De Europese auto-industrie bevindt zich in een diepe crisis. Honderden werknemers uit Frankrijk en andere landen verzamelden zich voor de ingang van de Paris Motor Show om te protesteren tegen de banenverlies en sluitingen van autofabrieken. Hoewel de Europese Commissie overweegt zware heffingen op Chinese elektrische voertuigen (EV’s) in te voeren, geloven veel vakbondsvertegenwoordigers dat dit niet de oplossing is voor de huidige problemen in de sector.
Bron: Euronews
Protest op de Paris Motor Show
Ondanks de regen protesteerden honderden arbeiders voor de Paris Motor Show, een van de belangrijkste evenementen in de sector. Met spandoeken als “Onder de glans en glamour, het plunderen van onze fabrieken” maakten ze duidelijk dat de situatie in de Europese autosector zorgwekkend is. Grote spelers zoals Stellantis, Renault en Valeo verplaatsen steeds meer productie naar het buitenland in de zoektocht naar goedkopere arbeidskrachten, wat resulteert in fabriekssluitingen en ontslagen.
Vakbondsleiders uit verschillende landen, waaronder Duitsland, België en zelfs de VS en Turkije, wisselden elkaar af op het podium om de benarde toestand in de sector te schetsen. Zo staan er in Frankrijk duizenden banen op de tocht, zoals bij Valeo waar drie fabrieken te koop staan en 1.000 werknemers hun baan dreigen te verliezen.
Chinese elektrische voertuigen overspoelen de markt
Naast de fabrieksverplaatsingen vormen de goedkope Chinese elektrische wagens een grote uitdaging voor de Europese markt. De afgelopen jaren zijn Chinese EV’s massaal op de Europese markt verschenen, wat de prijzen heeft gedrukt. De Europese Commissie overweegt nu om zware invoerheffingen op te leggen aan deze wagens, maar dit plan stuit op weerstand, ook van de arbeiders.
Vakbondsvertegenwoordigers, zoals Jean-Rodolphe Colliaux van Valeo, benadrukten dat de focus niet op het belasten van Chinese voertuigen zou moeten liggen, maar op het terughalen van productie naar Europa. Ze stellen dat de Europese fabrikanten hun winstmarges zouden moeten verkleinen en meer zouden moeten investeren in lokale productie. Dit sentiment werd gedeeld door vertegenwoordigers van andere fabrikanten, zoals Renault, waar bijvoorbeeld de populaire Dacia Spring in China wordt geproduceerd.
Banenverlies en fabriekssluitingen
Sinds 2012 zijn er in Frankrijk al bijna 70.000 banen verloren gegaan in de auto-industrie, een trend die zich in heel Europa voortzet. In België bijvoorbeeld, dreigt de sluiting van Audi Brussel, waardoor 3.500 werknemers hun baan verliezen. Italië, Duitsland en andere Europese landen kampen met vergelijkbare problemen, wat de bezorgdheid over de toekomst van de Europese autoproductie versterkt.
Volgens Najar Lahouari, voorzitter van de Brabantse Metaalbewerkersvakbond in België, ligt het probleem niet alleen bij de Chinese concurrentie, maar ook bij het gebrek aan investeringen in de Europese industrie zelf. “Europa heeft niet genoeg inspanningen en middelen geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze industrie,” zei hij tijdens de protesten.