Tegen 2030 zal bijna 80 procent van de in Europa geleverde Volkswagens 100 procent elektrisch zijn. Met de nieuwe ID.7 zet het merk nu opnieuw een belangrijke stap voorwaarts. Met deze elektrische berline zal Volkswagen lange trajecten elektrificeren dankzij zijn grote rijbereik. Achter het bijna vijf meter lange koetswerk met zijn aerodynamische design gaat een efficiënt aandrijfsysteem van de nieuwe generatie schuil, met vermogens tot 210 kW (286 pk). Een andere nieuwigheid is de batterij van 85 kWh (netto), de grootste capaciteit tot nu toe. De eerste WLTP-prognoses gaan uit van een rijbereik tot zo’n 700 kilometer4. In het interieur van de ID.7 lijken lange ritten kort dankzij de beschikbare ruimte en het slimme en snelle infotainmentsysteem van de nieuwste generatie, met zijn intuïtieve bediening. De bestuurder kan rekenen op een cockpit die is gebaseerd op een nieuwe filosofie. De ID.7 wordt namelijk de eerste Volkswagen ter wereld die standaard is uitgerust met een head-updisplay met augmented reality. De architectuur van de cockpit is in die zin aangepast, omdat conventionele wijzerplaten hiermee bijna overbodig worden. Dit is de nieuwe ID.7, een mobiele leefruimte voor een nieuw tijdperk.

Een modern vormgegeven ruimte gewijd aan reizen
De ID.7 is een grote elektrische Volkswagen, ontworpen voor zowel lange reizen als geruisloze verplaatsingen in de stad. Het aerodynamische design van deze berline-coupé is gebaseerd op vloeiende, krachtige en strakke lijnen. De voorkant van het voertuig is grotendeels gesloten en wordt vooral gekenmerkt door de sculpturale motorkap en de ledkoplampen, met een fijne ledbalk voor de dagrijlichten en de richtingaanwijzers, geïntegreerd in het bovenste deel. Het design van het silhouet wordt gekenmerkt door de ‘feature line’, die onder de lange onderste raamlijst loopt, met een uitgesproken knik. Die verleent het silhouet een energieke en positieve spanning. Aan de achterzijde benadrukken horizontale lijnen de breedte van de auto. De meest dominante van deze lijnen is een dwarse ledstrip die zich uitstrekt tot in de afgeronde ledachterlichten.

Lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) voor meer rijbereik
Zijn geperfectioneerde stroomlijn, met een Cx van 0,23, biedt weinig weerstand aan de lucht. Dit essentiële aspect draagt bij tot een laag energieverbruik en een groot rijbereik. De nieuwe ID.7 is 4.961 mm lang, met een grote wielbasis van 2.966 mm die veel binnenruimte creëert. Het interieur is tot in de kleinste praktische details doordacht. Boven de hoofden van de inzittenden is als optie een nieuw slim panoramadak leverbaar, met glaslagen die elektronisch verduisterd of weer transparant gemaakt kunnen worden. Net als veel andere functies van de ID.7 kan het dak worden bediend met behulp van de spraakbesturing. Ook de voorstoelen hebben een volledig nieuw ontwerp, waarbij voor het eerst in een Volkswagen adaptief temperatuurbeheer als optie leverbaar is. Een uitgekiende nieuwe massagefunctie doet de inzittenden de lengte van de reis vergeten.

Cockpit met standaard head-updisplay met augmented reality
Voor de bestuurder gaat een nieuwe wereld van informatie open. In de ID.7 is het aantal klassieke wijzerplaten tot een strikt minimum beperkt, terwijl het head-updisplay met augmented reality voortaan instaat voor de informatiefuncties. Details zoals snelheid worden geprojecteerd in de zone vlak voor de bestuurder, terwijl interactieve aanwijzingen zoals richtingspijlen virtueel worden ingebed in de echte wereld, ver voor de ID.7. Zo kan de bestuurder zijn ogen op de weg gericht houden.

