Speciaal gebouwd om te presteren: de nieuwe Porsche 911 GT3 RS

Highperformance sportwagen met intelligente stroomlijn

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS maakt geen geheim van zijn bedoelingen: hij is compromisloos ontwikkeld voor maximale prestaties. De straatlegale highperformance sportwagen met 386 kW (525 pk) maakt volop gebruik van technologie en concepten uit de autosport. Meer nog dan zijn hoogtoerige atmosferische motor met race-DNA en lichtgewicht constructie verbinden in de eerste plaats de koeling en aerodynamica de 911 GT3 RS het meest met zijn broer uit de autosport, de 911 GT3 R.

 

Centrale radiator geïnspireerd op de autosport – de basis van de actieve stroomlijn

De basis van de ingrijpende prestatieverbetering is het concept van de centrale radiator – een idee dat voor het eerst werd toegepast in de 911 RSR die in zijn klasse de overwinning in Le Mans binnenhaalde, en nadien ook in de 911 GT3 R. In de plaats van de lay-out met drie radiatoren zoals in vorige modellen gebruikt de nieuwe 911 GT3 RS een grote en onder een hoek geplaatste centrale radiator in de neus van de auto, op de plaats waar in andere 911-modellen de koffer zit. Op die manier kwam aan de zijkanten ruimte vrij voor de actieve stroomlijnelementen. Traploos verstelbare vleugels voorin en op de tweedelige achterspoiler geven in combinatie met een reeks andere stroomlijnmaatregelen een totale neerwaartse druk van 409 kilo bij 200 km/u. Daarmee ontwikkelt de nieuwe 911 GT3 RS dubbel zoveel downforce als zijn voorganger van de generatie 991.2 en drie keer zoveel als de huidige 911 GT3. Bij 285 km/u bedraagt de totale neerwaartse druk 860 kilo.

 

Voor het eerst wordt in een productiemodel van Porsche een zogenaamd Drag Reduction System (DRS) gemonteerd. Voor een lagere luchtweerstand en hogere snelheden op rechte stukken van een circuit maakt het DRS het mogelijk om met een druk op een knop en binnen een specifiek werkingsbereik de vleugels platter te leggen. De luchtremfunctie wordt geactiveerd bij noodstops aan hoge snelheden: de vleugels voor- en achteraan worden onder een maximale hoek geplaatst en creëren zo een aerodynamische vertraging om de wielremmen krachtig te ondersteunen.

Het uiterlijk van de nieuwe 911 GT3 RS wordt gekenmerkt door het grote aantal functionele stroomlijnelementen. Het meest opvallende kenmerk van de GT-sportwagen is de achterspoiler met zwanenhalssteunen, die in alle richtingen duidelijk is gegroeid. De achterspoiler bestaat uit een vaste hoofdvleugel en een bovenliggend, hydraulisch verstelbaar vleugelelement. Voor het eerst op een productiemodel van Porsche komt de bovenste rand van de achterspoiler hoger dan het dak. Verder heeft de voorkant van de 911 GT3 RS niet langer een frontspoiler, maar wel een splitter die de luchtstromen naar boven en naar onderen verdeelt. Sideblades geleiden de lucht precies naar buiten toe. Openingsspleten in de voorvleugels geven ventilatie van de voorste wielkasten. In de stijl van de iconische Le Mans-winnaar 911 GT3 verlagen luchtinlaten achter de voorwielen de dynamische druk in de wielkasten. Sideblades achter de inlaat maken dat de lucht naar de zijkant van de auto wordt geleid. Lucht uit de centraal opgestelde radiator stroomt naar buiten via grote neusgaten in de voorste kofferklep. Vinnen op het dak geleiden de lucht naar buiten zodat achteraan frissere lucht kan worden binnengetrokken. In de nieuwe 911 GT3 RS worden de openingen in de achterste zijpanelen enkel gebruikt om de stroomlijn te verbeteren en niet om lucht te happen. Ook de achterste wielkasten krijgen een inlaat en een sideblade voor een geoptimaliseerde luchtstroom. De achterdiffuser komt van de 911 GT3 en is licht aangepast.

 

Raceophanging die van in de cockpit kan worden versteld

Zelfs bij de ophanging is naar de stroomlijn gekeken. Omdat de wielkasten van de nieuwe 911 GT3 RS worden blootgesteld aan krachtige luchtstromen zijn de onderdelen van de vooras met dubbele driehoeken ontworpen met druppelvormige profielen. Deze aerodynamisch efficiënte stangen vergroten bij topsnelheid de neerwaartse druk op de vooras met zo’n 40 kilo en worden verder enkel toegepast in het topsegment van de autosport. Als gevolg van het bredere spoor (29 millimeter breder dan in de 911 GT3) zijn de stangen van de voorste dubbele driehoeken ook in dezelfde mate langer gemaakt.

Om te maken dat ook bij remmen vanaf hoge snelheid een evenwicht behouden blijft in de neerwaartse druk tussen de voor- en de achteras hebben de ingenieurs de duikneiging bij remmen drastisch verminderd. In de nieuwe 911 GT3 RS is de voorste rollager van de onderste trekarm lager geplaatst op de vooras. Ook de meerarmige achteras is aangepast en kreeg een herwerkte ijking van de veren. Ook de rijhulpsystemen en achterwielsturing zijn hier nog dynamischer afgesteld.

