Een uitgebreide update op het gebied van design, aandrijflijn en digitalisering onderstreept het progressieve karakter van de nieuwe BMW X5 Protection VR6 (brandstofverbruik, gecombineerd: 13,4 l/100 km [21,1 mpg imp]; CO2-emissies, gecombineerd: 305 g/km in de WLTP-cyclus, voorlopige cijfers). De nieuwe editie van de meest verkochte beschermingsvoertuig met VR6-classificatie krijgt de herziene uiterlijke kenmerken en het aangepaste cockpitontwerp — vormgegeven door geavanceerde digitalisering — van de nieuwe BMW X5. De nieuwste versie van zijn V8-motor met BMW TwinPower Turbo-technologie levert sublieme dynamische prestaties in elke situatie. En de onmiddellijke vermogensafgifte en efficiëntie van de 390 kW/530 pk-eenheid zijn nu verder verbeterd door de toevoeging van 48V mild hybrid-technologie.

De geïntegreerde beschermingskenmerken van de nieuwe BMW X5 Protection VR6 werden meegenomen in het ontwikkelingsproces van de serieproductie van de Sports Activity Vehicle (SAV). Ze omvatten een gepantserde carrosserie en veiligheidsglas dat speciaal voor dit model werd ontworpen. De nieuwste versie van het beschermingsvoertuig voldoet daarom ook aan de eisen van de Duitse Vereinigung der Prüfstellen für Angriffshemmende Materialien und Konstruktionen (Vereniging van testlaboratoria voor aanvalsbestendige materialen en constructies – afgekort VPAM) met betrekking tot ballistische weerstand en explosiebestendigheid. De officiële certificering voor het complete voertuig werd afgegeven in overeenstemming met de richtlijnen voor kogelwerende voertuigen (VPAM BRV) en de richtlijnen voor explosieveilige voertuigen (VPAM ERV, derde editie).

Het nieuwe design van het exterieur en interieur zorgt ervoor dat er nauwelijks verschil merkbaar is tussen de BMW X5 Protection VR6 en het vergelijkbare standaardmodel. Zijn onopvallende verschijning op de openbare weg vormt een extra veiligheidsfactor voor personen die speciale bescherming nodig hebben. De geüpgradede aandrijflijn van de X5 Protection VR6 zorgt samen met het intelligente vierwielaandrijvingssysteem BMW xDrive en de op maat gemaakte ondersteltechnologie voor de dynamische en betrouwbare prestaties die kenmerkend zijn voor een SAV van BMW en die ook flexibele reacties in potentieel gevaarlijke situaties mogelijk maken.

De BMW X5 Protection VR6 is de krachtigste, meest dynamische en wereldwijd meest verkochte wagen in zijn soort. De nieuwe versie beleeft zijn wereldpremière op de internationale autoshow IAA Mobility 2023 in München. Daar wordt hij samen met de nieuwe BMW i7 Protection en de nieuwe BMW 7 Serie Protection voor het eerst aan het publiek voorgesteld. De nieuwe BMW X5 Protection VR6 is bij uitstek geschikt als solovoertuig voor personen met een verhoogd risico. En hij is ook ideaal geschikt voor de rol van ondersteuningsvoertuig naast de nieuwe beschermingsvoertuigen op basis van de BMW 7 Reeks. De levering van het nieuwe model start in februari 2024.

Nauwkeurig gewijzigd design, discrete looks met een sportief tintje.

De precieze upgrades voor het exterieurdesign van de nieuwe BMW X5 Protection VR6 concentreren zich rond de nieuwe interpretatie van de kenmerkende BMW koplampen en nierengrille. De contouren van de koplampen zijn 35 millimeter smaller dan voorheen. Hun pijlvormige dagrijlichtelementen vervullen ook de rol van richtingaanwijzers. Standaard zijn matrix led-koplampen met adaptieve regeling en BMW Selective Beam niet-verblindend grootlicht. De BMW grille wordt nu begrensd door duidelijk gebeeldhouwde vlakken en bevat de kenmerkende M dubbele spijlen en het M logo.

De nieuwe designkenmerken zijn stilistisch ontleend aan het standaard model met V8 motor om de nieuwe BMW X5 Protection VR6 een ingetogen uitstraling met een sportief tintje te geven. Daarbij spelen ook de nieuw ontworpen luchtinlaten in de voorste wielkasten, de M buitenspiegelkappen in hoogglans zwart, de BMW Individual dakrails in hoogglans Shadowline en de twee paar uitlaatpijpen die we kennen van andere M modellen een rol. De eveneens nieuw ontworpen achterlichten vallen vooral ’s nachts op. De merktypische L-vorm van de LED-units voor de achterlichten en remlichten wordt horizontaal weerspiegeld, waardoor een visueel krachtig, consistent verlicht X-motief ontstaat. Pulserende richtingaanwijzers aan de achterzijde ronden de onmiskenbare lichtshow af.

Het gamma buitenlakken omvat alle beschikbare tinten voor de nieuwe editie van de BMW X5. Het omvat ook een groot aantal BMW Individual lakken en BMW Individual speciale lakken.

Nieuwe V8 motor met 48V mild hybrid technologie.

Moeiteloos voorwaarts momentum en wendbaar rijgedrag in elke situatie zijn de bepalende rijkwaliteiten van de nieuwe BMW X5 Protection VR6. De vereiste aandrijfkracht is afkomstig van een V8-motor waarvan de nieuwste versie een nog responsievere vermogensafgifte en een grotere efficiëntie biedt. De 4,4-liter eenheid benut de thermodynamische voordelen van een cross-bank uitlaatspruitstuk, banksymmetrische turboladers en externe motoroliekoeling. Andere nieuwe kenmerken zijn een versterkte krukasaandrijving, verbeterde turbolading met een afblaasklep, een oliepomp met grotere capaciteit en een tot een minimum beperkt gewicht oliecarter.

Daarnaast is de achtcilinder nu ook voorzien van 48 V mild hybridetechnologie in de vorm van een op de krukas gemonteerde startgenerator. Geïntegreerd in de behuizing van de achttraps Steptronic-transmissie – die ook een uitgebreide upgrade heeft ondergaan – is een elektromotor die een vermogen van maximaal 9 kW/12 pk en een koppel van 200 Nm (147 lb-ft) genereert en de motor helpt om een soepele, dynamische en tegelijkertijd efficiënte aandrijving te leveren. Het vermogen dat hiervoor nodig is, wordt opgeslagen in een 48 V batterij die uiterst efficiënt wordt opgeladen door energie terug te winnen tijdens het uitlopen en remmen.

De nieuwe aandrijving genereert een totaal maximumvermogen van 390 kW/530 pk en een maximumkoppel van 750 Nm (553 lb-ft), waardoor de nieuwe BMW X5 Protection VR6 in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u (62 mph) schiet. De topsnelheid van het beschermingsmodel bedraagt een elektronisch geregelde snelheid van 210 km/u (130 mph).

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.