Comfortabele rijhulpsystemen6
In de ID.7 staan rijhulpsystemen zoals Travel Assist met zwermgegevens7, indien nodig, in voor de dwars- en langsgeleiding op snelwegen bij snelheden vanaf 90 km/u. Op verzoek assisteert de ID.7 de bestuurder ook bij het wisselen van rijstrook op snelwegen, via de Travel Assist-functie. De bestuurder behoudt de controle over het hele manoeuvre, maar het systeem assisteert hem actief. Hetzelfde geldt voor het parkeren: die taak kan deze elektrische Volkswagen op verschillende manieren automatisch op zich nemen. Zo is er bijvoorbeeld het Park Assist Plus met geheugenfunctie6 , waarmee de auto autonoom parkeermanoeuvres kan uitvoeren, over afstanden tot maximaal 50 meter. De bestuurder kan daarbij in de ID.7 zitten of het parkeermanoeuvre van buitenaf via de smartphoneapp volgen.

Nieuw aandrijfsysteem met hoog rendement
De ID.7, die zal debuteren met de twee uitrustings- en motorversies Pro en Pro S, is het eerste MEB-model met het nieuwe, door Volkswagen ontwikkelde aandrijfsysteem. Dat bestaat voornamelijk uit de elektromotor (synchrone motor met permanente magneet) met 210 kW (286 pk), de tweetraps versnellingsbak met één overbrengingsverhouding en de pulsomvormer (vermogens- en sturingselektronica). De rotor met krachtigere permanente magneten die nog hogere thermische belastingen aankunnen, de geperfectioneerde stator met een groter effectief aantal windingen in combinatie met een maximale draaddoorsnede, alsmede een waterkoelingsmantel voor de buitenkant van de stator en een nieuw koelsysteem dat gebruikmaakt van een combinatie van olie en water voor een grotere thermische stabiliteit, zijn allemaal elementen die een positief effect hebben op het vermogen en de efficiëntie van de elektromotor. Een nieuwe pulsomvormer draagt eveneens bij tot de thermische stabiliteit.

Batterijen van 77 kWh en 85 kWh (nettocapaciteit)
Er zullen twee batterijversies beschikbaar zijn. De ID.7 Pro3/5 zal uitgerust zijn met een batterij van 77 kWh (brutocapaciteit: 82 kWh), met een DC-oplaadcapaciteit (gelijkstroom) van 170 kW. De ID.7 Pro S2/4, waarvan de marktlancering later is gepland, zal dan weer voorzien zijn van de nieuwste batterij van Volkswagen, met een energiecapaciteit van 85 kWh (brutocapaciteit: 91 kWh). De DC-oplaadcapaciteit van deze batterij zal 200 kW bedragen. Een nieuw systeem voor thermisch beheer zorgt ervoor dat de batterij vóór een oplaadstop wordt gepreconditioneerd. Deze preconditionering begint automatisch wanneer de navigatie naar een laadstation wordt geactiveerd. Volgens de eerste interne prognoses zal de maximale afstand tussen twee oplaadstops ongeveer 615 kilometer5 bedragen voor de ID.7 Pro en zo’n 700 kilometer voor de ID.7 Pro S4.

Made in Germany
De serieproductie van de ID.7 voor Europa en Noord-Amerika gaat in de tweede helft van het jaar van start in de Duitse Volkswagen-fabriek van Emden. Het nieuwe topmodel van de ID.-familie komt naar verwachting in het najaar in Europa op de markt en de voorverkoop begint deze zomer. De lancering in China is eveneens gepland in 2023 en zal worden gevolgd door de lancering op de Noord-Amerikaanse markt in 2024.

ANDERE KENMERKEN VAN DE NIEUWE ID.7

Koetswerkafmetingen en design

Lange wielbasis, korte overhangen. De nieuwe ID.7 is een 4.961 mm lange berline-coupé met een lange wielbasis (2.966 mm) en korte overhangen. Het laagste ID.-model in het gamma is 1.538 mm hoog. Dankzij deze proporties maakt dit gestroomlijnde voertuig met een breedte van 1.862 mm (exclusief buitenspiegels) een elegante en atletische indruk. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,23 en het frontale oppervlak is 2,45 m2 groot.

