Škoda is klaar om de vierde generatie van zijn Superb in november 2023 te onthullen, negentig jaar na de lancering van het eerste gelijknamige model. Net als zijn voorgangers combineert de nieuwe Superb een markant designconcept met geavanceerde technologie. Het nieuwe model, veiliger en ruimer dan ooit tevoren, is klaar om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de langjarige Superb-traditie bij Škoda. Met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk) is de Superb verkrijgbaar met drie benzinemotoren, twee diesels, een plug-inhybride met een nog groter elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer en – voor het eerst – een mildhybride. Drie gloednieuwe functies breiden de lijst van typische Simply Clever-ideeën verder uit en brengen hun aantal op 28.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Al tientallen jaren is de Škoda Superb synoniem met uitzonderlijk comfort, ruimte, geavanceerde technologie en maximale veiligheid. We hebben al onze expertise ingezet om al deze kwaliteiten nog verder te verbeteren voor de komende generatie van ons vlaggenschip met verbrandingsmotor. De nieuwe Škoda Superb zal ons aanbod, dat voor elke klant het juiste product bevat, perfect afronden. Bovendien kunnen onze klanten kiezen uit een brede waaier van aandrijflijnen – of het nu gaat om een plug-inhybride, een van onze zeer geavanceerde en efficiënte verbrandingsmotoren of, als primeur voor de Superb, een mildhybride aandrijflijn.”              

Johannes Neft, bestuurslid van Škoda Auto voor Technische Ontwikkeling, zegt: “De aankomende Superb heeft alles in huis om net zo succesvol te worden als zijn voorganger. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee koetswerkversies die allebei meer interieur- en hoofdruimte bieden. Bovendien zal hij zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en een uitgebreide waaier van rijhulpsystemen. Dat uiterst aantrekkelijke pakket getuigt van de grote expertise van ons Technical Development-team, net zoals het feit dat Škoda werd belast met de technische ontwikkeling van zowel de nieuwe generatie van de Škoda Superb als de aankomende Volkswagen Passat.”

Geavanceerde technologieën en een middenconsole zonder versnellingspook

De Superb staat op het punt om zijn vierde moderne generatie in te gaan en het nieuwe model zal net zoals zijn voorgangers indruk maken met een emotioneel design dat nog verder is verfijnd, en met geavanceerde technologie. De Superb is nu nog ruimer en veiliger dan ooit, dankzij tien airbags, talloze rijhulpsystemen en in totaal 28 Simply Clever-functies. Bovendien combineert de Superb een uitstekend brandstofverbruik met geweldige prestaties. Drie moderne en hoogst efficiënte benzinemotoren, twee hypermoderne diesels en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer bestrijken een vermogensspectrum van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk). Voor het eerst is er een mildhybride aandrijflijn beschikbaar en alle modellen zijn standaard uitgerust met een automatische DSG-versnellingsbak. Een van de belangrijkste wijzigingen in het interieur is de versnellingshendel die op de stuurkolom is gemonteerd. Hierdoor komt ruimte vrij op de middenconsole, wat de bestuurder nog meer comfort en extra opbergruimte biedt.

Nog meer Simply Clever-ideeën

Niet minder dan 28 Simply Clever-details verhogen het comfort voor bestuurder en passagiers in de nieuwe generatie van de Superb. Sommige zijn volledig nieuw voor Škoda: een uniek elektrisch bediend rolgordijn dat dienstdoet als bagageafdekking in de breakversie Superb Combi, een middenarmsteun op de achterbank met geïntegreerde tablethouder en een dubbele opbergzak aan de achterkant van elke voorstoel voor documenten of tijdschriften en een smartphone. Een primeur voor de Superb is de geïntegreerde trechter in de dop van het ruitensproeierreservoir. In 2001, bij de introductie van de eerste moderne generatie van de Superb, presenteerde Škoda overigens het eerste van wat is uitgegroeid tot een zeer uitgebreide waaier van Simply Clever-details. Destijds ging het onder meer om tal van bekerhouders in de armsteunen achterin, op de middenarmsteun en in het handschoenvakje, en de primeur van een 12-voltaansluiting voor de passagiers op de achterbank. De iconische paraplu in de bestuurdersdeur en de slimme bagagehaken in de bagageruimte zijn vandaag de dag nog steeds te vinden in Škoda-modellen.

