De veelzijdige Mercedes-Benz GLE en zijn sportieve afgeleide, de GLE Coupé, zijn net zo geschikt voor gezinnen en vrijetijdsactiviteiten als voor lange ritten en het vervoeren van goederen. De in Europa standaard 4MATIC zorgt ook op slecht wegdek, in het terrein en op hellingen tot 100 procent voor optimale tractie. Een trekgewicht tot 3,5 ton maakt het mogelijk om een paardentrailer, een waardevolle oldtimer of een grotere caravan te trekken.
Mercedes-Benz heeft het exterieur, het interieur, de technologie en de uitrusting van de in 2018 geïntroduceerde modelgeneratie een facelift gegeven. De vernieuwde modellen staan in Europa vanaf juli 2023 bij de dealers. Het motorengamma is nu in z’n geheel geëlektrificeerd. Het omvat mild hybrids met een 48V-boordnet en een geïntegreerde startdynamo (ISG) en plug-in hybrids van de vierde generatie. De meeste modellen hebben nu meer vermogen dan de vorige versies. De vermogenstoename is het grootst bij de GLE 400 e 4MATIC, namelijk 30 kW/41 pk (waarden voor de GLE SUV: gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 10,3-9,2 l/100 km, gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 234-209 g/km, gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP): 27,3-24,7 kWh/100 km).
Het rijassistentiepakket bevat functies die tot in detail verder zijn verbeterd, waaronder de actieve afstandsassistent DISTRONIC, de actieve stuurassistent en de verkeersbordenassistent. Het parkeerpakket met 360°-camera ondersteunt de bestuurder bij het in- en uitparkeren in langs- en dwarsparkeerplaatsen. Ook nieuw is de functie ‘transparante motorkap’. Als het rijprogramma ‘Offroad’ is ingeschakeld, toont het centrale display een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig, wat het rijden op steile hellingen aanzienlijk vergemakkelijkt. Handige functies voor het trekken van een aanhangwagen zijn de aanhangwagenassistent, het vernieuwde aanhangwagenmenu in het centrale display en de aanhangwagenrouteplanner.
Het verhaal van de GLE begon met de M-Klasse, waarmee Mercedes-Benz in 1997 de basis legde voor het premium SUV-segment. Het wereldwijde succes werd voortgezet met de in 2015 geïntroduceerde GLE. De huidige modelserie volgde in 2018. De GLE en GLE Coupé worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Tuscaloosa (VS).
Uitrusting: ontworpen voor offroad-gebruik en het trekken van een aanhangwagen
De meeste bestuurders van een GLE rijden alleen op verharde wegen of in licht tot middelzwaar terrein. Mercedes-Benz heeft daarom de omvang van het offroad-techniekpakket opnieuw samengesteld om het tegen een veel lagere prijs te kunnen aanbieden voor de GLE-modellen met verbrandingsmotor. Tot dit pakket behoren onder meer een onderrijbeveiliging en, in combinatie met de luchtvering AIRMATIC (optie), 30 mm meer bodemvrijheid.
De offroad-modus in de huidige MBUX-generatie maakt van specifieke content zoals helling, hellingshoek, kompas en stuurhoek een visuele ervaring. In combinatie met het optionele parkeerpakket met 360°-camera biedt het nu ook de functie ‘transparante motorkap’. Wanneer het rijprogramma ‘Offroad’ is ingeschakeld, toont het centrale display een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig, inclusief de voorwielen en hun stuurstand. De weergave is samengesteld uit beelden van de 360°-camera. De ‘transparante motorkap’ is bijzonder handig: het stelt de bestuurder in staat obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen die zich voor het voertuig bevinden beter te zien. Deze functie biedt ook voordelen bij het rijden op hellingen of bergkammen.
De GLE biedt nog meer: de vierwielaandrijving en een op tractie gerichte overbrengingsverhouding maken een hoog trekvermogen tot 3.500 kg en een kogeldruk tot 140 kg mogelijk. Bijzonder handig is de volledig elektrische trekhaak: via een toets in de achterklep of een toets op het centrale display wordt de kogelhals samen met de aansluiting voor de stroomvoorziening van de aanhangwagen met één druk onder het voertuig vandaan gedraaid en automatisch in de werkstand gezet. Na gebruik schuift hij even moeiteloos terug in zijn rustpositie achter de bumper. Voor wie de trekhaak niet gebruikt om een aanhangwagen te trekken, maar bijvoorbeeld om fietsen te vervoeren, is er ook een speciale voorziening: de trekhaak heeft twee extra bouten op de kogelhals waarop een geschikte fietsdrager stevig steunt. Het draagvermogen is 100 kg – dit betekent dat ook e-bikes kunnen worden meegenomen.
