Het eerste van drie hoofdstukken gaat vandaag van start in aanloop naar Lancia Design Day op 28 november, het eerste evenement van de Lancia Renaissance. Lancia heeft deze evenementen georganiseerd om de styling van een aantal van zijn beroemdste iconen uit het verleden onder de aandacht te brengen, die vervolgens als inspiratie hebben gediend voor drie van zijn toekomstige modellen.

 

Lancia modellen die tot de collectieve verbeelding behoren zijn de sterren van deze reis van het verleden naar de toekomst: van de Aurelia tot de Flaminia, Fulvia, Beta HPE, Gamma, Delta, Stratos en 037. Deze modellen zijn zeer verschillend van elkaar, sommige sierlijk en elegant, andere “bruut en efficiënt”, maar ze delen allemaal een stijl die ruimte en tijd kan overstijgen. Daardoor zijn ze tot vandaag mooie, eigentijdse en voortreffelijke expressies van Italiaans design gebleven.

 

“Het design en de schoonheid van deze ‘meesterwerken in beweging’ hebben ons geïnspireerd bij de creatie van drie toekomstige Lancia-modellen,” aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia. “Dat zijn de nieuwe Ypsilon in 2024, het vlaggenschip van de toekomst waarmee we het grootste segment van Europa kunnen betreden, en de nieuwe gebeeldhouwde en gespierde “Delta” in 2028 met zijn geometrische lijnen die autoliefhebbers in heel Europa zullen prikkelen. We omschrijven Lancia graag als een “Progressief Klassiek” merk, waarbij “Klassiek” staat voor een band met een erfgoed dat we willen respecteren en waarderen, en “Progressief” voor ons vermogen om ambitieus naar de toekomst te kijken. Innovatie en tijdloos design zijn altijd onze waarden geweest en we willen daar duurzaamheid, klanttevredenheid en verantwoordelijkheid aan toevoegen, waarbij we de klant altijd centraal stellen. Dit zijn de richtsnoeren van ons tienjarig Renaissance plan: hiermee willen wij een vertrouwd en gerespecteerd merk worden in de premium markt. De protagonisten van deze roadmap zijn de drie nieuwe Lancia-modellen die we zo hebben ontworpen dat ze herkenbaar en consistent zijn. Deze drie voertuigen zullen drie typische Lancia designelementen bevatten: de kelk, de golvende lijnen en de primitieve geometrische vormen. Geïnspireerd door de voorkant van de iconische Lancia Aurelia en Delta, wordt de nieuwe kelk opnieuw geïnterpreteerd in een moderne toon, met behoud van het kenmerkende kenmerk dat een verticale en horizontale lijn verenigt en het logo van het merk bevat.

 

Bovendien zullen de drie nieuwe modellen de golvende lijnen aan de zijkant van de auto, die typisch zijn voor sommige van Lancia’s historische modellen, zoals de Aurelia B20, vakkundig combineren.

Ten slotte is er nog een derde element van het Lancia-design: de geometrisch-primitieve vormen aan de voor- en achterzijde, waaronder de ronde achterlichten, die verwijzen naar de meer brute en technische geest van het merk, dat zijn hoed afneemt voor de legendarische 037’s, Stratos en Delta, de race-“beesten” die meer dan 20 jaar lang de Rallye domineerden.

 

Naast Gratie en Durf is er nog een derde aspect van het Lancia-design: het eclecticisme, dat wil zeggen de neiging om inspiratie te putten uit verschillende bronnen (zelfs contrasterende) om een harmonieus en coherent geheel te verkrijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Italiaanse huizen. Lancia heeft zich laten inspireren door deze intieme leefruimtes om het originele en gastvrije interieur van de Gamma en Beta modellen te creëren. Dezelfde verfijning van het interieur is terug te vinden in de 1965 Fulvia Coupé, elegant, verfijnd, agressief en krachtig tegelijk. Ook dit is een voorbeeld van het eclecticisme van Lancia.

 

Lancia Beta HPE, een onconventioneel eclecticisme dat een tijdperk inluidde met zijn “op Venetiaanse luiken geïnspireerde structuur”.

De Lancia Beta HPE (High Performance Estate) is een schitterende gezinsauto, sportief en krachtig, laag, sierlijk en met een ruime kofferbak. Ontworpen door Pininfarina en geproduceerd in drie series, is het zeker het meest fascinerende Lancia Beta model. De Lancia Beta HPE, die in 1975 op de Autosalon van Genève werd gepresenteerd, overtuigde het publiek met zijn eclecticisme. Hij was zo eclectisch dat hij werd beschouwd als een onconventioneel voertuig dat werd gekenmerkt door zijn “praktische elegantie”. De achterzijde van de cabine onderscheidt zich door de aflopende achterklep, waar achter het glas een innovatieve, op Venetiaanse jaloezieën geïnspireerde structuur te zien is, die de effecten van de verblinding door de zon beperkt en het zicht naar achteren beschermt. Deze innovatieve oplossing wordt aangevuld met twee sierlijsten op de derde stijl die visueel opgaan in de oorspronkelijke afwerking van de achterruit. Voor het interieur van het voertuig achterin lopen de wrap-around rugleuningen door tot aan de zijbekleding onder de achterruit, zodat de achterpassagiers vrij achterover kunnen leunen. Bovendien kunnen de hoofdsteunen achter in de rugleuning worden geplaatst wanneer ze niet worden gebruikt. De ruime en innovatieve cabine van de Beta HPE doet denken aan de warme en gastvrije sfeer van een Italiaans huis. Tot slot een leuk weetje: door de achterbank volledig achterover te laten leunen, is het zelfs mogelijk een matras toe te voegen om een soort “reis”bed te creëren.

 

De Lancia Gamma Coupé: de “reizende huiskamer” (traveling living room) breekt de regels

Met een klassieke buitenkant en een eclectisch interieur wordt dit voertuig herinnerd als de “reizende woonkamer” (traveling living room). Hij kreeg deze bijnaam omdat de cabine een gastvrije, comfortabele en innovatieve sfeer oproept, zoals blijkt uit het originele kleurenschema en het dashboard dat is geïnspireerd op het ontwerp van producten uit de jaren zeventig. Het raffinement en de kwaliteit van de materialen zijn het resultaat van samenwerkingen met prestigieuze modehuizen, waaronder Ermenegildo Zegna. De Gamma coupé is de laatste evolutie van Lancia’s grote GT coupes, een edele reeks modellen waartoe ook de Aurelia en Flaminia behoren, en is geïnspireerd op de Flaminia coupé. Misschien ziet hij er daarom op het eerste gezicht sierlijker en eleganter uit dan de vijfdeurs berline, mede dankzij het aflopende dak.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.