Een elegant silhouet dat kracht uitstraalt. Van opzij springen de sportieve uitstraling van de schuin liggende voorruit en de uitgesproken, coupéachtige C-stijl in het oog. Het dak en de stijlen zijn in glanzend zwart uitgevoerd, terwijl de dakrails een aluminium afwerking hebben. Het elegante design van de flanken wordt ook gekenmerkt door de ‘feature line’, die onder de lange onderste raamomlijsting doorloopt. Die lijn, die van de koplampen helemaal naar achteren doorloopt, met een uitgesproken knik, zorgt ervoor dat de ID.7 lager oogt en verleent het silhouet een positieve en krachtige spanning.

Aerodynamische voorkant. Het charismatische design van de ID.7 wordt vooral gekenmerkt door de sculpturale motorkap en de ledkoplampen, met een fijne ledbalk voor de dagrijlichten en de richtingaanwijzers, geïntegreerd in het bovenste deel van de koplampunit. Tussen de koplampen strekt zich een dwarse ledstrip uit. Helemaal onder aan de bumper vormen de zijdelingse luchtopeningen (‘air curtains’) naar de wielkasten een opvallend detail.

Een helder gestructureerde achterkant. Achteraan benadrukken horizontale lijnen de breedte van de ID.7. De meest opvallende van deze lijnen is een dwarse ledstrip die doorloopt in de afgeronde ledachterlichten. Ook markant is dat het centrale deel van de ledstrip wit is en alleen rood wordt zodra de verlichting worden aangestoken. Een belangrijk aerodynamisch en visueel opvallend detail is de spoilerlip van de grote, wijd openzwaaiende achterklep. Tot slot stralen de bumper en de glanzend zwart gelakte diffusor er net onder kracht uit.

Interieurontwerp en -technologieën

Premium interieur. De grote elektrische berline van Volkswagen verwelkomt de bestuurder en zijn passagiers in een volledig nieuw en hoogwaardig interieur. Dankzij zijn lange wielbasis biedt de ID. veel ruimte, zowel op de voorstoelen en als op de achterbank. Het dominante detail van het interieur van de ID. is het zachte dashboard: zijn horizontale lay-out voor de bestuurder en voorpassagier is helder en goed gestructureerd. De sierelementen, die geaccentueerd kunnen worden door de (optionele) sfeerverlichting, en de strook met ventilatieopeningen, eveneens horizontaal, zijn geïntegreerd in dit rechtlijnige design. Tussen de ventilatiestrook en de sierelementen zijn optioneel contrasterende naden met stiksels aangebracht. Dit geheel benadrukt de breedte van het interieur. Aan de bestuurderszijde wordt dit effect geaccentueerd door de smalle, rechthoekige en zeer kleine instrumenten. Hun scherm is niet hoger dan de strook met ventilatieopeningen. Dit ontwerp creëert een voor Volkswagen volledig nieuwe dashboardarchitectuur, mogelijk gemaakt door het standaard head-updisplay met augmented reality, dat de bestuurder alle belangrijke informatie verschaft. Hierdoor wordt een groot, klassiek instrumentenbord dus overbodig. Het rechtlijnige design van het dashboard wordt doorgetrokken in de stijl van de deurpanelen met de sierelementen, de indirecte sfeerverlichting en de naden (met optionele stiksels).

Head-updisplay met augmented reality. De ID.7 is dus de eerste Volkswagen die standaard is uitgerust met een head-updisplay met augmented reality. Daarmee biedt hij ook een volledig nieuwe cockpitlay-out, omdat de klassieke wijzerplaten overbodig geworden zijn. In de ID.7 maakt Volkswagen in de plaats daarvan gebruik van de combinatie van een klein instrumentenbord (ID. Display) en het head-updisplay. Het ID. Display geeft de gebruikelijke informatie weer, zoals snelheid en wettelijk voorgeschreven gegevens voor de bestuurder. Andere belangrijke rij-informatie wordt in virtuele vorm via het head-updisplay in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd. Voor het eerst kan deze weergave via het multifunctiestuurwiel worden geregeld. Zo is de bestuurder altijd geïnformeerd zonder dat hij zijn blik van de weg hoeft te wenden: een duidelijk voordeel op het gebied van comfort.