Nieuw voor de GLE en GLE Coupé is de aanhangwagenrouteplanner van het navigatiesysteem: op het centrale display kunnen de inzittenden routes plannen die geschikt zijn voor het rijden met een voorgeprogrammeerde aanhangwagen om daarmee lange omwegen of tijdverlies te voorkomen. Er wordt onder andere rekening gehouden met breedte- en hoogtebeperkingen op de route en tevens met gewichtsbeperkingen. De instellingen geschieden via het aanhangwagenmenu in MBUX dat automatisch wordt weergegeven zodra een aanhangwagen aan het voertuig wordt gekoppeld. Bestuurders kunnen kiezen uit fietsdragers en kleine of grote aanhangwagens. Ook de snelheid kan worden ingesteld – in Duitsland bijvoorbeeld 80 of 100 km/h. De aanhangwagenrouteplanner houdt vervolgens rekening met deze informatie. Bijzonder handig: de verkeersbordenassistent geeft alleen snelheden weer die voor de combinatie zijn toegestaan. En als DISTRONIC en de actieve snelheidslimietassistent zijn geactiveerd, accelereert het voertuig alleen tot de betreffende maximumsnelheid.
De uitgebreide aanhangwagenassistent is nu cameragebaseerd en dus ook geschikt voor aanhangwagens met een eigen stabilisatievoorziening tegen rolbewegingen. Bovendien maakt het assistentiesysteem het manoeuvreren met een aanhangwagen nog makkelijker, handiger en veiliger. Het systeem regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/h en een helling tot 15 procent. Het is ook geïntegreerd in MBUX en kan intuïtief worden bediend via het touchscreen. Naast het stabiliseren van de combinatie bij het achteruitrijden kan het systeem de aanhangwagen ook begeleiden in bochten tot een hoek van 90 graden. Het trekkende voertuig wordt automatisch bestuurd zodat de gekozen hoek gehandhaafd blijft. Dit maakt een nauwkeurigere positionering van een aanhangwagen mogelijk. Bestuurders kunnen ook een specifieke functie selecteren zodra de aanhangwagen de gewenste richting op rijdt en in een rechte lijn achteruit moet rijden. Het gehele manoeuvreerproces kan worden gevolgd vanuit verschillende cameraperspectieven op het centrale display. Dynamische hulplijnen tonen de route en voertuigbreedte. Het systeem moet hiervoor kort de huidige situatie aanleren. Voor de visuele meting van de dissellengte zijn echter geen markeringen op de aanhangwagen nodig. De aanhangwagenassistent is een optie en kan na aanschaf van de GLE ook worden geactiveerd via een ‘Over the Air’ (OTA) update.
Dankzij de verbeterde omgevingssensoren bieden de parkeersystemen de bestuurder een nog betere ondersteuning bij het manoeuvreren. Ze zijn geïntegreerd in MBUX en kunnen intuïtiever en sneller worden bediend. Anders dan bij de vorige generatie blijft de actieve stuurassistent nu ook ingeschakeld als er een aanhangwagen wordt getrokken. Het systeem helpt de bestuurder om automatisch op de rijstrook te blijven, ook in niet al te scherpe bochten.
Exterieurdesign: nieuwe dagrijverlichting
Een aantal gedetailleerde wijzigingen aan het exterieur geven de GLE SUV en GLE Coupé een duidelijk moderner uiterlijk. De nieuwe voorbumper geeft beide uitvoeringen meer uitstraling. In de grille van de vernieuwde GLE bevinden zich twee horizontale lamellen met chroomaccenten. De roosters in de buitenste luchtinlaten hebben een horizontale chromen vin gekregen.
Kenmerkend voor Mercedes-Benz is de zogeheten lichtfakkel in de koplampen. Bij de standaard high-performance led-koplampen vullen twee lichtpunten de kenmerkende dagrijverlichting aan, terwijl er bij de optionele MULTIBEAM LED-koplampen vier lichtpunten zijn. De designers hebben ook het binnenwerk van de achterlichten opnieuw vormgegeven: bij de GLE wordt de lichtsignatuur gevormd door twee horizontale blokken, en bij de GLE Coupé door twee balken.
