Nieuw
Fris design, hoogwaardiger materialen en de nieuwste generatie assistentiesystemen: dat is de nieuwe ID.3. Tweeënhalf jaar na de lancering van de eerste generatie komt de volledig elektrische bestseller van Volkswagen nu met een uitgebreide upgrade op de markt. Naast de nieuwste software komt de compacte elektrische auto met een aangescherpt exterieur en een verfijnd interieurdesign. Het kleurengamma is uitgebreid met nieuwe kleuren, waaronder Dark Olivine Green. Hoogwaardige, dierproefvrije en duurzame materialen weerspiegelen de strategie van Volkswagen voor de volledig elektrische ID. familie.
Imelda Labbé: “Met de tweede generatie van de ID.3 zetten we het succesverhaal van onze ID. familie voort. Het design is volwassener geworden en de materialen in het interieur zijn aanzienlijk opgewaardeerd. De nieuwe ID.3 toont onze duidelijke inzet voor kwaliteit, design en bedienbaarheid en we hebben systematisch rekening gehouden met de wensen van onze klanten.” De nieuwe ID.3 is een van de tien elektrische modellen die VW tegen 2026 op de markt zal brengen.
Exterieur: aangescherpt design, verbeterde aerodynamica. Het exterieur van het volledig elektrische model uit de compacte klasse valt op door een frisse en aangescherpte look: geoptimaliseerde luchtkoelingsopeningen en grote gelakte oppervlakken zorgen ervoor dat het front vanuit elke hoek zelfverzekerd en vriendelijk oogt. Dat komt onder meer door de nieuwe bumper. De motorkap lijkt nu langer omdat de zwarte strip onder de voorruit is verwijderd en verzonken delen aan de zijkanten verlengen het front nog eens extra. VW heeft de aerodynamica geoptimaliseerd door een betere luchtstroom rond de voorwielen – bekend als het “luchtgordijn”. Aan de achterzijde schijnen de tweedelige achterlichten voor het eerst ook in de achterklep.
Interieur
Superieure kwaliteit, duurzaam en dierproefvrij. Het interieur van de nieuwe ID.3 combineert modern design en duurzame materialen. Nauwkeurige naden in een contrasterende kleur versterken bovendien het gevoel van kwaliteit. VW gebruikt het microvezelmateriaal Artvelours Eco voor de deurlijsten en stoelbekleding, een stof die 71 procent recyclaat bevat. Dit is een secundaire grondstof die wordt verkregen door recycling van plastic dat eerder minstens één keer als afval werd weggegooid. Artvelours Eco heeft qua uitstraling en duurzaamheid dezelfde eigenschappen als conventionele nieuwe materialen. Ook de inrichting is volledig dierproefvrij.
Bovendien werden talrijke suggesties van klanten verzameld en uitgevoerd als productverbeteringen en ter uitbreiding van de standaarduitrusting. Zachte, met schuim bedekte oppervlakken in de cockpit zorgen voor een nieuwe haptische ervaring. Ook de vernieuwde deurbekledingen in het interieur hebben zachtere en grotere oppervlakken.
Laden
Opladen is met de nieuwe ID.3. nog eenvoudiger en comfortabeler, dankzij standaardfuncties als Plug & Charge – waarbij het voertuig zichzelf authentiseert en het laadproces start wanneer de laadkabel bij een laadstation wordt aangesloten – en de intelligente Electric Vehicle Route Planner. Bij langere ritten berekent de Electric Vehicle Route Planner laadstops, zodat de bestemming zo snel mogelijk kan worden bereikt – op basis van actuele verkeersinformatie en prognoses en het laadniveau van de accu. De laadstations worden dynamisch geëvalueerd op basis van de capaciteit van de afzonderlijke laadstations. Dit betekent dat de routeplanningfunctie twee korte laadbeurten met hoog vermogen kan voorstellen in plaats van één lange laadstop met laag vermogen. Bovendien detecteert het systeem laadstations die bezet zijn – en stelt ze in eerste instantie niet voor. Nuttige punten kunnen naar de auto worden overgebracht met behulp van de gratis We Connect ID. app.
Technologie
De nieuwe ID.3 wordt geleverd met de nieuwste software-generatie. Deze verbetert de systeemprestaties en kan over-the-air updates ontvangen. Het compacte bestuurdersdisplay met een schermdiagonaal van 13,4 centimeter (5,3 inch) wordt bediend op het multifunctionele stuurwiel. Het midden van de console biedt plaats aan het nu standaard 30,5 centimeter (12 inch) grote touch display voor het navigatiesysteem, telefoonfuncties, media, assistentiesystemen en voertuiginstellingen. Ook bij het ontwerp van de menustructuur is rekening gehouden met veel wensen van klanten. De indeling is onder meer duidelijker geworden en het laadmenu bevindt zich nu op het eerste niveau van het touchdisplay.
Het optionele augmented reality head-up display (AR head-up display) projecteert informatie zoals de voertuigsnelheid en dynamische navigatie-instructies op de voorruit. Voor de bestuurder lijkt deze informatie zich 10 meter voor de auto te bevinden – weergegeven met het juiste perspectief en duidelijk herkenbaar.
De optionele Travel Assist with swarm data is nu ook leverbaar in de ID.3. In combinatie met de adaptieve cruise control (ACC) voor longitudinale voertuigcontrole vanaf 0 km/h tot aan de topsnelheid en Lane Assist voor laterale controle, kan dit bestuurdersassistentiesysteem gebruikmaken van twee beproefde systemen die in de nieuwe ID.3 volledig met elkaar zijn geïntegreerd. Als er zwermgegevens beschikbaar zijn, heeft Travel Assist slechts één geïdentificeerde rijstrookmarkering nodig om het voertuig in de rijbaan te houden tijdens het rijden op landwegen.
VW heeft een nieuwe mijlpaal bereikt op zijn weg om een op software gebaseerde leverancier van mobiliteitsdiensten zonder uitstoot te worden. Sinds de lancering van de ID. familie zijn er wereldwijd al meer dan 600.000 ID. modellen op basis van het modulaire elektrische aandrijvingsplatform (MEB) aan klanten geleverd. Het Volkswagen-productgamma omvat nu zes ID. modellen. Naast de productie in Zwickau en Dresden zal de nieuwe ID.3 vanaf de herfst van 2023 ook in de moederfabriek in Wolfsburg worden gebouwd.
verbruik
Verbruik in kWh/100 km: gecombineerd 16,0-15,3; CO2-emissies in g/km: gecombineerd 0. ID.3 Pro S: Verbruik in kWh/100 km: gecombineerd 15,7; CO2-emissies in g/km: gecombineerd 0. Alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP en niet volgens NEDC zijn beschikbaar voor de voertuigen. Verbruiks- en CO₂-emissiegegevens met bandbreedtes afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.