De naam ‘Enyaq’ waar komt die eigenlijk vandaan? Wel, ‘Enya’ betekent letterlijk ‘Bron van leven’. En Škoda plaatst achter al de namen van hun SUV’s een ‘Q’. Zo hebben we de ‘Kamiq’, ‘Karoq’, ‘Kodiaq’. De SUV’s met een verbrandingsmotor beginnen allemaal met een ‘K’ en eindigen met een ‘Q’. Dit vloeit voort van bij de première van de Kodiaq toen Škoda een spectaculair evenement organiseerde om de nieuwe naam te introduceren. In het voorjaar van 2016 doopte het stadje Kodiak op Kodiak Island voor de zuidkust van Alaska zichzelf voor één dag om tot Kodiaq. Een ‘Q’ aan het einde is kenmerkend voor dierennamen in de taal van de inheemse bevolking, de Alutiiq. En zo ontstond uit de naam van de grootste bruine beer ter wereld, de Kodiakbeer, die alleen leeft op de eilanden voor de kust van Alaska, de naam ‘Kodiaq’, volgens de uitgang die de inheemse bevolking gebruikt. De nomenclatuur met ‘K’ aan het begin en ‘Q’ aan het eind is vervolgens overgenomen voor alle SUV’s van Škoda. Voor de volledig elektrische Enyaq begint deze met de ‘E’ van Elektrisch.
Uiterlijk
Maar waarvoor staat de Enyaq nu als elektrische wagen? Als we een kijkje nemen naar exterieur, is dit zeer hedendaags en modern maar niet te futuristisch zoals bij de concurrentie soms wel het geval is.
Naast de standaard versie die wij mochten testen, is er ook een ‘sportline’ pakket beschikbaar. In dit pakket zijn de chrome sierlijsten zwart en is de zwarte plastieken rand onderaan gelakt in de carrosseriekleur. Dit geeft een net iets sportievere en premium look dan de standaard versie.
Interieur
Voor het interieur zijn er eveneens een aantal keuzes te maken. Er kan gekozen worden uit volledige stoffen, stoffen met gedeeltelijk leder of volledig lederen zetels. De wagen die wij mochten testen was geconfigureerd met een volledig zwart lederen interieur met enkele bruine details. Een interieur keuze van zeer goede kwaliteit.
Veiligheid/Technologie
Over de veiligheid valt niets aan te merken bij deze wagen. Sommige leuke features zijn enkel beschikbaar in optiepakketten. Zo kan er gekozen worden tussen een PLUS, MAX en ULTRA pakket. Hieronder vinden jullie een lijst van alle inbegrepen extra’s uit ieder pakket. Het PLUS Pakket is het kleinste pakket. Het MAX pakket bevat opties van het PLUS pakket en enkele extra’s er bovenop. Zo ook het ULTRA pakket dat alle opties van het PLUS en MAX pakket samen bevat met ook hier nog enkele extra’s.
Pack PLUS (6.115 euro)
- Electric opening boot lit
- LED Matrix headlights
- Electric adjustable driver seat
- Adjustable lumbar support for front seats, electric for driver’s seat
- Lane assist with traffic jam assist and emergency assist
- Adaptive cruise control – with flow to stop and speed limiter
- 3-zone electronic air conditioning
- Keyless starting and closing
- Side assist
- Heated seats in the front
- Multifunctional heated steering wheel
- Bluetooth with LTE and wireless charging
- Tow bar preparation
Pack MAX (8.460 euro)
- Head-up display with augmented reality
- Luminous grille (Crystal face)
- Canton sound system – 12 speakers, subwoofer
- Heated front window
Pack ULTRA (11.115 euro)
- Park assist
- AREA view 360° camera
- Trained parking
- Dynamic chassis control with driving mode select
- Heated seats in the front and back – adjustable
- Electric adjustable front seats with memory
Rijden
De Enyaq is beschikbaar in 2 aandrijvingen. Een 204 pk 4×2 en een 265 pk 4×4 variant. Er is ook nog de keuze tussen 2 batterijen, een 60 kWh en een 80 kWh. Alles is dus combineerbaar. De testwagen die wij meekregen, beschikte over de 80 kWh batterij in combinatie met de kleinere aandrijving van 204 pk 4×2.
De vraag is nu of die extra 60 pk nodig zijn of het aangeraden is om voor de 4×4 te gaan? Naar onze eigen ondervinding door de testen heen, zijn elektrische wagens erg direct en vlot. 204 pk is genoeg vermogen om vlot met het verkeer mee te zijn. Het 4×2 systeem bleek in het verleden wel eens een nadeel te zijn. Door al dat vermogen direct op 1 as over te brengen, gaf dit al wel eens tractieproblemen tijdens het vertrekken. Bij de Enyaq is dit echter geen probleem. De wagen beschikt over een achterwielaandrijving waardoor dit minder problemen oplevert dan bij een voorwielaangedreven wagen. Ondertussen hebben we zowat alle soorten aandrijvingen in elektrische wagens al mogen ondervinden en blijft onze nummer 1 keuze wel nog steeds 4×4 maar de achterwielaandrijving is minstens even goed.
Een volgende onderdeel is dan de batterij. Natuurlijk hoeven we niet uit te leggen dat een grotere batterij ook zorgt voor meer bereik . De keuze of je nu gaat voor een 60 kWh of een 80 kWh is strikt persoonlijk en moet bekeken worden in functie van het gebruik van de wagen. Het rijbereik van de 80 kWh bevond zich tussen de 350 a 400 km om toch een goede indicatie te kunnen meegeven.
Prijs
De Skoda Enyaq is beschikbaar vanaf 50.305 euro. De versie die wij mochten testen is van jou vanaf 54.270 euro.