De GLE Coupé heeft voortaan standaard het AMG Line exterieur, met de kenmerkende diamond grille met Mercedes-Benz pattern in chroom, de AMG-voorskirt met chromen sierelement, carrosseriekleurige AMG-dorpelverbreders en wielkast-claddings alsmede de AMG-achterskirt in diffusorlook.
Het kleurenpalet van beide SUV’s is uitgebreid met sodalietblauw metallic en MANUFAKTUR alpinegrijs uni. Twee aerodynamisch geoptimaliseerde 19”en 20” lichtmetalen velgen completeren het velgaanbod voor de GLE. Ze zijn glansgedraaid en hebben een vijf-dubbelspaaks design. Het AMG Line exterieur heeft ook een nieuwe 21” velg. De omgevingsverlichting met animated projectie van het Mercedes-Benz pattern is leverbaar als nieuwe optie.
Interieur: met fraaie details uit de Mercedes-Maybach GLS en Mercedes S-Klasse
Nieuw in het interieur van de GLE SUV en GLE Coupé is het stuurwiel van de nieuwste generatie met sensorvlakken op de horizontale spaken. Met deze touch-elementen rechts en links kunnen het bestuurders- en centrale display vanaf het stuurwiel worden bediend.
Bijzondere blikvangers in het interieur zijn de in chroomlook uitgevoerde middelste en zijdelingse luchtuitstroomopeningen die voorheen een zwarte rand hadden. De lamellen zijn nu gemaakt van gegalvaniseerd metaal, net als in de Mercedes-Maybach GLS. Eveneens nieuwe zijn de interieurkleuren catalanabeige/zwart (GLE SUV) en bahiabruin/zwart (GLE SUV en GLE Coupé). Zeer sportief is de exclusief voor de GLE Coupé en in combinatie met AMG Line leverbare uitrusting zwart/classicrood.
Het sierdelengamma biedt net als bij het huidige model een grote spreiding tussen klassiek en progressief. Bekend van de Mercedes-Maybach GLS en nu ook leverbaar voor de GLE SUV en GLE Coupé is het sierdeel in MANUFAKTUR pianolak zwart flowing lines. Als voor zwarte sierdelen wordt gekozen, kunnen de stoelen worden bekleed met nappaleder. Bij de sfeerverlichting kunnen dezelfde kleuren en kleurwerelden worden gekozen als in de S-Klasse. De middenarmsteun achter kan optioneel worden voorzien van USB-aansluitingen met een vermogen van 100 W om mobiele apparaten mee op te laden.
Het premium Burmester® surround sound system beschikt nu ook over de persoonlijke geluidsopstelling en de intense audio-ervaring van Dolby Atmos. Mercedes-Benz heeft met de service ‘Online Music’ veel aanbieders van muziekstreaming direct in het MBUX infotainmentsysteem geïntegreerd. Het Burmester® surround sound system bevat dertien Luidsprekers, dertien afzonderlijke versterkerkanalen en een systeemvermogen van 590 watt.
Een nieuwe optie is ENERGIZING AIR CONTROL. Het systeem bewaakt de luchtkwaliteit met behulp van luchtkwaliteits- en fijnstofsensoren. Het tweetraps filterconcept vermindert het binnendringen van kleine partikels en een groot deel van andere schadelijke stoffen. Afhankelijk van de gemeten waarde schakelt het voertuig intelligent tussen frisse lucht en recirculatie.
Nieuwste generatie MBUX: intuïtief te bedienen en in staat om te leren
De GLE SUV en GLE Coupé zijn nu ook uitgerust met het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) van de tweede generatie. Zowel qua hardware als qua software zijn er grote stappen gezet, waardoor het voertuiginterieur nog digitaler en intelligenter wordt. Tal voertuig- en comfortfuncties kunnen op de lcd-schermen aan de hand van fraaie weergaven worden bediend. De afmetingen van het bestuurders- en centrale display, die elk 12,3” meten, zijn gelijk gebleven. Het centrale display kan als touchscreen direct en comfortabel worden bediend. Apple Car Play en Android Auto werken vanaf nu draadloos.
Het bestuurders- en centrale display bieden een holistische, esthetische ervaring. Ze presenteren informatie op een gestructureerde en overzichtelijke manier. De looks kunnen worden geïndividualiseerd met behulp van in totaal drie weergavestijlen (klassiek, sportief, subtiel) en vier modi (navigatie, assistentie, service, offroad).