Vooral populair in Duitsland, Tsjechië en Polen

De populariteit van de Škoda Superb is met elke generatie gegroeid. Van de eerste moderne editie werden in totaal 137.000 exemplaren verkocht tussen 2001 en 2008. De tweede generatie werd gebouwd van 2008 tot 2015. Het was de eerste die klanten een breakversie Combi aanbood en Škoda leverde 618.000 voertuigen af. De derde generatie, die in 2015 in productie ging, tilde de totale Superb-verkoop over de grens van één miljoen exemplaren. Tegen eind mei 2023 waren er 805.000 exemplaren van verkocht. De verkoopcijfers voor 2022 laten zien dat de meeste Superbs naar Duitsland gingen, met 25 procent of 14.300 exemplaren, gevolgd door de Tsjechische thuismarkt (6.900 exemplaren of 12 procent) en Polen (5.600 stuks of 10 procent). Tot op de dag van vandaag werden wereldwijd meer dan 1.560.000 Superbs van alle generaties verkocht. Škoda Auto onthult de vierde generatie van de Superb in november 2023. De nieuwe generatie zal worden gebouwd in de fabriek van de Volkswagen-groep in Bratislava, Slowakije, en zal ook in de toekomst worden geproduceerd als hatchback en als Combi.

Exterieur en interieur: verbeterde proporties, nieuw lichtdesign, volledig nieuw ontworpen interieur      

  • De Superb van de vierde generatie is langer en hoger, en biedt meer ruimte voor bestuurder en passagiers
  • Het model maakt indruk met een gestroomlijnd design, krachtige en sculpturale vormen, heldere lijnen en kristallijne verlichting
  • Nieuw interieurconcept met een duidelijke focus op klantgerichtheid en een optimale gebruikerservaring

Mladá Boleslav, 21 juli 2023 – Met Škoda’s vernieuwde vormtaal, nieuwe lichten en herziene proporties is de Superb van de vierde generatie groter, emotioneler en dynamischer dan zijn succesvolle voorganger. Škoda heeft ook een nieuw interieurconcept ontworpen, met een duidelijke focus op klantgerichtheid en een optimale gebruikerservaring. De cockpit vertoont nu een gloednieuwe architectuur die manuele en digitale bedieningselementen slim combineert. Het nieuwe infotainmentdisplay meet maar liefst 12,9 duim. De middenconsole heeft een net en overzichtelijk design, omdat de versnellingshendel nu op de stuurkolom is gemonteerd.

Oliver Stefani, hoofd van Škoda Design, zegt: “De Superb vertegenwoordigt van oudsher het summum van Škoda-design. Met zijn nieuwe sculpturale lijnen en atletische proporties is de vierde generatie nog eleganter, suggestiever en dynamischer dan zijn voorganger. Belangrijke updates zijn onder meer de slankere koplampen en achterlichten, waarin nieuwe kristallijne elementen zijn verwerkt die een driedimensionale look creëren. In het interieur staat de klant centraal en het Škoda Design-team heeft het beste van twee werelden gecombineerd: manuele en digitale bediening. Alles is ontworpen met als doel de algehele gebruikerservaring verder te vereenvoudigen.”

Sculpturaal design, nieuw koplamp- en achterlichtdesign, vernieuwd interieur voor een optimale gebruikerservaring

In de nieuwe Superb heeft Škoda het kenmerkende design van het merk opgewaardeerd door een aantal sculpturale lijnen te introduceren. Het model wordt verkrijgbaar als elegante hatchback met praktische achterklep en als breakversie Combi. Het lichtdesign voor- en achteraan is dynamischer geworden in alle nieuwe Superb-versies. De achterlichten zijn aanzienlijk slanker dan bij de voorganger en nieuwe kristallijne elementen versterken hun driedimensionale uitstraling. De koplampen, die ook scherper en kristallijner zijn geworden, zijn beschikbaar in twee versies. De zeshoekige bi-ledmatrixmodules van de full-ledmatrixkoplampen worden aangevuld met een gekleurd kristallijn element, Crystallinium geheten. Crystallinium is een gloednieuw speciaal kenmerk dat doet denken aan gekleurd kristalglas en de koplampen een nieuwe look geeft. Het interieur van de nieuwe Superb is nieuw ontworpen met een duidelijke focus op klantgerichtheid. Elk aspect is verbeterd met als doel de gebruikerservaring te stroomlijnen. Het interieur vertoont nu een innovatieve combinatie van manuele bedieningselementen en digitale bediening via een aanraakscherm. Het nieuwe infotainmentdisplay meet maar liefst 12,9 duim en is daarmee het grootste scherm ooit in een Superb. De versnellingshendel is rechtsreeks op de stuurkolom gemonteerd, waardoor hij mooi binnen handbereik is. De middenconsole is eveneens nieuw ontworpen en heeft nu een zeer nette en overzichtelijke uitstraling.