fusie van de echte wereld met virtuele informatie. Het systeem geeft niet alleen informatie zoals de snelheid weer in het gezichtsveld van de bestuurder, maar ook wegmarkeringen, afstandsaanduidingen of richtingspijlen van het navigatiesysteem. Informatie zoals de momentane snelheid en de toegestane snelheid (de statusmeldingen) worden geprojecteerd in de directe omgeving, ongeveer 3,5 meter voor het voertuig. Meldingen die belangrijk zijn voor het rijden, zoals de richtingaanwijzingen van het navigatiesysteem, worden dan weer geprojecteerd in de verre zone, een tiental meter voor het voertuig. De weergave van deze symbolen wordt met behulp van augmented reality over de echte wereld heen gelegd. Bovendien krijgt de bestuurder intuïtief waarneembare informatie via het ID. Light.

Nieuw infotainmentsysteem van 15 duim. De centrale interface tussen mens en machine is het 38 centimeter (15 duim) grote, visueel autonome aanraakscherm van het nieuwste infotainmentsysteem. De grafische interface en de menunavigatie zijn grotendeels nieuw ontworpen. Het doel was het gebruik van alle functies zo eenvoudig, ondubbelzinnig en personaliseerbaar mogelijk te maken. Daarom werd het scherm verdeeld in twee permanent zichtbare aanraakbalken en een hoofdscherm.

Programmeerbare rechtstreekse toegangen naar wens. De bovenste balk (‘top bar’) van het scherm beschikt links over een nieuwe rechtstreekse toegang, waarmee de gebruiker op elk moment en met één aanraking het hoofdmenu met een overzicht van alle apps kan openen. Daarnaast bevindt zich een knop voor het nieuwe Car Control Center. Dat biedt rechtstreeks toegang tot de belangrijkste functies van het voertuig, die de bestuurder zelf kan configureren. Het hoofdmenu en het Car Control Center zijn te allen tijde toegankelijk, zonder de actieve app te hoeven verlaten. Dit maakt de bediening aanzienlijk eenvoudiger. Rechts van het Car Control Center kunnen naar wens ook andere rechtstreekse toegangen tot de beschikbare apps worden toegewezen. Zo kunnen bestuurder en voorpassagier snel en eenvoudig schakelen tussen hun favoriete en vaak gebruikte apps.

Hoofdscherm. Het centraal opgestelde hoofdscherm groepeert de content van de belangrijkste apps in miniaturen van verschillende grootte. De miniaturen geven niet alleen klassieke content weer, zoals navigatie en radio/media, maar ook nieuwe en vernieuwende functies, zoals de suggesties van de nieuwe spraakassistent IDA. Bovendien kan elke gebruiker zijn hoofdscherm personaliseren. Zo is het mogelijk om niet alleen de content van de miniaturen aan te passen, maar ook de lay-out en het aantal pagina’s.

Stoelfuncties op het eerste niveau van het systeem. De onderste balk van het scherm (‘bottom bar’) bevat de functies voor het regelen en beheren van de temperatuur van de stoelen, evenals de hoofdknop waarmee de bestuurder op elk moment naar het hoofdscherm kan terugkeren. Het klimaatregelingsmenu, de temperatuurinstellingen voor de bestuurder en voorpassagier en de eveneens configureerbare klimaatregelingsfuncties zijn dus altijd rechtstreeks toegankelijk.

Verlichte aanraakgevoelige schuifregelaars. Onder het scherm van het infotainmentsysteem bevinden zich verlichte aanraakgevoelige schuifregelaars. Hiermee kunnen de interieurtemperatuur en het audiovolume worden geregeld.

Spraakassistent IDA. In de ID.7 zal de meest recente softwareversie het mogelijk maken om andere functies te bedienen met de spraakassistent IDA. Het gaat hier met name om functies als sfeerverlichting, rijprofielkeuze, weersverwachting (cloudgebaseerd) of wereldwijde informatie. De spraakassistent kan ook de betekenis van een zin interpreteren: de Volkswagen reageert op het verzoek ‘Toon me de sterren’ door het slimme glazen panoramadak elektronisch in zijn ‘transparante’ stand te zetten.