Hey Mercedes: de spraakassistent die steeds beter wordt
De spraakassistent Hey Mercedes wordt interactiever en kan leren door online services in de Mercedes me-app te activeren. Bovendien kunnen inzittenden ook zonder het activeringswoord “Hey Mercedes” bepaalde acties laten uitvoeren. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het aannemen van een telefoongesprek. Hey Mercedes geeft ook uitleg over voertuigfuncties bij het horen van het commando “Help”, en antwoordt op de vraag hoe een smartphone via Bluetooth moet worden aangesloten of waar bijvoorbeeld de verbanddoos te vinden is. Hey Mercedes herkent zelfs de positie van de inzittenden. Daarnaast kunnen nu ook andere voertuigfuncties, zoals de interieurverlichting of de rollo’s, met behulp van een spraakcommando worden bediend.
Smart Home: bedieningscomfort op afstand
Met de MBUX Smart Home-functie worden de GLE SUV en GLE Coupé een mobiel bedieningscentrum voor thuis. De naam ‘Smart Home’ verwijst namelijk naar de wifi, sensoren en actuatoren die woningen steeds intelligenter en communicatiever maken: de temperatuur en de verlichting, de zonweringen en elektrische apparaten kunnen op afstand worden gemonitord en bediend. Bewegingsmelders en raamcontacten informeren de gebruiker over welkome of ongewenste bezoekers.
“Hey Mercedes, is er nu iemand in mijn huis?” “Ik heb het gecontroleerd. De laatste beweging die werd gedetecteerd, vond een uur geleden plaats in de keuken.” Op deze wijze kunnen gesprekken plaatsvinden tussen de inzittenden en het Smart Home via de spraakassistent MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De MBUX Smart Home-functie ondersteunt tal van apparaten van grote Smart Home-aanbieders. Met deze technologie zijn onder meer lampen, stopcontacten, thermostaten, rolluiken, jaloezieën, bewegingsmelders, deur- of raamcontacten en temperatuursensoren aan te sturen. Op deze manier kan de Smart Home-integratie van MBUX helpen om het energieverbruik in huis te verminderen.
‘Over-the-air’ (OTA) updates: de nieuwste software
Zodra Mercedes-Benz een nieuwe software-update voor de GLE SUV of GLE Coupé beschikbaar maakt, verschijnt er een bericht in MBUX. De update wordt op de achtergrond gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker dient vervolgens opnieuw expliciet in te stemmen met de activering van de update. Nieuwe functies kunnen ook via over-the-air updates naar reeds afgeleverde voertuigen worden geüpload. Voor de overdracht van de gegevens vertrouwt Mercedes-Benz vanwege de hoge veiligheidsstandaard op mobiele communicatietechnologie en de in het voertuig geïnstalleerde communicatiemodule.
Bestuurders kunnen hun user experience ook verbeteren door nieuwe functies toe te voegen in de Mercedes me Store, zoals muziekstreamingdiensten of In-Car Office. Abonnementsdiensten kunnen ook direct online via de Mercedes me Store worden vernieuwd of nieuw worden toegevoegd.
Aandrijflijn: consequente elektrificatie
De GLE SUV en GLE Coupé zijn nu volledig geëlektrificeerd en bieden keuze uit mild hybrids met 48V-technologie en geïntegreerde startdynamo en plug-in hybrids. De plug-in hybrids zijn voorzien van de nieuwste, vierde generatie hybride technologie.
De plug-in hybrids beschikken over een permanent bekrachtigde synchroonmotor met een vermogen van 100 kW en bieden een systeemvermogen tot 280 kW en een systeemkoppel tot 750 Nm. Met een iets grotere elektrische actieradius tot 109 km volgens WLTP kunnen de meeste dagelijkse ritten volledig elektrisch worden afgelegd. Het verbeterde hybride rijprogramma schakelt de elektrische rijmodus in op de meest geschikte trajecten. Op routes in stedelijk gebied geeft de GLE bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden. Dankzij het rijprogramma ‘Offroad’ kunnen de plug-in hybrids nu ook elektrisch rijden buiten de gebaande paden.
De plug-in hybrids hebben nu een 11 kW-boordlader voor het laden via het reguliere wisselstroomnet of een 3-fase wallbox. Daarnaast is een optionele 60 kW DC-snellader leverbaar.
