De nieuwe Mazda CX-80, een ruime SUV met drie zetelrijen, heeft in de Euro NCAP-crashtests de maximale score van vijf sterren behaald. Met uitmuntende resultaten op het gebied van inzittenden- en weggebruikersbescherming bevestigt Mazda opnieuw zijn toewijding aan veiligheid en innovatie.
Foto: MAZDA
Uitstekende scores op alle vlakken
De Mazda CX-80 scoorde uitzonderlijk goed in de categorieën:
- Bescherming van volwassen inzittenden: 92%. Bij zijdelingse botsingen en impact van achteren behaalde de SUV een topscore dankzij een robuust ontwerp en geavanceerde structuren.
- Kinderveiligheid: 88%. Zowel frontale als laterale botsingen werden met maximale punten beoordeeld, en de installatie van kinderzitjes verliep vlekkeloos.
- Bescherming van kwetsbare weggebruikers: 84%. Het AEB-systeem reageerde uitstekend op voetgangers en fietsers, en de wagen behaalde een goede score voor bescherming tegen “dooring.”
De veiligheidssystemen van de CX-80, zoals i-Activsense-technologieën, droegen bij aan een score van 79% voor rijhulpmiddelen. Noodrijstrookassistentie, rijstrookassistentie en autonome noodremtechnologie (AEB) presteerden hierbij bijzonder goed.
Innovatie en rijplezier
De CX-80 maakt gebruik van Mazda’s Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, die zowel veiligheid als rijplezier waarborgt. Het chassis met motor voorin en achterwielaandrijving biedt niet alleen stabiliteit, maar ook neutraal bochtengedrag. In combinatie met vierwielaandrijving is dit een SUV die perfect inspeelt op de wensen van moderne bestuurders.
Met drie rijen zitplaatsen is de CX-80 de grootste en meest veelzijdige Mazda in Europa. Hij combineert Japans design, luxe technologieën en uitzonderlijk rijcomfort in een wagen die zich kan meten met prestigieuze concurrenten.