Mercedes-Benz E-Klasse T-Modell All Terrain E 300 de 4MATIC ((vorläufige Angaben) Kraftstoffverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 0,9-0,7 l/100 km; Stromverbrauch kombiniert, gewichtet (WLTP): 25,1-23,8 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert, gewichtet (WLTP): 22-19 g/km), AVANTGARDE Line, Night Paket; Exterieur: MANUFAKTUR opalithweiß bright; Interieur: Leder macchiatobeige, Zierelemente Holz Ahorn braun offenporig aluminium lines//Mercedes-Benz E-Class Estate All Terrain E 300 de 4MATIC ((preliminary data) Fuel consumption combined, weighted (WLTP): 0.9-0.7 l/100 km; Power consumption combined, weighted (WLTP): 25.1-23.8 kWh/100 km; CO2 emissions combined, weighted (WLTP): 22-19 g/km), AVANTGARDE line, night package; exterior: MANUFAKTUR opalith white bright; interior: leather macchiato beige, brown open-pore maple wood trim elements with aluminium lines

Met standaard vierwielaandrijving 4MATIC, een grotere bodemvrijheid dankzij de luchtvering AIRMATIC (eveneens standaard) en het rijprogramma ‘Offroad’ kan de nieuwe E-Klasse All-Terrain op zijn grotere wielen uitstekend uit de voeten in licht terrein, zoals onverharde wegen. Andere praktische details die de offroad-rijervaring verbeteren zijn het offroad-screen en de ‘transparante motorkap’ als bestanddeel van de 360°-camera.Typisch All-Terrain is de markante look: tot de offroad-designelementen behoren de specifieke grille, de speciale bumpers, de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom voor en achter alsmede de donkergrijze wielkastbekleding in mat donkergrijs. De nieuwe E-Klasse All-Terrain beleeft zijn wereldpremière op de IAA in München en maakt de E-Klasse familie compleet. Hij staat vanaf eerste kwartaal 2024 bij de Mercedes-Benz dealers.

Vergeleken met de conventionele E-Klasse Estate is de All-Terrain alleen hoger. De lengte is vrijwel gelijk gebleven (4.950 mm). De breedte bedraagt 1.904 mm, de hoogte 1.497 mm. Hij is standaard uitgerust met 235/55 R18 banden op 8J x 18 inch velgen. Optioneel zijn velgen tot 20” leverbaar.

De nieuwe E-Klasse All-Terrain is 28 mm breder dan het vorige model. Dit maakt de reis nog comfortabeler voor de achterpassagiers, die nu 1.519 mm elleboogruimte tot hun beschikking hebben. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm, wat zorgt voor meer knieruimte en beenruimte achterin.

De sportieve achterzijde herbergt een laadvolume van 615 tot 1.830 liter (plug-in hybrid: 460 tot 1.675 liter). De achterbankleuning kan in de verhouding 40:20:40 worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De standaard EASY PACK-achterklep opent en sluit gemakkelijk met één druk op de knop:  via de toets op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.

Offroad-designelementen

Het meest in het oog springende kenmerk van het markante front is de grille  met twee lamellen met geïntegreerde ster en Mercedes-Benz pattern. De lamellen zijn iridiumzilver. Ook de specifieke voorbumper en de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom dragen bij aan de robuuste uitstraling.

En profil vallen de donkergrijze wielkastbekledingen in mat donkergrijs op, deze geven de All-Terrain karakter. Hetzelfde geldt voor de dorpelverbreders met sierlijst in hoogglanzend chroom.

Aan de achterzijde is de All-Terrain ook voorzien van een modelspecifieke bumper die een optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom afsluit. Een ander detail is een robuuste laaddrempelbescherming in rvs-look.

Het interieur wordt gekenmerkt door rvs AMG-sportpedalen en vloermatten met opschrift ‘All-Terrain’.

Standaard luchtvering rondom

De nieuwe E-Klasse All-Terrain is standaard uitgerust met luchtvering AIRMATIC op de voor- en achteras. Dit systeem combineert luchtgeveerde balgen met adaptieve ADS+ dempers voor een maximaal reactievermogen. De karakteristieken van de dempers worden bij elk afzonderlijk wiel automatisch aangepast, zowel in de ingaande als in de uitgaande fase. Geavanceerde sensortechnologie en algoritmes passen de schokdempers aan het wegdek aan, zodat de impact van bijvoorbeeld het raken van een hobbel met één band niet wordt overgedragen op de gehele as en het interieur.

De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.  Om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik te verminderen, wordt het voertuigniveau automatisch met 15 mm verlaagd vanaf een snelheid van 120 km/h in het rijprogramma ‘Comfort’.

Drie All-Terrain modellen leverbaar bij de introductie

Direct vanaf de introductie is er keuze uit uiteenlopende aandrijfconcepten: diesel, benzine en plug-in hybrid. De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines).

Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm.

Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kunnen bestuurders van de plug-in hybrid in veel gevallen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de verbrandingsmotor. Zelfs in de offroad-modus op onverharde wegen. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiekop wordt bereikt door een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het piekkoppel van 440 Nm van de elektromotor is vanaf het begin beschikbaar, wat resulteert in een hoge mate van souplesse bij het optrekken vanuit stilstand en tevens voor dynamische rijprestaties zorgt. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h, waarna het op soepele wijze wordt afgetopt. Een hightech uitrusting is de intelligente, elektromechanische rembekrachtiger. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem op zeer efficiënte wijze elektrische recuperatie combineert met het hydraulische remsysteem.

