Deze CX-60 werd voor het eerst aan het publiek getoond op 8 maart 2022 en is de eerste plug-in hybride voor Mazda. Hij maakt deel uit van de “Large Product group” die het merk lanceerde. Designfilosofie is nog steeds “Kodo” oftwel “Soul in Motion”. Nog voor ontwerpers aan de tekentafel gaan bepalen ze eerst welke emotie de auto moet opwekken.
Ook ging Mazda voor de CX-60 de uitdaging aan om een design te creëren dat niet alleen de verbetering en verdere evolutie van het Kodo-design zou weerspiegelen maar ook onmiddellijk herkenbaar zou zijn als een auto die beantwoordt aan het motto ‘Crafted in Japan’.
Exterieur
Zoals je aan de foto’s kan zien is deze CX-60 een imposante auto met lange snuit. Hij is net wat groter dan de CX-5. In het oog springt de grote voorgrill met de nieuwe koplampen die nu boven elkaar geplaatst zijn en met daarnaast nu een ledstrip. Bij de CX-5 liggen de koplampen bijvoorbeeld naast elkaar. De achterlichten hebben een gelijkaardige vorm meegekregen dan de voorlichten.
De Motorkap is platter dan we bij de andere modellen gewoon zijn en ligt duidelijk ook hoger van de grond waardoor die grote grill dus zo opvalt. Verder zien we 20 Inch velgen in twee kleuren en een vrij stijl aflopende daklijn achteraan.
Interieur
Binnenin heeft Mazda CX-60 Takumi de uitstraling van een premium luxe-wagen. Hoewel Mazda altijd een mooie degelijk en goed uitziende afwerking heeft gaan ze met deze CX-60 nog net een stap hoger qua design en afwerking. Dit zie je onder andere ook aan het elektrisch instelbaar stuurwiel. Zulke details zorgen voor net dat tikkeltje meer. Gelukkig zien we ook nog steeds de aanwezig van fysieke knoppen voor het instellen van Airco, zetel verwarming en koeling. De mensgerichte technologieën zijn verfijnd om de Jinba-Ittai-ervaring te perfectioneren en beantwoorden meer dan ooit aan de individuele behoeften van de bestuurder. Ook nieuw is dat Mazda doormiddel van zijn Driver Personalisation System, de passagier gaat herkennen en het gehele interieur op zijn/haar noden en wensen gaat afstemmen. Zetels, stuurwiel, spiegels, Active Driving Display en zelfs de instellingen van het geluidssysteem en de airconditioning worden aangepast.
Het infotainment menu is trouwens (gelukkig) ook nog te bedienen met de in de middenconsole opgestelde HMI-commander knop. Nu over dat interieur zijn we wat verder gaan zoeken en Mazda laat weten dat binnen hun Kodo-designfilosofie hier het Aspect “Ma” geaccentueerd wordt. “Ma” staat voor rustige en waardige schoonheid van lege ruimte en houdt in dat geen enkel onderdeel overtollig of puur decoratief is. Het grote interieur bied je enorm veel plaats en dit zowel voorin als vanachter.
De kofferruimte heeft een volume van 570 tot 1.726 liter.
Motorisatie
In zijn motorisaties heeft Mazda duidelijk een andere filosofie dan de meeste merken die kleinere motoren met minder cilinder inhoud gaan gebruiken. Mazda dus niet en plaatst hier een 2.5 Skyactiv-G-benzinemotor in. Maar mazda gebruikt ook nog een 3.3 diesel voor de CX-60 en zwemt daarmee volledig tegen de stroom in. Over stroom gesproken, ze koppelen deze motorisatie aan een 129 kW sterke elektromotor en een batterij van 17,8 kWh.
Even terug naar de gebruikte motoren. Mazda gebruikt dus het SkyActiv-X platform: een atmosferische (zonder turbo), hyper-efficiënte en zeer geavanceerde benzinemotor.
Met de SkyActiv-X motor is Mazda er in geslaagd om een cruciaal probleem om op te lossen, namelijk: de overgang van compressie-ontsteking naar vonkontsteking en andersom. Waar een benzinemotor is uitgerust met bougies om het brandstofmengsel te laten ontbranden, vertrouwt een dieselmotor op een hoge compressie die ervoor zorgt dat het mengsel spontaan ontbrandt. Tot nu toe was het niet mogelijk om een benzinemotor met dit principe te ontwerpen. Voor snelle acceleratie was vonkonsteking nodig. Wat de SkyActiv-X motor bijzonder maakt, is het feit dat Mazda erin geslaagd is om deze twee technieken op efficiënte wijze te combineren. Het resultaat is een benzinemotor die dus wél de voordelen, maar niet de nadelen van diesel heeft. Dat betekent dus veel koppel en niet zo duur als diesel in aanschaf, zeer zuinig en een lage uitstoot en dit zonder uitstoot van roet en NOx. Of dit alles in de huidige steeds meer elektriserende trend wel nog lang volgehouden kan worden is natuurlijk nog maar de vraag. Want fiscaal worden deze motorisaties jammer genoeg afgestraft.
Prestaties en verbruik
Cijfers, het gecombineerde vermogen bedraagt 327pk met een koppel van 500Nm. Hierdoor sprint de 2,5liter sterke motor welke natuurlijk gekoppeld is aan een elektromotor, van nul tot honderd in maar liefst 5,8 seconden. Topsnelheid is begrensd op 200km/h. door zijn batterij van 17,8 kWh kan hij volgens onze bevindingen ongeveer 55 kilometer volledig elektrisch rijden en heeft hij een gemiddeld verbruik van 1,5 liter per honder kilometer. Mazda geeft een rijbereik aan van 63 kilometer bij snelheden onder de 100km/h.
Rijden
Nu het rijden zelf. Toen ik instapte in de CX-60 had ik net een weekje en meer dan tweeduizend kilometer met de prachtige MX-5 erop zitten. Dus de eerste kilometers moest ik vooral even wennen aan de omschakeling. Eénmaal gewoon aan de wagen en zijn gestalte merkte ik dat de balans tussen wegligging en comfort vrij goed is. Je voelt de weg voor zo’n grote SUV nog vrij goed aan en als je de bochten ingaat heb je als rijder nog steeds het gevoel dat je met een wagen van kleinere omvang aan rijden bent. De dynamiek en respons in combinatie met zijn motorische capaciteiten zijn zeker goed.
Conclusie
Mazda heeft zijn huiswerk zeker goed gemaakt en bewijst dat het klaar is voor het premium segment met deze CX-60. Het merk bewijst hier ook dat hun eigenzinnigheid de rijder ten goede komt en hun “Jinba Ittai” filosofie zeker niet overboord moet.
Een Mazda CX-60 kan je kopen vanaf 47.290 €. De versie waar wij mee reden de Takumi kan je dan weer vanaf 57.990 € kopen.