Langer en hoger, met meer hoofdruimte

De nieuwe Škoda Superb is langer en hoger dan zijn voorganger, zowel in de hatchback als in de breakversie Combi, terwijl de wielbasis ongewijzigd is gebleven. De hoofdruimte is aanzienlijk toegenomen voor alle inzittenden en de bagageruimte kan een royale 645 liter bevatten in de hatchback en 690 liter in de breakversie Combi.

Afmetingen* (vergeleken met het huidige model)

Afmetingen

Škoda Superb hatchback

Škoda Superb Combi

Lengte [mm]

4.912 (+43)

4.902 (+40)

Breedte [mm]

1.849 (–15)

1.849 (–15)

Hoogte [mm]

1.481 (+12)

1.482 (+5)

Wielbasis [mm]

2.841

2.841

Hoofdruimte voorin [mm]

1.049 (+11)

1.049 (+7)

Hoofdruimte achterin [mm]

986 (+6)

1.008 (+8)

Bagageruimte

[liter]

645 (+20)

690 (+30)

* Voorlopige gegevens.

Aandrijflijnen: moderne motoren, groter elektrisch rijbereik en première voor mildhybride technologie

  • De nieuwe Škoda Superb is ook verkrijgbaar als plug-inhybride, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer, en voor het eerst als mildhybride
  • Hybride motoren van de nieuwe EA 211 evo2-generatie
  • Keuze uit zes aandrijflijnen, allemaal gekoppeld aan DSG

Mladá Boleslav, 21 juli 2023 – De vierde generatie van de Škoda Superb is niet alleen zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit, maar biedt ook een ruime keuze aan aandrijflijnen. Het aanbod omvat drie benzinemotoren, twee diesels en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik. Voor het eerst in een Superb is er een mildhybride variant. Alle beschikbare aandrijflijnen zijn gekoppeld aan een DSG.

Johannes Neft, bestuurslid van Škoda Auto voor Technische Ontwikkeling, zegt: “De Superb is van oudsher de vaandeldrager van het merk Škoda. Daarom ging elke nieuwe modelgeneratie gepaard met technologische premières voor ons merk. Vier jaar geleden kondigde de plug-inhybride Superb iV ons duidelijke engagement voor elektrische mobiliteit aan. De aankomende nieuwe generatie gaat nog een stap verder in de elektrificatie van de aandrijflijn, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer en voor het eerst in een Superb een mildhybride motorversie.”

Het beste van twee werelden: zes mogelijke aandrijflijnen altijd gekoppeld aan DSG, groter elektrisch rijbereik voor de plug-inhybride en een nieuwe mildhybride versie

In de Superb van de vierde generatie wordt nu uitsluitend geschakeld door een DSG-automaat met een op de stuurkolom gemonteerde selectiehendel. De koppeling brengt het vermogen over van zowel zeer efficiënte verbrandingsmotoren als diverse hybride aandrijflijnen. En Škoda Auto blijft het beste van beide werelden aanbieden om te voldoen aan de behoeften van bestaande en nieuwe klanten. Daarom omvat het motorgamma voor de nieuwe Superb-generatie naast drie benzinemotoren en twee diesels ook een volledig nieuwe mildhybride en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik. Deze laatste is voorbehouden aan de breakversie Combi, met nu een 1.5 TSI van 110 kW (150 pk) in combinatie met de elektromotor. Het maximale vermogen van de aandrijflijn van 150 kW (204 pk) bereikt de voorwielen via een 6-traps DSG. Ten opzichte van zijn voorganger is de capaciteit van de hoogspanningsbatterij met 12,7 kWh gegroeid tot 25,7 kWh, waardoor het zuiver elektrische rijbereik van de auto is toegenomen tot meer dan 100 kilometer. Daarnaast heeft Škoda het maximale oplaadvermogen aan wallboxen en AC-oplaadpunten verhoogd van 3,6 naar 11 kW, waardoor de batterij sneller kan worden bijgeladen. De plug-inhybride versie maakt ook DC-opladen mogelijk met een maximaal vermogen van 50 kW. Net als voorheen is thuis opladen ook mogelijk met 2,3 kW aan een 230V-stopcontact. De brandstoftank van de Superb iV heeft een inhoud van 45 liter. De instapmotor is een 1.5 TSI met mildhybride technologie en een vermogen van 110 kW (150 pk). Beide hybride krachtbronnen zijn van de nieuwe generatie EA 211 evo2-motoren, draaien op de zuinige Miller-cyclus en zijn voorzien van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De 1.5 TSI met mildhybridetechnologie is ook voorzien van de nieuwste generatie van actieve cilindertechnologie (ACT+). Er zijn ook twee 2.0 TSI-varianten die 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk) leveren. De topbenzinemotor wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, net zoals de krachtigste diesel, een 2.0 TDI met 142 kW (193 pk). De instapdiesel is een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk). Alle benzinemotoren en diesels zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG en de zes beschikbare aandrijflijnen voldoen allemaal aan de Euro 6e-emissienorm.

