- De negende generatie Passat wordt groter, comfortabeler en van nog hogere kwaliteit.
- MQB evo – een nieuwe evolutiefase van de modulaire transversale matrix maakt gebruik van een plug-in hybride aandrijving voor een puur elektrische actieradius tot 100 kilometer.
- Meer comfort op lange ritten dankzij hoogwaardige, nieuwe ergoActive-stoelen, nieuwe adaptieve chassisregeling.
- Nieuwe generatie cockpit en infotainment voor intuïtieve en duidelijke bediening
De gloednieuwe Passat Variant beleeft eind augustus zijn wereldpremière en Volkswagen publiceert nu alvast de eerste details van de volgende Passat-generatie. Het nieuwe model is uitgerust met een groot aantal innovaties, zoals een intuïtief display- en bedieningsconcept, een hoogwaardig interieur, een nieuw adaptief onderstelcontrolesysteem, eersteklas stoelen en plug-in hybride aandrijvingen met een elektrisch bereik tot 100 kilometer. De volledig nieuwe Passat Variant komt in het eerste kwartaal van 2024 op de markt. Het is de negende generatie van een van ’s werelds meest succesvolle middelgrote auto’s, met een geschiedenis van meer dan 50 jaar en meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren.
Bij het ontwerp van de gloednieuwe Passat Variant heeft Volkswagen het potentieel van de modulaire transversale matrix volledig benut in zijn nieuwe ontwikkelingsfase – afgekort MQB evo. Kai Grünitz, lid van de Raad van Bestuur van het merk en verantwoordelijk voor ontwikkeling: “Met de volledig nieuwe Passat hebben we veel belang gehecht aan een hoog rij- en reiscomfort dat klanten onmiddellijk zullen voelen. Dit wordt onder andere gegarandeerd door de langere wielbasis en de nieuwe adaptieve chassisregeling met tweekleps schokdempers. Tegelijkertijd is ons nieuwe display en bedieningsconcept zeer intuïtief. Klimaatgestuurde massagestoelen illustreren onze premium standaard in het interieur.”
De architectuur van het interieur is opnieuw ontworpen op basis van een nieuw concept. Dankzij hoogwaardige materialen en effectieve geluidsisolatie worden de algehele kwaliteit en het comfort naar een nieuw niveau getild. ergoActive voorstoelen zullen als optie leverbaar zijn. Deze zijn elektrisch verstelbaar (tot 14-voudig, afhankelijk van model en uitrusting) en beschikken over verschillende massage- en aircofuncties.
Nieuw display en bedieningsconcept. De nieuwe interieurarchitectuur van de Passat Variant is gebaseerd op de feedback van Volkswagen-klanten, met als doel de bediening zo intuïtief mogelijk te maken. De Passat Variant wordt daarom geïntroduceerd met een nieuw ontwikkelde cockpit en een nieuw infotainmentsysteem. Het nieuwe standaard infotainment display meet 32 cm (12,9 inch). Er komt ook een nieuw display van 38 cm (15 inch) als optie of afhankelijk van de uitrusting. Onder het display van het infotainmentsysteem bevinden zich verlichte touch sliders waarmee functies als de interieurtemperatuur en het volume kunnen worden ingesteld. Volkswagen zal optioneel ook een nieuw head-up display aanbieden dat de informatie op de voorruit projecteert en zo in de virtuele ruimte voor de auto. Bovendien heeft het multifunctionele stuurwiel weer knoppen – om de bediening nog eenvoudiger te maken.
Meer ruimte achterin. De volledig nieuwe Passat Variant is veel groter dan zijn voorganger. De nieuwe lengte (14 centimeter meer) vergroot de beenruimte met nog eens 5 centimeter. Ook de bagageruimte is met 40 liter vergroot tot 690 liter (bij belading tot de hoogte van de rugleuningen van de achterbank), en zelfs met 140 liter tot 1920 liter als de achterbank is neergeklapt.
Nieuw DCC Pro en integratie van de Vehicle Dynamics Manager. Talrijke individuele maatregelen verbeteren de rijeigenschappen van het nieuwe model: een grotere camberstijfheid en een grotere zijdelingse krachtsturing van de achteras met vier scharnieren (meer stabiliteit op de achteras en dus meer rijveiligheid), een nieuwe elektromechanische stuurinrichting, gewijzigde stabilisatorstangen en schokdempers en aanpassingen voor verschillende velgen. De directere stuurverhouding en langere wielbasis van de Passat Variant hebben een extra positief effect op de rijeigenschappen.
Volkswagen biedt ook een verder ontwikkelde generatie van de adaptieve chassisregeling voor zijn bestseller: het optionele DCC Pro met tweeklepsschokdempers. Dit systeem reageert continu op het wegdek en de rijsituatie en houdt daarbij rekening met parameters als sturen, remmen en acceleratiemanoeuvres. De ideale demping wordt voor elk wiel berekend en in fracties van een seconde aangepast aan de schokdempers. De bestuurder heeft de mogelijkheid om het DCC af te stemmen op individuele voorkeuren – van zeer comfortabel tot zeer sportief. Met andere woorden: meer comfort en meer dynamiek.
Een Vehicle Dynamics Manager behoort ook tot de standaarduitrusting – een MQB-systeem dat zijn debuut vierde in de huidige Golf GTI. Het systeem regelt de functies van de elektronische differentieelsloten (XDS) en de zijdelingse dynamiekcomponenten van de gestuurde schokdempers in het DCC Pro-systeem. Dankzij de Vehicle Dynamics Manager wordt het rijgedrag neutraler, stabieler, wendbaarder en preciezer door wielspecifieke remingrepen en wielselectieve aanpassing van de hardheid van de schokdempers.
Voor een krachtige verlichting van de weg. In de premium specificatiepakketten wordt de Passat Variant aangeboden met een nieuwe generatie IQ.LIGHT LED matrixkoplampen. Deze krachtige koplampen zijn platter dan de vorige versie en hebben een nieuwe krachtige grootlichtbundel met een bereik van ongeveer 500 meter. Aan de achterzijde heeft het nieuwe model een doorlopende horizontale LED-strip voor de achterlichtclusters.
TDI, TSI, eTSI en eHybrid. Dankzij MQB evo zijn er verschillende aandrijftypes mogelijk voor de gloednieuwe Passat Variant. Hij zal worden aangeboden met turbodieselmotoren (TDI), turbobenzinemotoren (TSI), mild hybrid turbobenzinemotoren (eTSI) en plug-in hybride systemen (eHybrid). De elektrische actieradius van de nieuwe plug-in hybride aandrijvingen is vergroot tot 100 kilometer in vergelijking met de voorgangers, afhankelijk van de uitrusting. Bovendien zal AC-opladen sneller gaan in alle eHybrid-versies, en voor het eerst zal ook DC-opladen standaard mogelijk zijn.