De terugkeer van een legende


Alfa Romeo kondigt met trots de wedergeboorte van de 33 Stradale aan. Het sensationele nieuwe model is een manifest van de vele mogelijkheden van het Italiaanse merk op het gebied van design en rijbeleving, nu én in de toekomst. De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale wordt volgens een ambachtelijk proces met de hand gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts 33 exemplaren. De tweezits coupé combineert het erfgoed en de toekomst van het merk als het symbool van meeslepende Italiaanse sportiviteit.

Om een droom te kunnen waarmaken, zoals het reïncarneren van de legendarische 33 Stradale, is niet alleen een flinke dosis moed vereist, maar ook een snufje gezonde waanzin. Met dezelfde durf en visie als waarmee de originele 33 Stradale uit 1967 werd ontwikkeld, heeft het team van Alfa Romeo opnieuw een authentiek kunstwerk gecreëerd, met een perfecte combinatie van pure schoonheid en hoogwaardige technologie. Het doel was om de uitzonderlijke rijbeleving en de onsterfelijke charme van een icoon te herinterpreteren voor een selecte groep klanten, die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd door de nieuw opgerichte Alfa Romeo ‘Bottega’ – een team van ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk dat eerst naar potentiële kopers luisterde, waarna de auto samen werd gecreëerd – op dezelfde manier als in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers in de jaren zestig.

"Met de nieuwe 33 Stradale wilden we iets creëren dat recht doet aan ons verleden, het merk dient en het Alfisti-fandom trots maakt. Een dergelijk resultaat kon alleen worden bereikt dankzij de expertise, het harde werk en de passie van ons team, met de steun van het management dat de duidelijke ambitie heeft om bij te dragen aan het schrijven van hoofdstukken in de toekomst van het merk, met volledig respect voor zijn unieke geschiedenis. Dit is de eerste custom-built auto van het merk sinds 1969 en ik beloof dat het niet de laatste zal zijn."

De belichaming van “noodzakelijke schoonheid”


De nieuwe 33 Stradale, geproduceerd door het Alfa Romeo Centro Stile, is geïnspireerd op het historische model uit 1967, waarbij de sculpturale schoonheid is verrijkt met bepaalde designelementen uit de nieuwe stijltaal van Alfa Romeo. Het exterieur wordt gekenmerkt door een perfecte balans tussen proporties, volumes en bewerking van de oppervlakken en wordt de belichaming van Alfa Romeo’s “noodzakelijke schoonheid”. De voorkant heeft een krachtig en gespierd volume, met als opvallende kenmerken het iconische schild en de complexe vormen van de lichten met hun elliptische basis. Het profiel is dynamisch en slank, met deuren met een “elytra” opening en twee grote luchtinlaten aan de zijkant. De carrosserie is naar voren geprojecteerd, met oppervlakken die gemodelleerd zijn volgens de criteria die typisch zijn voor Alfa Romeo’s formele expressie. Bovendien kan de bestuurder dankzij de hoekopening van de portieren en het grote, omsluitende zonnedak genieten van een uniek uitzicht, dat veel weg heeft van dat in de cockpit van een vliegtuig. Het totaalbeeld dat wordt geboden door de opening van de motorkap en de portieren versterkt de theatrale uitstraling van de auto. De “brute” achterkant wordt in evenwicht gehouden door de golvende voorkant en de maximale hoogte bevindt zich niet ter hoogte van de voorruit, zoals bij elke andere sportwagen, maar in het midden van het dak. Vooral de achterkant drukt de kracht van de auto uit dankzij de afgeknotte staart, een V-vormige graphic en de ronde achterlichtclusters. De aerodynamische efficiëntie wordt bevestigd door een Cx van 0,375 bij nul Cz (downlift) – voor een nauwkeurige keuze zonder de hulp van actieve systemen.
De interieurs worden ook gekenmerkt door een minimalistisch design en minimalistische materialen, die allemaal zijn ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring. De cockpit is met name ontworpen met het doel om onderdelen die de bestuurder zouden kunnen afleiden tot een minimum te beperken, zoals te zien is aan het beperkte aantal praktische bedieningselementen op de middenconsole. Recht voor de bestuurder bevindt zich een display waarvan het 3D “telescoop” ontwerp de bestuurder betrekt in een unieke interactie. Het stuurwiel, ontdaan van alle gebruikelijke knoppen, biedt een ervaring van puur rijplezier. Net als in een cockpit van een vliegtuig bevinden de bedieningselementen zich op verschillende niveaus, in de lage middenconsole en op een hoger niveau, geïnstalleerd in de centrale bekleding aan de binnenkant van het dak. Het interieur is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: “Tributo” en “Alfa Corse”. Het op de luchtvaart geïnspireerde dashboard en de middentunnel maken gebruik van materialen zoals aluminium, koolstofvezel, leder en Alcantara. De omsluitende zetels – bekleed met Poltrona Frau leder – herinterpreteren die van zijn voorganger en zorgen voor comfort en ergonomie. Elk detail is ontworpen om een exclusieve en boeiende omgeving te creëren, met behoud van het esthetische en technische erfgoed van de 33 Stradale uit 1967.

Een unieke rijervaring


Het Alfa Romeo-team heeft zich het ambitieuze doel gesteld om een rijervaring als een circuitauto te bieden, maar dan in een model dat geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg, zonder in te leveren op comfort en gebruiksveiligheid, ook op dagelijkse basis. De nieuwe 33 Stradale kan daarom bogen op het beste van de techniek van Alfa Romeo, zoals te zien is aan de dubbele-armophanging met actieve schokdempers en aan de evolutie van de 2.9 V6-motor.
De nieuwe Alfa Romeo special edition kan worden uitgerust met een V6 twin-turbo motor die meer dan 620 pk levert of kan worden geleverd in een BEV configuratie met meer dan 750 pk. De prestaties zijn in beide versies uitstekend. De topsnelheid bedraagt 333 km/u en hij accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. De dubbelarmige ophanging met actieve schokdempers en de lift op de vooras zorgen voor wegligging en comfort. Het Alfa Romeo Brake-By-Wire remsysteem en Brembo carbon-keramische remmen bieden prestaties van hoog niveau.
Het aluminium H-frame en de koolstofvezel monocoque garanderen stijfheid en lichtheid. Om opnieuw een hoge stijfheid en veiligheid te garanderen, is er een dakstructuur gemaakt van koolstofvezel en aluminium, met scharnierende vleugeldeuren. De raamomlijstingen zijn ook van koolstofvezel en de achterruit is van polycarbonaat.
De afstelling van de auto zal worden ondersteund door F1-coureur Valtteri Bottas op het legendarische Balocco-circuit, zodat de F1-ervaring kan worden toegepast in het dagelijks gebruik en het onmiskenbare rijgedrag van Alfa Romeo kan worden gegarandeerd.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.