Een nieuwe koelmodule verbetert de koelprestaties en vermindert de luchtweerstand. Het maximale vermogen van de ventilatoren voor motoren met hoge koelbehoeften is in de nieuwe Superb verhoogd van 800 tot 1200 W.

Overzicht aandrijflijnen

Motor

Transmissie

Max. vermogen

[kW]

[pk]

Benzine

 

 

1.5 TSI (mHEV)

7-traps DSG

110

150

2.0 TSI

7-traps DSG

150

204

2.0 TSI

7-traps DSG 4×4

195

265

Diesel

 

 

2.0 TDI

7-traps DSG

110

150

2.0 TDI

7-traps DSG 4×4

142

193

Plug-inhybride

 

 

1.5 TSI iV*

6-traps DSG

150**

204

* Uitsluitend breakversie Combi

** Gecombineerd maximaal vermogen (verbrandingsmotor en elektromotor)

Veiligheid: veel nieuwe en verbeterde veiligheids- en rijhulpsystemen

  • Première voor innovatieve rijhulpsystemen zoals Turn Assist en Crossroad Assist
  • Standaard Front Assist wordt nu ook geleverd met de Predictive Cyclist Protection-functie
  • Tot tien airbags, waaronder een centrale airbag, staan garant voor een hoog niveau van passieve veiligheid

Mladá Boleslav, 21 juli 2023 – De nieuwe Škoda Superb heeft veiligheid naar een hoger niveau getild. Hij wordt aangeboden met tal van nieuwe of verbeterde rijhulpsystemen. Turn Assist en Crossroad Assist maken hun debuut in de Superb. Naast de bekende Predictive Pedestrian Protection is de standaard Front Assist nu uitgerust met een functie om fietsers te detecteren. Tot tien airbags, waaronder een centrale airbag, staan garant voor een hoog niveau van passieve veiligheid.

Nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen

De Superb van de vierde generatie biedt een aanzienlijk verbeterde Emergency Assist-functie, terwijl Turn Assist een primeur is voor deze modelreeks. Ze waarschuwt bij het indraaien van zijstraten voor mogelijke botsingen met tegenliggers en remt automatisch. Een andere nieuwe functie is Crossroad Assist, dat gebruikmaakt van radarsensoren in de voorbumper om kruisend verkeer te detecteren op kruispunten waar het zicht kan worden belemmerd, en een akoestisch alarmsignaal gepaard laat gaan met een visuele waarschuwing op het centrale display. Ook het Front Assist-systeem is vernieuwd en detecteert niet alleen voetgangers, maar voortaan ook fietsers dankzij de Predictive Cyclist Protection-functie. Het nieuwe Top View maakt gebruik van vier camera’s om de omgeving van het voertuig 360 graden in de gaten te houden, nu met een verbeterde beeldresolutie.

Tot tien airbags staan garant voor een hoog niveau van passieve veiligheid

Op het gebied van passieve veiligheid biedt de Superb nu in totaal tien airbags: de frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier, de zijairbags voorin, de hoofdairbags en de knieairbag voor de bestuurder, evenals een centrale airbag tussen de voorstoelen die standaard wordt aangeboden om te voorkomen dat de voorpassagiers tegen elkaar botsen bij een ongeval. Twee zijairbags voor de buitenste zitplaatsen achterin zijn optioneel verkrijgbaar. 

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.