  

E 220 d 4MATIC

E 450 4MATIC

E 300 de 4MATIC

Cilinderinhoud

cm³

1.993

2.999

1.993

Max. vermogen verbrandingsmotor

kW/pk

145/197

280/381

145/197

bij

t/min

3.600

5.800-6.100

5.000

Extra elektrisch vermogen (mild hybrid) 
Max. vermogen elektromotor (plug-in hybrid)

kW/pk

17/23

17/23

95/129

Max. koppel, verbrandingsmotor

Nm

440

500

440

Extra elektrisch koppel (mild hybrid) 
Max. koppel elektromotor (plug-in hybrid)

Nm

205

205

440

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

8,3

4,7

6,9

Systeemvermogen

kW

230

Systeemkoppel

Nm

700

Energiecapaciteit HV-accu (geïnstalleerd/bruikbaar)

kWh

25,4/19,5

Topsnelheid

km/h

220

250

213

Brandstofverbruik gecombineerd/gewogen (WLTP)

l/100 km

6,0-5,3

8,7-7,9

0,9-0,6

Energieverbruik gecombineerd/gewogen (WLTP)1

kWh/ 
100 km

25,1-22,9

CO2-emissie gecombineerd/gewogen (WLTP)1

g/km

157-139

198-180

22-17

Elektrische actieradius (EAERCity, WLTP)[1]

km

85-102

MBUX Superscreen als highlight in het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse All-Terrain is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het blikveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

In het rijprogramma ‘Offroad’ schakelen het bestuurdersdisplay en het centrale display van de nieuwe E-Klasse All-Terrain over naar een offroad-screen met overzichtelijk geordende informatie,  bedieningsmogelijkheden en functies. In combinatie met de 360°-camera ondersteunt een ‘transparante motorkap’ de bestuurder in de offroad-modus. Het centrale display toont een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig. Hierdoor kunnen bestuurders obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen beter en eerder waarnemen.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste deel van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier loopt met een holle curve naadloos (‘seamless’) over in de armleuning. Het voorste gedeelte is uitgevoerd als metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties.

De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten en lijken door hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Indrukwekkende, intense entertainmentervaring

Muziek, games en streaming-content kunnen in de E-Klasse All-Terrain met bijna alle zintuigen worden ervaren[2]. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse nu intelligenter, waardoor een nieuwe dimensie van personalisatie en interactie wordt bereikt. Tegelijkertijd is de elektronica-architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd.

De rekenfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, omdat de gegevens aanzienlijk sneller kunnen worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse All-Terrain krijgt het entertainmentpakket MBUX entertainment plus. Het omvat Mercedes me connect-services en een datapakket van een externe provider. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule gebruikt met 5G als transmissietechnologie. De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[3].

Digitale voertuigsleutel[4] nu beschikbaar voor de iPhone en Apple Watch

Met de digitale voertuigsleutel kan de E-Klasse All-Terrain eenvoudig door de bestuurder worden gestart en vergrendeld met een geschikt apparaat[5], dat via Mercedes me connect met het voertuig is verbonden. Ook key sharing is mogelijk: via verschillende digitale kanalen kunnen familieleden of vrienden worden uitgenodigd om de E-Klasse All-Terrain te gebruiken. Daarbij kan de eigenaar van het voertuig verschillende rechten toekennen, waarbij alleen toegang tot het voertuig wordt verleend of ook toestemming wordt gegeven om te rijden. Het voertuig kan meerdere gebruikers tegelijk herkennen en de digitale voertuigsleutel kan door maximaal zestien personen worden gedeeld. In de landen waar Mercedes me connect-services beschikbaar zijn, maakt de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel deel uit van het KEYLESS GO-comfortpakket[6]. Deze uitrustingscombinatie is in de nieuwe E-Klasse All-TerraIN leverbaar vanaf het premium pakket.

Muziek wordt zichtbaar: de soundvisualisatie

Met de nieuwe actieve sfeerverlichting met soundvisualisatie kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse All-Terrain muziek met drie zintuigen beleven: muziek en geluiden uit films of apps kunnen worden beluisterd (optioneel met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers van het optionele Burmester® 4D-surround sound system) en nu ook ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtband van de actieve sfeerverlichting (optie). Deze loopt in de E-Klasse All-Terrain voor het eerst door het gehele voertuig. Zo kunnen snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren.

De entertainmentervaring voor de voorpassagier is indrukwekkend. Op het optionele voorpassagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals tv of videostreaming, zelfs wanneer de bestuurder ook deze richting op kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De geavanceerde, camera-gebaseerde privacyfunctie vermindert de helderheid ervan en daarmee het risico op afleiding van de bestuurder.

Nieuwe apps van derden plus selfie- en videocamera

De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld die de installatie van apps van derden[7] mogelijk maakt. De volgende apps zijn beschikbaar op het centrale display bij de introductie van de E-Klasse All-Terrain[8]: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, de samenwerkingsapp ‘Webex’, de office-app ‘Zoom’, de browser ‘Vivaldi’ en de podcast-app ‘Pocket Casts’. Daarnaast biedt het entertainmentportal ZYNC[9] (optie) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en voorpassagiersdisplay, via een user interface.

Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[10]. Als het voertuig stilstaat, kan de bestuurder[11] met een videobeeld deelnemen aan online conferenties via bijvoorbeeld ‘Webex’ en persoonlijke foto’s en video’s maken.

MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbediening nu ook worden geactiveerd zonder het trefwoord “Hey Mercedes”. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool in het display. Dit geeft aan dat het voertuig klaar is en wacht op commando’s.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies[12] automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.