In Paleis 7 zagen we onder andere Toyota terug.

 

Toyota dat trouwens op een roze wolk begon aan het Salon met de melding dat het vorig jaar maar liefst 5,8% marktaandeel won en zo de sterkste stijger is in de top 10 (België).

Dit danken ze aan hun zelfopladende hybrides waar ze nu reeds 25 jaar lang de onbetwiste leider in zijn en voor 2023 innoveren ze hierop verder met onder andere de nieuwe Corolla.

Op het Salon stonden er maar liefst 15 wagens en zo zijn er wagens met meerdere aandrijflijnen zoals de hybride, Plug-in-hybride, elektrisch en waterstof.

Bij de zelfopladende hybrides kon je de Toyota Cross, de Yaris, de C-HR, Corolla Cross, Corolla Touring Sport en de RAV4 terug vinden.

De RAV4 is de enige Plug-in hybride die het merk heeft en deze kon je dus ook bekijken op het Salon.

Toyota zet met de bZ4X in op volledige elektrische mobiliteit. Deze mocht dus zeker ook niet ontbreken op het Salon. Wist je trouwens dat bZ staat voor Beyond Zero?  Hij introduceert het geheel nieuwe speciale eTNGA-platform en een designfilosofie die de futuristische uitstraling van elektrische voertuigen op batterij combineert met de gekende eigenschappen van SUV’s.

De bZ4X is verkrijgbaar in versies met voorwiel- en vierwielaandrijving, met respectievelijk 204 en 218 DIN-pk. Met zijn 71,4 kWh lithium-ion batterij biedt de bZ4X een officieel rijbereik (WLTP-norm) tot 516 km voor de versie met voorwielaandrijving en tot 470 km voor de versie met vierwielaandrijving.

Verder hadden we ook nog enkele wagens met verbrandingsmotor.

De compleet nieuwe Toyota Aygo X welke voor zijn segment echt wel uniek is.

De sportieve GR Supra Manual. Welke bij menig petrolhead toch wel wat zal losmaken. Nu dus met een zeer kort schakelende handbak te verkrijgen.

Tot slot zagen we ook nog een Hilux GR Sport, welke één van de legendes van de Dakar Rally is en nu dus gekleed in een sportievere GR jas. Ook werd de ophanging verbeterd om meer controle, respons en grip te verkijgen.

Over naar Lexus.

Het presenteerde twee Belgische primeurs die deel uitmaken van “Lexus Electrified” en zijn dus voor Lexus de stap naar het CO2 neutrale.

Allereerste primeur dat tentoongesteld was is de RZ450e. Vanaf nul ontwikkeld op het nieuwe platform voor elektrische wagens.  De Lexus RZ 450e maakt gebruik van een nieuw DIRECT4 vierwielaandrijvingssysteem. De motoren voor- en achterin leveren respectievelijk 150 kW en 80 kW, voor een totaal gecombineerd vermogen van 230 kW (313 DIN-pk). De batterij van 71,4 kWh is ondergebracht in de bodem en geeft de auto een rijbereik van ruim 400 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus.

Dan was er ook nog de RX 450+ PHEV. De vijfde generatie van de wereldwijd succesvolle Lexus RX introduceert een nieuwe plug-in hybride motor. De RX 450+, die in januari zijn Belgische debuut maakte, vormt de kern van het aanbod premium SUV’s naast hybride en hybride performance motoren.

Lexus heeft meer dan 15 jaar ervaring met elektrificatie ingezet om de RX 450h+ plug-in hybride te produceren. Deze wagen is uitgerust met een 2,5-liter Atkinson 4-cilinder hybride motor en een oplaadbare lithium-ion batterij met een capaciteit van 18,1 kWh. Hij heeft een rijbereik van meer dan 65 km en een CO2-uitstoot van slechts 26 g/km.

Een andere plug-in Hybride van Lexus die tentoongesteld was is de NX450+ PHEV

Verder stonden er ook nog enkele Zelfopladende hybrides, de UX 250h en de ES300h.

Als laatste en zeker niet minste zagen we ook de prachtige LC500 Cabrio.

 

Verder door was er ook Kia.

Kia dat op enkele na al zijn modellen meenam op het Salon

 

Zo was er de belangrijke Kia EV6. Deze is volledig elektrisch en door het super snelladen op slechts een kleine 20-tal minuten tot 80% vol (350kW). Deze moderne en sportieve crossover is verkrijgbaar met 2 verschillende batterijpaketten. De 58kWh en de 77,4 kWh batterij, goed voor een rijbereik van 394 km met de kleinere batterij tot 528 km met de grotere batterij. Wist je dat je dankzij V2L (Vehicle to load) je step of fiets kan opladen met de batterij van deze wagen? Er is trouwens nu ook een EV6 GT versie verkrijgbaar. Deze sportieveling doet de spurt naar 100 in slechts 3,5 tellen.

We zagen ook de Kia Sorento, de Picanto, de Ceed / Xceed en de tweede generatie van de Kia Niro was ook te zien. Deze compacte cross-over kan je krijgen in hybride, Plug-in hybride of zelfs met volledige elektrische aandrijving. De Sportage met stekker stond er ook en als laatste was er ook de Stonic.

