De Flanders Collection Cars show is ondertussen al enkele weken voorbij. Tijd om even terug te blikken en jullie mijn favoriete wagen van de show voor te stellen: de vergeten maar zeer stijlvolle Fiat 2300 S Coupé.

Ghia design

De Fiat 2300 S Coupé is gebaseerd op de Fiat 2300 berline en is ontworpen door Sergio Sartorelli, toenmalig hoofddesigner bij de carrosseriebouwer Ghia. De wagen werd voor het eerst voorgesteld op de Turin Motor Show in 1960 als sport coupé concept wagen en werd enthousiast onthaald door het publiek. Eén jaar later werd een productieklaar exemplaar voorgesteld op de Geneva Motor Show, waarna de productie officieel van start ging in 1962.

Onmiskenbare Italiaanse flair

Persoonlijk kende ik dit model nog niet. De eerste indrukken deden me denken aan de Ferrari 330 GT 2+2 serie 2 door de horizontaal liggende dunne achterlichten, de gechromeerde voor- en achterbumper, de elegante aflopende daklijn, tweedeurs vierzitter en de twee prominente koplamen. Het interieur is ook voorzien van een zekere Ferrari flair. Elegante ronde meters omhuld in een mooi afgewerkt houten dashboard. Een sportief Nardi stuurwiel met houten rand en luxueuze lederen zetels. Het vergelijken met een Ferrari is naar mijn mening al meteen het grootste compliment naar de Fiat 2300 S Coupé toe.

Abarth aandrijflijn

Onder de motorkap ligt een 2279 cc zes-in-lijn motor die in de 2300 Coupé basisversie 105 pk produceert. Bij de 2300 S Coupé kreeg deze motor een volledige herziening door Abarth; zo werd de zescilinder voorzien van aangepaste zuigers, een aggressievere nokkenas, dubbele twin-choke Weber carburatoren en een geoptimaliseerde uitlaat. Daarmee werd het vermogen opgekrikt naar 136 pk. Standaard kwam de 2300 S Coupé uitgerust met een gesynchroniseerde manuele vier versnellingsbak waarbij een optionele overdrive mogelijk was. In de latere productiejaren kwam ook een optionele automaat beschikbaar. Om het sportieve karakter verder te benadrukken had de 2300 Coupé een dubbele draagarm ophanging op de vooras met hydraulische dempers en een stabilisatorstang. Meer belangrijk voor die tijd was de aanwezigheid van servo-geassisteerde schijfremmen in alle vier de hoeken.

Betaalbare zeldzaamheid

Ondanks zijn vele troeven zijn er uiteindelijk maar ongeveer 7000 exemplaren geproduceerd tussen 1962 en 1968. Dit maakt van de Fiat 2300 S Coupé een zeldzame en ongekende wagen in huidige tijden. De actuele waarde van dit model is ondanks zijn zeldzaamheid nog binnen de redelijkheid gebleven. Het mooie exemplaar op de Flanders Collection Cars show stond te koop voor €47.500.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.