Harman Kardon-audiosysteem. Volkswagen zal op de ID.7 optioneel een 700W-audiosysteem van Harman Kardon aanbieden. De berline is dan uitgerust met 14 high-end luidsprekers, waaronder een centrale speaker voorin en een subwoofer in de bagageruimte. Dit audiosysteem met 16 kanalen biedt vier vooraf geconfigureerde audio-instellingen: Pure (neutraal studiogeluid), Relax (ontspanningsinstelling), Speech (nadruk op spraak) en Vibrant (dynamisch livegeluid). Door middel van een equalizer kan het geluid van de installatie ook volledig gepersonaliseerd worden. Bovendien is het mogelijk om het geluid te richten op één of meer stoelen.

Nieuw stoeltemperatuurbeheer. Voor de ID.7 heeft Volkswagen een nieuwe generatie stoelen voor de bestuurder en voorpassagier ontwikkeld. Afhankelijk van de versie zijn die nieuwe stoelen elektrisch verstelbaar in maximaal 14 posities (ergoActive-stoelen). Een nieuwe functie is het adaptieve temperatuurbeheer van de stoelen. Naast tal van gepersonaliseerde instellingen hebben de bestuurder en voorpassagier de mogelijkheid om een automatische modus voor hun stoeltemperatuur te activeren. Temperatuur- en vochtigheidssensoren die zijn geïntegreerd in de stoelen, bepalen dan de behoefte aan verkoeling en/of verwarming en regelen de ventilatie dienovereenkomstig. Tot slot kan de gebruiker drie speciale modi selecteren: maximale verwarming, maximale klimaatregeling of maximale droging.

Nieuwe stoelmassagefunctie. De nieuwe optionele massagefunctie van de voorstoelen biedt een echte comfortboost. De rugleuning van de ergoComfort-stoelen in de ID.7 heeft tien instelbare luchtkussens (‘blisters’) die zorgen voor een pneumatische drukpuntmassage. Het doel is de rugspieren te ontspannen en te activeren. De ergoPremium-stoelen zijn bijkomend voorzien van twee zeer grote luchtkussens in de zitting. Die hebben als functie om ook het bekken en de wervelkolom te activeren. De ergoConfort- en ergoPremium-stoelen van de ID.7 hebben al het label ‘Aktion Gesunder Rücken’ (AGR) gekregen.

Temperatuurbeheer met Smart Air Vents. In zijn premiumberline Phaeton presenteerde Volkswagen indertijd een nieuwigheid: een van de beste klimaatregelingssystemen ter wereld. Dat maakte voor het eerst een vrijwel tochtvrije ventilatie van het interieur mogelijk, met luchtroosters die automatisch open en dicht gingen. De ID.7 is nu uitgerust met een nieuw klimaatregelingssysteem met actieve ventilatieregeling: ‘slimme’ luchtroosters, Smart Air Vents genoemd, uitgerust met elektronisch gestuurde verticale en horizontale motoren, openen en sluiten automatisch en verdelen de lucht snel en met een grote reikwijdte in het interieur dankzij een schommelfunctie. Het ultieme raffinement: zodra de bestuurder de ID.7 nadert met de autosleutel, begint het systeem het interieur te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter (op voorwaarde dat de functie geactiveerd is). In het interieur kunnen de luchtstromen apart worden ingesteld via het centrale scherm van het infotainmentsysteem. Tal van klimaatregelingsfuncties kunnen ook door middel van de intuïtieve spraakbesturing worden gelanceerd: als de bestuurder ‘Hallo Volkswagen, ik heb koude handen’ zegt, reageert de ID.7 door de stuurverwarming te activeren en daarnaast ook een warmeluchtstroom naar zijn handen te leiden.

Slim glazen panoramadak. De ID.7 zal optioneel uitgerust kunnen worden met het nieuwe slimme glazen panoramadak. Grote nieuwigheid: dankzij een in het glas geïntegreerde PDLC-laag (polymer dispersed liquid chrystal) kan het transparante dak in een oogwenk ondoorzichtig worden gemaakt, en daarna weer kristalhelder. De verandering van toestand wordt geactiveerd door middel van een aanraaktoets in de dakconsole of via de spraakassistent. In de ondoorzichtige toestand staat de elektronische PDLC-laag niet onder spanning en zijn de kristallen in de laag zodanig gerangschikt dat het glas verduisterd wordt. Zodra de laag onder elektrische spanning wordt gezet, herschikken de kristallen zich zodat er weer licht doorheen kan. Naast deze omschakelbare verblindingsbescherming reflecteren coatings in het glas de hoogenergetische infraroodstralen van het zonlicht die het interieur op zonnige dagen zouden opwarmen. Bovendien kaatsen coatings in het glas de warmtestraling terug naar het interieur om het comfort van de inzittenden in de winter te verhogen.