Een hele lijst wat genoeg zegt over de ambitie maar zeker ook het succes van KIA.

Aan de overzijde van Kia komen we Nissan tegen.

 

Bij Nissan springt de Ariya Single Seater Concept Car meteen in het oog.

Deze eenzitter is gebaseerd op de ook aanwezige Ariya Crossover.

De Ariya, welke volledig elektrisch is en in verschillende versies te verkrijgen, heeft een actieradius tot 533km afhankelijk van de gekozen batterij capaciteit.

De zwaarste en dus snelste Ariya heeft 306 pk en maar liefst 600Nm koppel.

Van 0-100 km/u in 5,7 seconden. Deze e-40RCE heeft vierwielaandrijving met twee motoren die voor het koppel zorgen. Om de grip te garanderen kan er zowel van voor naar achterwielen overgeschakeld worden alsook kan voor ieder wiel afzonderlijk de koppelcurve aangepast worden. Dit alles volledig automatisch trouwens.

Verder ook hier enkel nieuwe en geëlektrificeerde modellen onder de noemer e-power zoals de Juke, de Qashqai en de X-trail.

Naast Nissan kwamen we BYD (Build Your Dream) tegen.

BYD is voor het eerst zichtbaar voor het grote publiek, maar dat grote publiek gaat aangenaam verrast zijn door deze Chinese autogigant dat BYD eigenlijk wel is.

 

BYD is van oorsprong een bedrijf dat gespecialiseerd is in technologische innovatie en emissievrije energieoplossingen. Het bouwde reeds meer dan 1 miljoen elektrische personenwagens en stelt hier in Brussel een volledig nieuwe reeks elektrische auto’s voor.

Namelijk de BYD Atto 3, de BYD Tang en de BYD Han.

Na nog een beetje verder doorstappen kwamen we bij Subaru.

 

Subaru, dat de nieuwe en volledig elektrische Solterra in de kijker zette. De consument krijgt meteen de kans om de MY2024 te bestellen. Grootste verandering? De 3-fasenaansluiting die voor efficiënter laden zorgt. De Subaru Solterra is te bestellen met de keuze uit drie uitrustingsniveaus: Solterra, Sky Package en Two-tone Package. Dankzij efficiënte motoren, een geavanceerd aerodynamisch ontwerp en een vernuftig energiebeheer tonen de officiële WLTP-cijfers dat de Solterra met permanente All-Wheel Drive een actieradius heeft tot 465 km met een volledig opgeladen batterij, met een efficiëntie van 161 Wh/km. Voor de Solterra Sky Package (en het Two-tone Package) met 20 inch velgen bedraagt de officiële reikwijdte tot 414 km met een efficiëntie van 180 Wh/km.

Ook nog terug te vinden op de Subaru stand, De XV “Pure Plus”, de Forester “Premium Black”, de Outback die 50 jaar AWD eert en ook was er uit de oude doos een Subaru 360 opgehaald.

De volgende stop die we maakten was Mini.

Nog een Belgische primeur ter gelegenheid van de 100ste Brussels Motor Show: de presentatie van de MINI Concept Aceman, de 100% elektrische crossover-model in de nieuwe MINI familie. De MINI Concept Aceman combineert zo de onderscheidende kenmerken van de twee meest succesvolle modellen van het merk, de iconische MINI Cooper en de MINI Countryman.

Mini had buiten de Aceman ook de Mini Electric, de Countryman PHEV, Cooper S cabrio en de Cooper 5-deurs meegenomen naar Brussel.

Als laatste in deze hal deden wij BMW. 

 

De BMW 3.0 CSL werd als Belgische première voorgesteld. Dit meest exclusieve en speciale model is een meesterwerk dat de essentie van 50 jaar racepassie voor autosport belichaamt. De aandrijflijn met M TwinPower Turbo-technologie werd exclusief voor dit model ontwikkeld. Met een maximumvermogen van 560 pk levert de motor een maximumkoppel van 550 Nm en overtuigt hij met zijn lineaire vermogen tot 7.200 tpm — een uitzonderlijk record voor zescilinderlijnmodellen die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Verder stonden er nog een M3 Touring, een M2 Coupé, een i4 M50, de I7 xDrive60, een iX1 xDrive30, iX3, iX x Drive 40, een 225e, 320e, Z4 een X1, de X7 en ok nog een XM. Een hele waslijst plezier en techniek uit Duitsland dus. 

Bij deze zijn we rond in Paleis 7! Paleis 6 zal ook snel online staan. Blijven volgen dus!

Wederom mijn dank nog aan Mare Tembuyser en Thibeau Mussen voor de foto’s en de hulp! Maar ook aan Foto Robyns voor de service, om steeds klaar te staan bij problemen, vragen en met het gepaste materiaal! Zonder jullie was dit niet mogelijk!!

Ook mijn speciale dank aan de Verschillende merken, hun PR’s en medewerkers voor de babbel, de gegevens en de kans die we krijgen om dit te verwezenlijken!

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.