De 911 GT3 RS biedt drie rijmodi: Normal, Sport en Track. In Track kunnen de basisinstellingen apart worden aangepast. Naast een reeks andere instellingen kunnen de in- en uitveerdemping van de voor- en achteras afzonderlijk en in meerdere stappen worden versteld. Ook het achterdifferentieel kan worden afgeregeld met draaiknoppen op het stuurwiel. Dat gaat snel en intuïtief met een bedienings- en schermconcept dat eveneens uit de autosport is geleend: op het stuurwiel staan vier draaiknoppen en een toets voor het Drag Reduction System (DRS). De draaiknoppen worden tijdens het aanpassen slim weergegeven via tekeningen in het instrumentenbord. De 911 GT3 RS biedt ook het circuitscherm dat al gekend is uit de 911 GT3. Met een druk op een knop kan de bestuurder de digitale weergave op de twee zijschermen van elk zeven duim reduceren tot enkel de essentiële informatie. De schakelindicatoren links en rechts van de analoge snelheidsmeter komen eveneens uit de GT3.

Hoogtoerige, vier liter grote zescilinder boxermotor

De 4,0 liter grote, hoogtoerige en atmosferische motor is verder geoptimaliseerd in vergelijking met die in de 911 GT3. De vermogenstoename tot 386 kW (525 pk) is in de eerste plaats te danken aan nieuwe nokkenassen met herwerkte profielen. De inlaat met één gasklep en de stijve klepaandrijving zijn afgeleid uit de autosport. De Porsche Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen heeft een kortere eindoverbrenging dan in de 911 GT3. Luchtinlaten in de wagenbodem maken dat de transmissie zelfs extreme belasting aankan tijdens frequent gebruik op circuit. De 911 GT3 RS accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en haalt een topsnelheid van 296 km/u in zevende versnelling. Op de vooras zijn remmen gebruikt met een aluminium monobloc met vaste zadels en zes zuigers per rem in combinatie met schijven met een diameter van 408 millimeter. In vergelijking met de 911 GT3 is de diameter van de zuigers vergroot van 30 naar 32 millimeter. Daarnaast is de dikte van de schijven vergroot van 34 naar 36 millimeter. Op de achteras worden nog steeds remschijven gebruikt van 380 millimeter met remmen met vaste zadels en vier zuigers. Het optioneel verkrijgbare Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) gebruikt schijven van 410 millimeter op de vooras en van 390 millimeter op de achteras. De nieuwe 911 GT3 RS staat standaard op gesmede lichtmetalen velgen met centrale wielmoer. Straatlegale sportbanden van 275/35 R20 vooraan en 335/30 R21 achteraan staan garant voor veel mechanische grip.

 

Volledige lichtgewicht constructie

Een intelligente lichtgewicht constructie is het basisprincipe geweest van alle RS-modellen ooit sinds de legendarische 911 Carrera RS 2.7. Dankzij een waaier aan lichtgewicht maatregelen zoals uitvoerig gebruik van CFRP weegt de 911 GT3 RS slechts 1.450 kilo (DIN rijklaar gewicht) ondanks heel wat grotere onderdelen. De deuren, voorvleugels en voorste klep zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in CFRP. Ook in het interieur wordt dit lichte CFRP gebruikt, bijvoorbeeld voor de standaard kuipstoelen.

 

Bestelbaar met Clubsport- en Weissach-packs

Het interieur van de nieuwe GT-sportwagen is afgewerkt in typische RS-stijl: zwart leder, Racetex en een afwerking in koolstofvezel kenmerken de puristische, sportieve sfeer. De 911 GT3 RS kan zonder meerkost worden uitgerust met het Clubsport-pack. Dat bestaat uit een stalen rolkooi, een uitneembare brandblusser en zespuntsgordels voor de bestuurder. Het Weissach-pack, dat tegen meerprijs verkrijgbaar is, biedt duidelijk meer. De voorste klep, het dak, delen van de achtervleugel en het bovenste deel van de buitenspiegelkappen krijgen dan een afwerking in koolstofvezel. De voorste en achterste antirolstangen, de achterste koppelstangen en de plaat onder de achteras zijn in CFRP gemaakt en dragen bij aan een verdere verbetering van de rijdynamiek. De rolkooi is hier voor het eerst in CFRP gemaakt en bespaart zo’n zes kilo in vergelijking met het exemplaar in staal. Een andere uitschieter van het Weissach-pack zijn de PDK-schakelhendels met uit de autosport afkomstige magneettechnologie. Daarmee wordt schakelen nog dynamischer dankzij een preciezer drukpunt en een duidelijk voelbare klik. In combinatie met het Weissach-pack kunnen verder als optie gesmede magnesium velgen worden besteld die nog eens acht kilogram besparen.

 

Exclusieve Porsche Design Chronograph

Geïnspireerd door de autosportmentaliteit – waar maximale precisie van het hoogste belang is – heeft Porsches eigen horlogemaker in Solothurn (Zwitserland) de 911 GT3 RS chronograph ontwikkeld. Dit mechanische horloge is voorbehouden voor eigenaars van de auto. Het is gebaseerd op een glasparelgestraalde behuizing die is gemaakt in zwart of natuurlijk gekleurd titanium en met een schroefkroon. In het horloge zit de mechanische Porsche Design chronograph calibre WERK 01.200 met COSC-certificatie voor zijn hoge precisie. Dankzij de flybackfunctie kan de drager de tweede wijzer in één beweging starten, stoppen en resetten. De chronograph-knoppen met lasergegraveerd “Start/Stop” en “Next Lap” bewijzen dat dit horloge meer doet dan gewoon het uur aangeven. Naast innovaties zoals de pulsometerschaal op de rand zijn ook veel designelementen en materialen uit de 911 GT3 RS te vinden.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.