Slimme rijhulpsystemen voor meer comfort

Parkeerhulp. Op de ID.7 zal Volkswagen de optionele Park Assist Pro aanbieden, met een geheugenfunctie6 die drie automatiseerde en situatieafhankelijk activeerbare standen omvat. Momenteel is de geheugenfunctie een uniek kenmerk van de ID.-modellen in het Volkswagen-gamma. De ID.7 registreert continu de laatste 50 afgelegde meters en de daarbij uitgevoerde parkeerbewegingen. Zodra de ID.7 tot stilstand is gekomen, kan het hele parkeermanoeuvre worden opgeslagen. Wanneer de Volkswagen zich weer op dezelfde plaats bevindt (bijvoorbeeld thuis bij de oprit), biedt de ID.7 automatisch aan om het parkeermanoeuvre over te nemen. De bestuurder kan daarbij aan boord blijven of de handeling met zijn smartphone van buitenaf sturen. Ook automatisch uitparkeren behoort tot de mogelijkheden (in dit geval voor een maximale afstand van 25 meter). De standaardmodus van de parkeerhulp is een systeem dat al op andere Volkswagens wordt gebruikt. Het biedt hulp bij het in- en uitrijden van parallelle en dwarse parkeerplaatsen. De ID.7 neemt dan de controle over het gaspedaal, de remmen en het stuur over. Met de derde modus kan de bestuurder in dezelfde situaties de auto in- en uitparkeren zonder plaats te nemen achter het stuur. Hij stuurt het proces via de app op zijn smartphone.

Fusie van voertuig- en zwermgegevens. De geperfectioneerde Travel Assist6 met zwermgegevens7 maakt geassisteerd rijden met de ID.7 mogelijk. Daarbij verzekert het systeem de langs- en dwarsgeleiding en biedt het assistentie bij het veranderen van rijstrook op snelwegen vanaf 90 km/u. Onder meer het automatisch volgen van de rijstrook werd geperfectioneerd: terwijl de optionele Travel Assist vroeger ten minste één zichtbare rijstrookaflijning vereiste voor de dwarsgeleiding, heeft het systeem voortaan genoeg aan kenmerken zoals stoepranden. Een andere nieuwigheid is de fusie van voertuiggegevens met locatiegegevens van andere voertuigen. De ID.7 registreert bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen via een camera en navigatiegegevens en integreert die in de geassisteerde langsgeleiding van de Travel Assist om automatisch de snelheid aan te passen. Maar het systeem kan ook parameters verder op het traject detecteren, zoals bochten, rotondes en kruispunten, en die voorspellend (anticiperend) integreren in de snelheidsregeling. Informatie over deze snelheden put de ID.7 uit kaartgegevens en gegevens die door voorliggers werden verzameld. Aangezien alle signalen van het voertuig en de gegevens van andere voertuigen worden benut, is de werking van de nieuwe generatie Travel Assist bijzonder evenwichtig en in hoge mate anticiperend.

Geassisteerde rijstrookverandering. Op snelwegen wordt bij de geassisteerde rijstrookverandering (die later beschikbaar komt) eveneens rekening gehouden met de gegevens die tussen de voertuigen worden uitgewisseld. Deze rijstrookverandering werkt evenwel, net als de geassisteerde dwars- en langsgeleiding, ook zonder gegevensuitwisseling. De Travel Assist suggereert de bestuurder dan visueel een rijstrookverandering, als de omgevingssituatie dat toelaat. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer van de ID.7 activeert, wordt de geassisteerde rijstrookverandering uitgevoerd binnen de grenzen van het systeem, zolang de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Ook hier blijft de bestuurder verantwoordelijk voor het manoeuvre.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.