Nadat we hem eerder kort in Madrid konden testen was het nu tijd voor de weektest. Ondertussen maakte Citroën ook bekend dat het nieuwe en krachtigere aandrijflijnen voorziet voor de ë-C4 en de ë-C4x.

Exterieur

De ë-C4x is eigenlijk een ë-C4 maar dan met koffer. Met een verder lopende daklijn en zonder een vijfde deur. Beiden op hetzelfde en binnen Stellantis welgekende CMP-platform gebouwd. Doch de ë-C4x reikt een dikke twintig centimeter verder dan de ë-C4. Eigenlijk kan je van deze ë-C4x zeggen dat het de sedan versie is van de ë-C4. Deze ë-C4x plaatst zich qua model tussen de C4 en de C5 x.

Interieur

Het interieur is eerder vrij sober te noemen zonder al te veel toeters en bellen. Maar zoals ik reeds eerder zei tijdens de Media-drive is er ook niets te kort. Voor afwerking is over het algemeen harde plastiek gekozen. Het dashboard en centraal gelegen infotainment systeem schieten naar mijn mening net wat te kort in het geven van info of het makkelijk opvragen en weergeven daarvan. Zoals ieder nieuw systeem is het soms al eens zoeken naar de gewenste instellingen en info maar bij deze was ik toch soms de draad even kwijt. Moest ik nu op de knop met het huisje drukken, die met de auto erop of moest ik het schermpje naar beneden “swipen”?

Eenmaal alles ingesteld en als mijn telefoon gekoppeld was kon de rit dan beginnen. Ikzelf meet ongeveer 1m77 en kon achterin voldoende goed zitten. De kofferruimte is zeer ruim en biedt ruimte voor 510 liter.

Rijden en motorisatie

We wisten natuurlijk al dat het rijden en het comfort in deze Citroën goed aanvoelde. Nu we hem dan een hele week en uitvoerig op verschillende terreinen konden testen, zou dat voor ons aantonen of onze eerste indrukken bevestigd werden. Met een elektromotor op de vooras en zijn 136 pk en 260 Nm koppel kan je natuurlijk ook niet verwachten dat deze 1,5 ton wegende Citroën een echte sportieveling zal zijn, Ook dit is helemaal niet het opzet van deze wagen. Een sprintje van 0 tot 100 km/h kan wel in een nette 9,5 seconden, dus traag is dat zeker niet. Waar deze wagen wel voor gebouwd is, comfort en een aangenaam rijgedrag. De putten in onze Belgische wegen werden dan tijdens onze testen zeer goed weggefilterd, in de bochten was er het lichte overhellen zoals verwacht van een goede Citroën. De topsnelheid is begrensd op 150 km/h.

Laden en autonomie

De 50 kWh batterij geeft volgens de WLTP-gegevens een autonomie voor 360 km. Wij kwamen met onze 340 km niet ver van deze afstand af. Opladen kan aan een piekvermogen van 100 kW waardoor je in staat bent om 80% van de lading in 30 minuten te doen. Aan een publieke laadpaal van 11 kW duurt het ongeveer vijf uurtjes om hem op te laden.

Prijs

Cijfers…. Een Citroën ë-C4x kan je kopen vanaf 38 655 € incl. BTW. Dan heb je de Feel versie met elektrische parkeerrem, elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, automatische airconditioning met twee zones, lederen Stuurwiel en Led Vision Pack. Verder heb je ook nog de Shine versie en de Shine Pack versie voor vanaf respectievelijk 39 925 € en 42 000 €.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.