De Ferrari F80 is een technisch meesterwerk dat in lijn ligt met iconen zoals de GTO en LaFerrari. Met een hybride V6-motor van 1200 pk belichaamt de F80 Ferrari’s ultieme prestaties en technologische vooruitgang. Dit model combineert ongekende kracht en verfijnde aerodynamica met dagelijkse rijbaarheid. Slechts 799 exemplaren zullen worden geproduceerd, wat het een exclusief pronkstuk maakt voor verzamelaars en autoliefhebbers wereldwijd.
Bron: Ferrari
Vandaag onthulde Ferrari de F80, een nieuwe mijlpaal in de rijke geschiedenis van het merk. Deze auto werd ontworpen om de grenzen van engineering en prestaties te verleggen. De F80 volgt in de voetsporen van legendarische Ferrari-modellen zoals de GTO (1984), F40 (1987), en de LaFerrari (2016). Met een gelimiteerde productie van slechts 799 stuks zal deze supercar zich snel aansluiten bij de rijen van Ferrari’s meest begeerde modellen.
Motor en prestaties: hybride krachtbron met V6-technologie
De F80 wordt aangedreven door een 3.0-liter V6-hybride motor met een totaal vermogen van 1200 pk. De interne verbrandingsmotor alleen al levert 900 pk, terwijl de elektrische aandrijving nog eens 300 pk toevoegt. Deze geavanceerde hybride aandrijving is afgeleid van Ferrari’s race-ervaring, met name uit de 24 uur van Le Mans. De wagen haalt een topsnelheid van 350 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,15 seconden.
Naast brute kracht maakt de F80 gebruik van een elektrisch turbosysteem (e-turbo), dat een ongekende responsiviteit biedt. Dit systeem zorgt voor een vloeiende acceleratie, zelfs bij lage toerentallen. De aerodynamica van de auto, zoals een actieve achtervleugel en een onderstel met actieve ophanging, genereert tot 1000 kg downforce bij 250 km/u, wat zorgt voor maximale grip en controle.
Ontwerp en technologie: futuristisch en functioneel
De carrosserie van de F80 is gemaakt van koolstofvezel en aluminium, wat resulteert in een drooggewicht van slechts 1525 kg. Het ontwerp van de auto is zowel esthetisch als functioneel, met invloeden uit de Formule 1 en luchtvaart. Het interieur is minimalistisch en gericht op de bestuurder, met een “1+” configuratie, waarbij de cockpit smal en gefocust is om de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren. De passagiersstoel is achter de bestuurdersstoel geplaatst, waardoor ruimte wordt bespaard zonder in te boeten op comfort.
De F80 beschikt over een volledig nieuw, kleiner stuurwiel en herintroduceert fysieke knoppen voor intuïtieve bediening. De auto is ook uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals adaptieve cruisecontrol en automatische noodremmen, wat zijn praktische rijmogelijkheden onderstreept.
Innovatieve rijmodi en aerodynamische systemen
Met drie rijmodi – ‘Hybrid’, ‘Performance’, en ‘Qualify’ – biedt de F80 de bestuurder de mogelijkheid om de rijervaring af te stemmen op verschillende situaties. De meest extreme modus, ‘Qualify’, ontketent de volledige kracht van de wagen voor maximaal prestatievermogen op het circuit. Bovendien introduceert Ferrari een nieuwe “Boost Optimization”-functie, die extra vermogen levert op specifieke punten van een circuit voor nog snellere rondetijden.
De geavanceerde aerodynamica van de F80 omvat een adaptieve achtervleugel en een geavanceerde diffuser. Deze werken samen met het actieve onderstel om maximale neerwaartse kracht te genereren en de luchtweerstand te verminderen wanneer nodig.
Technische specificaties
- Motor: 3.0-liter V6-hybride
- Vermogen: 1200 pk (900 pk ICE + 300 pk elektrisch)
- Topsnelheid: 350 km/u
- Acceleratie 0-100 km/u: 2,15 seconden
- Aerodynamica: 1000 kg downforce bij 250 km/u
- Gewicht: 1525 kg
- Productie: Gelimiteerd tot 799 stuks