De meeste modellen hebben meer vermogen dan de vorige versies. De grootste toename geldt voor de GLE 400 e 4MATIC, die 30 kW/41 pk sterker wordt (gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 10,3-9,2 l/100 km, gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP): 234-209 g/km, gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP): 27,3-24,7 kWh/100 km).
De gegevens in één oogopslag:
Het modelaanbod in Europa (mild hybrids):
GLE 450 4MATIC[10] | GLE 300 d 4MATIC | GLE 450 d 4MATIC | |||
Cilinderinhoud | cm3 | 2.999 | 1.993 | 2.989 | |
Max. vermogen | kW/pk | 280/381 | 198/269 | 270/367 | |
bij | t/min | 5.800-6.100 | 4.200 | 4.000 | |
Extra vermogen (boost) | kW/pk | 15/20 | 15/20 | 15/20 | |
Max. koppel | Nm | 500 | 550 | 750 | |
bij | t/min | 1.800-5.000 | 1.800-2.200 | 1.350-2.800 | |
Extra koppel (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | |
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) | l/100 km | 10,8-9,5 | 7,7-6,8 | 8,6-7,6 | |
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)11 | g/km | 244-216 | 203-179 | 226-199 | |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 5,6 | 6,9 | 5,6 | |
Topsnelheid | km/h | 250 | 230 (226) | 250 |
Het modelaanbod 9 in Europa (plug-in hybrids):
GLE 400 e 4MATIC | GLE 350 de 4MATIC | ||
Cilinderinhoud | cm3 | 1.999 | 1.993 |
Nominaal vermogen, verbrandingsmotor | kW/pk | 185/252 | 145/197 |
Nominaal koppel, verbrandingsmotor | t/min | 400 | 440 |
Nominaal vermogen, elektromotor | kW | 100 | 100 |
Nominaal koppel, elektromotor | Nm | 440 | 440 |
Systeemvermogen | kW | 280 | 245 |
Systeemkoppel | Nm | 600 | 750 |
Capaciteit van de HV-accu | kWh | 31,2 | 3 1,2 |
Topsnelheid | km/h | 210 | 210 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 6,1 | 6,9 |
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) | l/100 km | 1.1-1.0 | 09-0.6 |
Gewogen vermogen gecombineerd (WLTP)12 | kWh/100 km | 27,3-24,7 | 23,7-24,2 |
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP)12 | g/km | 25 – 19 | 23-16 |
Elektrische actieradius (EAER, WLTP)12 | km | 92-105 | 89-105 |
Succesverhaal: de fabriek in Tuscaloosa
Toen de fabriek in 1995 werd opgericht, was de locatie de eerste grote Mercedes-Benz fabriek buiten Duitsland. Ongeveer twee derde van de jaarlijkse productie wordt geëxporteerd – waardoor Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI), dat op deze locatie is gevestigd, een van de grootste auto-exporteurs in de VS is. Sinds 1997 zijn in de fabriek in Tuscaloosa ongeveer 4 miljoen auto’s van de band gerold. Alleen al in 2021 zo’n 260.000 SUV’s.
De fabriek in Tuscaloosa maakt gebruik van moderne digitale, duurzame, efficiënte en flexibele productiemethoden. De locatie volgt daarmee de blauwdruk van Factory 56 in Sindelfingen, die symbool staat voor de toekomst van de autoproductie bij Mercedes-Benz. Mercedes-Benz investeerde al in een vroeg stadium in flexibele productie en maakte ook gebruik van het moderne digitale productie-ecosysteem MO360. Hierdoor kan Mercedes-Benz in Tuscaloosa modellen met verbrandingsmotoren, plug-in hybrids en volledig elektrische modellen in grote aantallen parallel produceren.
