In een uitdagende wereldwijde automarkt heeft de BMW Group een sterke groei geboekt in de verkoop van volledig elektrische voertuigen (BEV’s). In de eerste negen maanden van 2024 stegen de leveringen met 19,1%, wat neerkomt op 294.054 BEV’s die wereldwijd aan klanten zijn geleverd. Het merk BMW zelf zag een nog sterkere stijging van 22,6%, met 266.151 verkochte elektrische modellen. Ook MINI liet een positieve trend zien: in het derde kwartaal nam de verkoop van hun elektrische voertuigen met 54,3% toe, met 16.536 geleverde eenheden.

Bron: BMW

Elektrische modellen populair in Europa

De verkoop van BMW Group in Europa kende een opvallende groei, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. In totaal werden er tussen januari en eind september 577.803 BMW-voertuigen aan Europese klanten geleverd, een stijging van 7,6%. Landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië en Frankrijk waren belangrijke drijvers van deze vraag. Vooral de elektrische modellen van het merk BMW deden het goed; er werden 121.844 voertuigen afgeleverd, een indrukwekkende stijging van 35,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Jochen Goller, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, benadrukte de aantrekkingskracht van hun elektrische voertuigen: “Onze volledig elektrische modellen winnen wereldwijd terrein. Dit blijkt uit de aanzienlijke dubbelcijferige groei in BEV-verkopen gedurende de eerste negen maanden van dit jaar.”

Uitdagingen en aanpassing van verkoopdoelstellingen

Ondanks de groei in de verkoop van elektrische voertuigen daalde het totale aantal leveringen van BMW Group in de eerste negen maanden van 2024 met 4,5%, tot 1.754.158 voertuigen. Deze daling is grotendeels te wijten aan een leveringsstop van het geïntegreerde remsysteem (IBS) in het derde kwartaal en aanhoudende lage vraag in China. De BMW Group heeft hierdoor op 10 september 2024 de verkoopdoelstellingen voor het financiële jaar naar beneden bijgesteld.

Populaire modellen en groeicijfers

De verkoop van BMW’s elektrische voertuigen werd vooral gedreven door populaire modellen zoals de BMW iX1 en de BMW i4. Ook de sportieve tak van het bedrijf, BMW M GmbH, zag een lichte stijging van 2% in de eerste negen maanden van 2024, met een totale verkoop van 146.574 voertuigen. Dit succes werd mede mogelijk gemaakt door modellen zoals de BMW M2 en BMW M3 Touring.

De verkoop van MINI kende echter een daling van 20,9% in de eerste negen maanden, hoewel de vraag naar volledig elektrische MINI’s in het derde kwartaal sterk toenam. Rolls-Royce leverde wereldwijd 3.970 voertuigen af, wat een daling van 12,8% betekent. BMW Motorrad, de motorfietsen- en scootersdivisie van de groep, kende een lichte daling in verkoopcijfers van 0,9%, met 163.436 verkochte eenheden.

Avatar

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com