Het BAS (Brussels Auto Show) belooft meer te worden dan een showroom van nieuwe wagens. Het nederlandse team en autoshow-organisator 402 “trouwens gekend van de tweede Belgische editie van Supercar Madness op Circuit Zolder” zegt dat er meer beleving en entertainment zal zijn met oog voor nieuw maar ook aandacht zal gaan naar vernieuwende business-modellen voor de merken, met name op het gebied van online exposure en digitale leadgeneratie.
De Brussels Auto Show, gepland van 17 tot en met 21 januari, groeit snel en wordt gezien als een veelbelovend alternatief voor het Autosalon dat in 2024 niet zal plaatsvinden. De Brussels Auto Show (BAS) heeft sinds de introductie in juni aanzienlijk aan momentum gewonnen. Vertegenwoordigers van meer dan 60 automerken, motorfabrikanten en vrachtwagenproducenten hebben hun sterke interesse getoond om deel te nemen aan dit prestigieuze evenement. Tot op heden hebben enkel merken die eerder niet deelnamen aan het Autosalon afwijzingen ingediend. Tijdens de IAA Mobility zijn er ook gesprekken gevoerd op het hoofdkantoorniveau van enkele merken over hun deelname aan BAS, mogelijk op een alternatieve wijze dan de traditionele stand opstelling. Er zijn eveneens intensieve gesprekken gaande met lokale merkvertegenwoordigers om een merk te vertegenwoordigen op de autobeurs, alsook met opkomende dealerconglomeraten. Een cruciale factor in de groeiende acceptatie van de Brussels Auto Show is de oprichting van de Advisory Board, onder leiding van Eric-Mark Huitema, voormalig ACEA-directeur en huidig bestuurder bij Avere. Huitema wordt bijgestaan door vooraanstaande experts uit de industrie, waaronder Luc Bontemps, Pierre Lalmand, Sabrina Parant en Mark Pecqueur. Samen hebben zij het evenement versterkt en het vertrouwen van merken en stakeholders in de Brussels Auto Show vergroot.
Car Catwalk: Een Absolute Blikvanger
Een opvallend hoogtepunt van de Brussels Auto Show wordt ongetwijfeld de “Car Catwalk,” die de interesse heeft gewekt van drie vooraanstaande merken om nieuwe modellen of Concept Cars te onthullen. Dit innovatieve concept, dat zijn debuut maakte op de 1e Amsterdam Motor Show in 2018, biedt merken een efficiënte manier om maximale PRwaarde te halen uit hun deelname aan een autoshow. Sindsdien is de Car Catwalk uitgegroeid tot een indrukwekkend evenement met meer dan 6.000 zitplaatsen rondom de “rode loper” voor de meest verbluffende vernieuwende autocreaties.
Duurzaamheid, Entertainment en Autopassie Verenigd
Terwijl het initiële concept van de nieuw opgezette Brussels Auto Show zich in eerste instantie richtte op supercars, gerenommeerde klassiekers en internationale influencers met hun eigen autocollecties, heeft BAS zich ontwikkeld tot een unieke mix van autopassie, entertainment en een (duurzame) toekomstvisie. Sinds de lancering zijn er tal van gesprekken gevoerd met importeurs, waarbij twee derde van de merken aangaf behoefte te hebben aan een nationale autoshow. Sterker nog, het budget voor de Autosalon was reeds toegewezen bij deze merken. Elektrificatie vormt ontegenzeggelijk een integraal onderdeel van de auto-industrie, maar een autoshow met bijna uitsluitend elektrische voertuigen zou niet recht doen aan de diversiteit van de autowereld. De editie van BAS in 2024 presenteert een concept dat perfect past bij de huidige tijd, waarbij consumenten en zakelijke bezoekers worden geïnformeerd en geïnspireerd over huidige en toekomstige duurzame trends, alles binnen een omgeving waarin de autopassie van heden en verleden wordt gevierd.
BAS omvat de Gehele Mobiliteitssector
Naast de presentatie en expositie van heden, verleden en toekomst, richt BAS zich tevens op de zakelijke B2B-markt, de fleetmarkt en duurzaamheidsontwikkelingen. In samenwerking met BAS organiseert congresorganisator Promedia de tweede editie van het Congres Laadinfra op de Brussels Expo. Bijna 400 deelnemers en boeiende sprekers zullen de tweede dag van het evenement bijwonen. Op de eerste dag wordt, in samenwerking met McKinsey, de inaugurele Automobility Summit georganiseerd, met CEO’s van OEM’s en vooraanstaande figuren uit de lokale en Europese politiek als sprekers.
InternaConale Samenwerking
In samenwerking met partners van 402 Automotive uit het Midden-Oosten wordt een Middle East Paviljoen opgezet, waardoor bedrijven die geïnteresseerd zijn in zakendoen met het Midden-Oosten en vice versa kennis en informatie kunnen uitwisselen.
Aandacht voor Jong Gebruikte Auto's
In samenwerking met autodealers wordt eveneens overwogen om jong gebruikte auto’s te presenteren op de Brussels Auto Show. Dit biedt autokopers een unieke kans om hoogwaardige tweedehands voertuigen te ontdekken en dealers om hun assortiment te tonen.
Over de Organisatie
De organisatie van de allereerste Brussels Auto Show is in handen van 402 Automotive, bekend van het organiseren van meer dan 20 auto-evenementen in binnen- en buitenland, met meer dan 300.000 bezoekers. Naast Nederland organiseerde 402 Automotive afgelopen zomer de tweede Belgische editie van Supercar Madness op Circuit Zolder, met 12.000 bezoekers. 402 Automotive speelde eveneens een cruciale rol bij de herlancering van de nationale autoshow in Nederland, drie jaar na het verdwijnen van de Autorai in 2015, en organiseerde diverse Fleet- en Taxi-vakbeurzen.
Over Brussels Auto Show
De Brussels Auto Show is een veelbelovend evenement dat autoliehebbers, mobiliteitsprofessionals en duurzaamheidsvoorstanders samenbrengt. Het evenement belooft een boeiende mix van de nieuwste autotrends, duurzame mobiliteitsoplossingen en een viering van de passie voor auto’s in al hun glorie. Binnenkort worden de eerste deelnemende merken bekendgemaakt. Houd onze website in de gaten voor updates. De organisatie streeft naar deelname van minimaal 30-40 merken. Indien dit aantal niet wordt bereikt, zal BAS nog steeds plaatsvinden en de vrijkomende beursruimte gevuld worden met entertainment, klassieke auto’s, supercars, autoclubs, duurzaamheidsdiensten en -producten, en zakelijke congressen.