Meer luxe en fris design voor de Mercedes-AMG GLE SUV en GLE Coupé
· Nieuwe look voor de voorskirt, dagrijverlichting en achterlichten
· Nieuwe velgen, lakken, interieurkleuren en sierdelen
· Uitgebreidere en verbeterde standaarduitrusting
· Meer koppel en verbeterde prestaties voor de ‘53’-modellen
· Software-update voor rolstabilisatie en luchtvering
Mercedes-AMG heeft zijn succesvolle GLE SUV en GLE Coupé vernieuwd en maakt ze daarmee klaar voor de volgende modelcyclus. Aan de voorzijde zijn ze te herkennen aan de nieuw vormgegeven led-dagrijverlichting. De ‘53’-modellen krijgen ook een nieuwe voorskirt met expressief gevormde zijdelingse luchtinlaten in jetwingdesign. Dankzij dit krachtige uiterlijk komen ze optisch dichter bij de achtcilinder-uitvoeringen. De achterzijde is voorzien van nieuw vormgegeven led-achterlichten. Er zijn twee nieuwe lakken toegevoegd: alpinegrijs uni en sodalietblauw metallic. Het front is voorzien van het AMG-embleem in plaats van de Mercedes-ster – een kenmerk voor alle toekomstige AMG-modellen. De nieuwe 22” tien-dubbelspaaks gesmede velgen zijn standaard voor de GLE 63 S 4MATIC+ Coupé (brandstofverbruik gecombineerd 12,7-12,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 287-280 g/km) en zijn als optie leverbaar voor de andere modellen.
Nieuwe kleuren voor de stoelbekleding
De AMG-stoelen in de GLE 53 4MATIC+ Coupé (brandstofverbruik gecombineerd 10,5-10,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 239-232 g/km)13 en de twee ‘63’-modellen zijn alleen leverbaar met lederen bekleding. Nieuw is hier de kleurstelling in bahiabruin/zwart of macchiatobeige/zwart. Er zijn nu ook sierdelen in hoogglanzend bruin lindehout als optie leverbaar. Optionele sierdelen zijn AMG-carbon of MANUFAKTUR pianolak hoogglanzend zwart flowing lines. Alle nieuwe Mercedes-AMG GLE-modellen beschikken ook over de nieuwste generatie MBUX. Het AMG-specifieke schermdesign maakt de merkbeleving nog intenser.
Aanzienlijk omvangrijkere standaarduitrusting
Gelijktijdig met de facelift heeft Mercedes-AMG ook de aanbodstructuur afgestemd op klantwensen. De standaarduitrusting is daarbij aanzienlijk uitgebreid ten opzichte van de voorganger. In het geval van de GLE 53 4MATIC+ SUV (brandstofverbruik gecombineerd 10,7-10,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 244-234 g/km) omvat deze al het elektrisch bedienbare panoramaschuifdak, de stoelverwarming voor de voorstoelen, de adaptieve grootlichtassistent en de smartphone-integratie. Tot de verdere kenmerken van dit model behoren de inschakelbare AMG Performance-uitlaat, het Burmester sound system, het memorypakket, de 360°-parkeerassistent, het KEYLESS GO-pakket en de dodehoekassistent. De nieuwste generatie AMG Performance-stuurwiel is ook altijd aan boord. De ronde AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met hun fraaie weergave en intuïtieve bedieningslogica. Ze maken het mogelijk om belangrijke rijfuncties en alle rijprogramma’s te bedienen zonder dat de bestuurder de handen van het stuurwiel hoeft te halen. De stuurwielrand kan als optie worden verwarmd en is ook leverbaar in carbonlook.
Bij de GLE 53 4MATIC+ Coupé is de standaarduitrusting nog rianter: bij dit model zijn ook stoelventilatie voor de voorstoelen, de MBUX Augmented Reality-functie en MULTIBEAM LED-koplampen standaard. Deze configuratie geldt ook voor de GLE 63 S 4MATIC+ SUV (brandstofverbruik gecombineerd 12,8-12,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 291-282 g/km)13. De GLE 63 S 4MATIC+ Coupé biedt daarboven ook de voordelen van het AIR BALANCE-pakket, de multicontourstoelen voor en het head-up display. Andere standaard uitrustingen zijn de MBUX interieurassistent, de gekoelde/verwarmde bekerhouders en de logoprojector met AMG-specifieke animatie bij het openen van de voorportieren.
Geëlektrificeerde motoren en aangepast onderstel
De GLE 53 4MATIC+ combineert sportiviteit met een hoge mate van dagelijks gebruiksgemak. Het exterieur straalt meer dan ooit de kenmerkende AMG-klasse uit. De basis voor de sportieve rijervaring wordt geleverd door de ongewijzigde 320 kW/435 pk sterke 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbo. Met behulp van een software-update en een grotere turbo heeft de AMG-ontwikkelingsafdeling het maximumkoppel verhoogd van 520 Nm tot 560 Nm. Bovendien reageert de motor nu met extra spontaniteit en extra souplesse op rijcommando’s. De acceleratie van 0 tot 100 km is met 5,0 seconden ook dynamischer (voorheen 5,3 seconden).
