BMW Group heeft een nieuw Aeroacoustics and Electric Drive Center (AEC) geopend in München. Het centrum omvat de grootste en stilste staande windtunnel ter wereld en een prototypefaciliteit voor hoogspanningsbatterijen en omvormers. Deze innovatie versterkt BMW’s focus op elektrische mobiliteit en precisie in voertuigontwikkeling.

Foto: BMW

Windtunnel: baanbrekend in stilte en precisie

De kern van het nieuwe centrum is een 100 meter lange, 45 meter hoge en 25 meter brede windtunnel. Deze is ontworpen om het geluid van de rijwind uiterst nauwkeurig te meten dankzij een geluidsniveau van slechts 54,3 dB (vergelijkbaar met een rustig gesprek). Met windsnelheden tot 250 km/u en een luchtdoorvoer van 100.000 m³ per minuut kunnen zelfs grote modellen zoals de Rolls-Royce Phantom en BMW X7 realistisch worden getest.

De tunnel is uitgevoerd als een semi-vrije akoestische ruimte, zonder geluidsreflecties behalve op de vloer. Hierdoor kunnen realistische rijomstandigheden worden nagebootst, ideaal voor het onderzoeken van aeroakoestiek en aerodynamica.


Innovatieve technologie voor nauwkeurige metingen

De windtunnel bevat geavanceerde meetapparatuur, waaronder een 216-microfoon akoestische camera en een laser vibrometriesysteem. Deze technologie kan geluiden tot op minder dan een centimeter lokaliseren en de trillingen van een voertuigoppervlak zonder contact meten. Daarnaast is de faciliteit uitgerust met een all-wheel-drive roller dynamometer, wat onderzoek naar wind- en rolgeluiden vereenvoudigt.


Prototypes voor elektrische mobiliteit

Naast de windtunnel biedt de faciliteit werkruimtes voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen. Op 15.000 m² worden prototypes van hoogspanningsbatterijen gebouwd en getest. Een aparte ruimte van 800 m² is ingericht voor de productie van omvormers, een cruciaal onderdeel van elektrische motoren. Dankzij een multifunctioneel ontwerp kan de faciliteit flexibel inspelen op toekomstige technologische eisen.


Duurzaam en efficiënt bouwen

Het centrum bestaat uit twee gebouwen, zorgvuldig ontworpen om geluidsoverlast voor de omgeving te minimaliseren. Een innovatieve bouwmethode met decoupling-technologie en een geluiddichte fundering van 3 meter dik werd toegepast. De windtunnel is verticaal gebouwd om ruimte te besparen, een slimme oplossing die voldoet aan de hoge eisen van beide gebouwen.


BMW’s toekomstvisie

Met deze faciliteit zet BMW een nieuwe standaard in voertuigontwikkeling. De combinatie van de stilste windtunnel en de meest geavanceerde meetapparatuur biedt ongekende mogelijkheden om elektrische voertuigen te optimaliseren voor stilte en prestaties. Dit sluit perfect aan bij de focus van de BMW Group op duurzame en elektrische mobiliteit, waaronder de aankomende Neue Klasse.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.