Bij Carvibes beleven we maar al te graag autogerelateerde avonturen. Daarom vertrokken we op een tweedaagse roadtrip met de op 1390 stuks gelimiteerde Abarth 695 Esseesse naar het koude, met sneeuw bedekte, maar zonnige Elzas gebied.

Met de Esseesse editie spitsten de Abarth ingenieurs zich volledig toe op de ‘driver enthousiasts’. Voor diegenen die met hun Abarth willen genieten van bochtige wegen en het occasionele rondje op het circuit. De aanpassingen ten opzichte van een standaard Abarth 500 zijn uitgebreid; zo hebben ze de Esseesse voorzien van een manuele vijf-versnellingsbak (optioneel ook verkrijgbaar met een gerobotiseerde sequentiële versnellingsbak), Sabelt kuipstoelen, Koni FSD schokdempers, Akrapovič uitlaatsysteem met titanium tips, Aluminium Brembo remklauwen met 4 zuigers, geventileerde remschijven, instelbare dakspoiler en een gewichtbesparende aluminium motorkap. Hoe dit alles zich vertaalt op de weg, ontdekken we samen op onze roadtrip naar en doorheen de Elzas.

Eerste bestemming: regio Straatsburg. Op deze 400 km lange autostraderit liet de Esseesse zich zeer stabiel en kaarsrecht rijden op hogere snelheden. Iets wat toch wel atypisch is voor een korte wielbasis. De 1.4 liter 4 cilinder motor met 180pk en 250nm doet de 695 Esseesse accelereren van 0 naar 100 km/h in 6,7 seconden, wat fanatisch uitgetest werd na iedere tol barrière op de Franse autoroute. De manuele vijf-versnellingsbak liet de motor rond de 3500 toeren draaien aan 130km/h. Een zesde versnelling was dus mooi geweest om de toeren (en verbruik) naar beneden te krijgen aan deze snelheden. De iets wat hardere kuipstoelen zijn minder geëigend voor lange non-stop (autostrade) ritten. De ergonomie in zijn geheel kan beter, zeker voor de grotere mensen onder ons. Zo is de zetel te hoog en kan de stuurkolom niet telescopisch in of uitgetrokken worden.

Eens aangekomen in regio Straatsburg begon het echte werk. Eindeloze bochten doorheen het prachtige landschap dat de Elzas te bieden heeft. De Esseesse was er klaar voor. We begonnen in Obernai en zigzagden onze weg doorheen de wijnvelden, bossen en bergen richting Munster. De Esseesse is een plezier om in de bochten te gooien dankzij zijn zeer direct insturen, zijn veelvoud aan feedback doorheen het stuurwiel en zijn neutraal gebalanceerd chassis. De manuele versnellingsbak is snel en soepel te bedienen via de in carbon verhulde versnellingspook en de pedalen staan ideaal uitgelijnd om tussengas te geven bij het terugschakelen. De kuipstoelen komen op deze wegen pas echt tot hun recht. Ze houden je perfect in plaats zodat je de volle controle houdt over het rijden. Eén van de paradepaardjes van de 695 Esseesse is de verstelbare spoiler. Deze kan in een hoek van 0° tot 60° aangepast worden en creëert een maximale downforce van 42kg aan 200 km/h. Zo snel hoefden we niet te gaan om de effecten ervan te voelen. Doorheen de snellere open bochten en zware remmaneuvers gaf de spoiler extra stabilitiet en vertrouwen. Over remmen gesproken; deze hebben wel wat warmte nodig, alsook een vrij hoge pedaaldruk, om het volle potentieel uit de Brembo’s te halen.

Na een stop aan “Le Hohneck”, een bergkam op de grens tussen de Elzas en de Vogezen met prachtige uitzichten, was het tijd om de rit verder te zetten richting “Le Grand Ballon” en de leuke beklimming ernaartoe natuurlijk. Het was tijd om de Scorpio (sport) modus te activeren. Deze modus scherpt het gaspedaal aan, geeft het stuur extra tegengewicht en laat de fantastische Akrapovič uitlaat net wat luider zingen. Met een leeggewicht van maar 1065 kg (5,9kg/pk), sprint de 695 Esseesse vlotjes naar boven. Om ook vlotjes uit de scherpe bochten te kunnen komen, heeft Abarth het Torque Transfer Control (TTC) systeem (een soort van elektronisch sperdifferentieel). Dit systeem zorgt ervoor dat het wiel met het meeste grip meer vermogen toegestuurd krijgt en laat ook meer slip toe zonder dat het ESP ingrijpt. Het TTC werkt ok maar de elektronische regeling mist wat fijngevoeligheid. Het optionele mechanische sperdifferentieel (Abarth D.A.M.) zou net dat tikkeltje meer performance uit de 695 Esseesse kunnen halen.

Op de top van de Grand Ballon, kwam onze korte maar zeer leuke roadtrip op zijn einde. 1150 km vol rijdersplezier en dit in combinatie met een zeer schappelijk gemiddeld verbruik van 7,8 l/100km. De Abarth 695 Esseesse combineert snelheid en wendigheid in een jasje van rauwe sensaties. Het is een speeltje waarbij geen enkele rit een saaie zal zijn en het de bestuurder nooit aan een glimlach zal ontbreken. De Esseesse is intussen al uitverkocht maar als je er eentje op de kop kan tikken op de tweedehandsmarkt, zeker doen! Prijzen liggen gemiddeld tussen de 32000 en 35000 euro.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.