De GLE 63 S 4MATIC+ staat voor pure AMG Driving Performance – op elk terrein. Hij spreekt klanten aan die geen compromissen willen sluiten. Bij dit model gaan extreme sportiviteit hand in hand met goede offroad-eigenschappen en dagelijks gebruiksgemak. In de ‘63’-modellen zorgt de beproefde AMG 4,0 liter V8-biturbomotor met een vermogen van 450 kW/612 pk voor een krachtige aandrijving. Als optie kunnen kopers van de ‘53’-modellen ook het onderstel van de GLE 63 S 4MATIC+ bestellen. De finetuning van de software voor de afstemming van het ESP®, het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en het onderstel levert in alle modellen een dynamische en superieure rijbeleving op.
Beide motoren worden geëlektrificeerd met een geïntegreerde startdynamo (ISG) en een 48V-boordnet. De ISG combineert een startmotor en een dynamo in één krachtige elektromotor en is geïnstalleerd tussen de motor en de transmissie. De ISG beschikt ook over hybride functies. Hiertoe behoren onder meer het boosten, recupereren, ‘zeilen’ en bijna onmerkbaar opnieuw starten van de motor bij de start-stopfunctie.
Ook gemeenschappelijk voor alle AMG GLE-modellen zijn de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en het AMG RIDE CONTROL+ luchtgeveerde onderstel met adaptief verstelbare demping. De actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL is standaard op de ‘63’- modellen en optioneel voor de ‘53’-modellen. Het werkt met twee elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras. Het systeem vermindert het overhellen van de carrosserie in bochten en maakt een nauwkeurigere afstemming mogelijk van het insturen en het rijgedrag bij lastwisselingen. Ook het rijcomfort tijdens rechtuit rijden is verbeterd, omdat eventuele verstoringen door oneffenheden in het wegdek aan één kant van het voertuig worden uitgebalanceerd. Als onderdeel van de facelift kregen ook de rolstabilisatie en het luchtgeveerde onderstel een software-update en een nieuwe afstelling. Deze maatregelen vergroten de spreiding tussen rijdynamiek en comfort.
De gegevens in één oogopslag
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ SUV | Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ SUV | ||
Motor | 3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo, elektrische extra compressor en ISG | 4,0 liter V8 met twin scroll-turboladers en ISG | |
Cilinderinhoud | cm3 | 2.999 | 3.982 |
Nominaal vermogen | kW/pk | 320/435 + 15 kW/22 pk (ISG) | 450/612 + 16 kW/22 pk (ISG) |
bij | t/min | 5.800-6.100 | 5.750-6.500 |
Nominaal koppel | Nm | 560 + 200 (ISG) | 850 + 250 (ISG) |
bij | t/min | 2.200-5.800 | 2.500-4.500 |
Aandrijving | vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling | vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling | |
Transmissie | AMG SPEEDSHIFT | AMG SPEEDSHIFT | |
Brandstofverbruik gecombineerd | l/100 km | 10,7-10,3 | 12,8-12,4 |
CO2-emissie gecombineerd14 | g/km | 244-234 | 291-282 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 5,0 | 3,9 |
Topsnelheid | km/h | 250 | 280 |
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé | Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé | ||
Motor | 3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo, elektrische extra compressor en ISG | 4,0 liter V8 met twin scroll-turboladers en ISG | |
Cilinderinhoud | cm3 | 2.999 | 3.982 |
Nominaal vermogen | kW/pk | 320/435 + 15 kW/22 pk (ISG) | 450/612 + 16 kW/22 pk (ISG) |
bij | t/min | 5.800-6.100 | 5.750-6.500 |
Nominaal koppel | Nm | 560 + 200 (ISG) | 850 + 250 (ISG) |
bij | t/min | 2.200-5.800 | 2.500-4.500 |
Aandrijving | AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling | AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling | |
Transmissie | AMG SPEEDSHIFT | AMG SPEEDSHIFT | |
Brandstofverbruik gecombineerd | l/100 km | 10,5-10,2 | 12,7-2,3 |
CO2-emissie gecombineerd16 | g/km | 239-232 | 287-280 |
Acceleratie 0-100 km/h | sec. | 5,0 | 3,9 |
Topsnelheid | km/h | 250 | 280 |