelheid, uitstraling en robuustheid combineert, de nieuwe identiteit van het merk integreert om nog meer op de “Nouvelle Vague” mee te liften. Hij heeft het Renault ‘Nouvel’R’-logo, geïntegreerd in het radiatorrooster in het midden van een hoogglanzend zwarte band die aansluit op de koplampen. Samen vormen ze een glad, vlak oppervlak voor extra elegantie.
Het ontwerp van het ‘Nouvel’R’-logo dient als basis voor het nieuwe thema van het radiatorrooster, gebaseerd op de ongestructureerde herhaling van ruitjes die de centrale ruit weerspiegelen. De laterale lijnen van elke ruit springen er visueel uit dankzij een 3D-effect dat ze vorm geeft en diepte toevoegt aan het geheel. Afhankelijk van de versie (Evolution, Techno, Esprit Alpine) zijn deze lijnen verkrijgbaar in zwart, gesatineerd chroom of zwart chroom, voor een opvallende overstap naar het hogere segment. Bovendien sluiten deze verticale lijnen van de radiatorroosterversiering beter aan bij het rooster onderaan de bumper.
Het kenmerkende aerodynamische blad van de vorige versies van de R.S. Line en E-Tech Engineered sieren nu de bumper op de hoogwaardige Techno- en Esprit Alpine-versies. Het past bij de koetswerkkleur van de Techno-versie en is verkrijgbaar in gesatineerd grijs op de Esprit Alpine-versie.
Aan de achterkant ten slotte is het logo in het midden van de achterklep, net als aan de voorkant, afgewerkt in zwart chroom, dat ook wordt gebruikt voor de naambelettering en de uitlaatpijpen. De lampen hebben een licht gerookte kristalbehandeling gekregen voor een modernere look.
Het chroom op de decoratieve elementen (radiatorrooster, raamlijsten enz.) is uit het hele gamma verwijderd ten voordele van de kleuren zwart, gesatineerd zwart en hoogglanzend zwart, afhankelijk van de versie.
NIEUWE VERSIE ESPRIT ALPINE
Net als de meest recente modellen in het Renault-gamma is Nieuwe Arkana nu verkrijgbaar in het hoogwaardige afwerkingsniveau Esprit Alpine, met een sportief-chique look die perfect past bij de persoonlijkheid van het voertuig.
Naast de voorbumper in gesatineerd grijs onderscheidt deze afwerking zich aan de buitenkant door de specifieke badge in Schiste Grijs omgeven door een hoogglanzend zwarte rand in de sierwieldop. Nieuwe 19″-velgen met een opengewerkt design geven Nieuwe Arkana een look die zowel standingvoller als sportiever is. De aerodynamica van de achterklep wordt versterkt door een nieuwe spoiler waarvan de dubbele uitsparing de vorm van het dak weerspiegelt.
Binnenin zijn de zetels een mix van ECO TEP (10% materialen van biologische oorsprong) en suède, met een groter aandeel suède dan in de vorige topversies R.S. Line en E-Tech Engineered. De zetels hebben blauwe horizontale stiksels en een Alpine-logo op de rugleuning. De veiligheidsgordels onderscheiden zich ook door de aanwezigheid van twee blauwe strepen.
De deurpanelen en het stuurwiel hebben blauw-wit-rode stiksels, terwijl het gedeelte van het dashboard tegenover de voorpassagier een sobere, maar elegante afwerking met leisteeneffect heeft.
Tot slot, ongeacht de gekozen motor, beschikt het interieur van de Esprit Alpine-versies van Nieuwe Arkana over een e-shifter zonder mechanische kabel.
EEN VEREENVOUDIGD GAMMA, EEN VERRIJKT AANBOD
Het gamma van Nieuwe Arkana is teruggebracht tot drie uitvoeringen: Evolution, Techno en Esprit Alpine.
Vanaf de Evolution-versie is navigatie standaard inbegrepen in het Renault EASY LINK-multimediasysteem. Dit systeem is ook draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Het digitale scherm op het dashboard heeft nog steeds een diagonaal van 7″, maar geeft nu informatie over een groter gebied weer.
Naast de aerodynamische lamel op de koetswerkkleurige bumper onderscheidt de Techno-versie zich door de wielen, afkomstig van de eerdere topversies R.S. Line en E-Tech Engineered. Het logo en de achterbelettering zijn getint in gesatineerd chroom.
Er is een nieuwe koetswerkkleur, Nachtblauw, toegevoegd aan het gamma. En dat gamma behoudt de motorversies die momenteel worden aangeboden: E-Tech full hybrid 145 en benzine mild hybrid 140 en 160.
E-TECH FULL HYBRID 145 MET ‘E-SAVE’-MODUS
De E-Tech full hybrid 145 geeft Nieuwe Renault Arkana ongeëvenaard rijplezier: soepele elektrische aandrijving, dynamiek en efficiëntie. Hij combineert twee elektromotoren (een ‘e-motor’ van 36 kW en een hoogspanningsstartmotor van het type HSG (High-Voltage Starter Generator) van 18 kW) met een 1,6-liter viercilinder-benzinemotor van 69 kW (94 pk), gekoppeld aan een intelligente multimodeversnellingsbak met klauwkoppelingen zonder koppeling en een batterij van 1,2 kWh.
De versnellingsbak telt vier verhoudingen voor de benzinemotor en twee voor de elektrische hoofdmotor. Zo biedt de E-Tech full hybrid 145 tot veertien mogelijke werkingscombinaties tussen verbrandingsmotor en elektromotor voor een optimaal energierendement.
Starten gebeurt altijd elektrisch. Het is mogelijk om tot 80 procent van de tijd zuiver elektrisch te rijden in de stad, wat zich vertaalt in een verbruikswinst tot 40 procent in de stad in vergelijking met een klassieke benzinemotor. Dankzij zijn efficiënte aandrijfgeheel wordt de CO2-uitstoot beperkt tot waarden vanaf 2 g/km, een uitstekend niveau voor deze categorie. Tegelijk profiteert u van de stilte van elektrisch rijden terwijl de hybrideaandrijving geen beperkingen oplegt voor het laadvermogen.
De E-Tech full hybrid 145 van Nieuwe Arkana beschikt over de E-Save-functie. Deze functie is toegankelijk via het centrale scherm in de voertuiginstellingen, of in de rijmodusinstellingen voor versies uitgerust met MULTI-SENSE-instellingen, en handhaaft een minimaal laadniveau van 40%. Dat betekent dat de motor, indien nodig, een reserve heeft om in elektrische modus te rijden of om de verbrandingsmotor continu bij te staan op steile hellingen, bijvoorbeeld in de bergen.
EEN GELIEFDE RIJERVARING
Nieuwe Arkana rust op het modulaire CMF-B-platform, ontwikkeld door de Alliantie. Deze basis wordt alom geprezen om haar efficiëntie en rijplezier, waardoor ze zeer veelzijdig is in gebruik en de bestuurder een efficiënt weggedrag en een uitzonderlijk comfort biedt.
Het geruststellende rijgedrag van Nieuwe Arkana wordt ondersteund door een goed geleide achtertrein die de stabiliteit in snel genomen bochten verzekert. Zijdelingse bewegingen zijn beperkt, zelfs op de zwaarste wegen. De efficiëntie van het onderstel wordt verbeterd door een nauwkeurige, directe stuurinrichting, terwijl de wendbaarheid van het voertuig wordt vergroot door een draaicirkel tussen stoepranden van maximaal 11,2 meter.
LANCERING
De bestellingen voor Nieuwe Renault Arkana gaan in de zomer van 2023 van start.