Na de officiële presentatie van de Nieuwe Fiat 600e in Lingotto op 4 juli, kondigt FIAT een hybride versie aan die beschikbaar zal zijn vanaf 2024: de Nieuwe Fiat 600 Hybrid. FIAT toont nogmaals zijn relevantie: de Nieuwe 600 zal in feite alleen elektrisch of geëlektrificeerd verkrijgbaar zijn, en de hybride versie voor de landen waar de omschakeling naar elektrisch nog in een trager tempo verloopt.
Olivier Francois, CEO van FIAT en Global CMO van Stellantis, licht toe: “Onze strategie blijft volledig elektrisch en het feit dat de 500e de best verkochte BEV stadsauto in Europa is, voedt onze vastberadenheid om door te gaan en elektrisch echt toegankelijk te maken voor iedereen. We moeten echter ook relevant blijven in landen zoals Italië, onze thuismarkt, waar volledig elektrisch nog niet echt van de grond is gekomen. Daarom zullen we voor deze geselecteerde landen, samen met de nieuwe 600 full electric, een high-spec hybride aanbieden die hopelijk de deur opent naar een meer geëlektrificeerde wereld”.
De Nieuwe Fiat 600 Hybrid - Technologie
600 De Hybrid is een slimme en gebruiksvriendelijke oplossing waar steeds meer klanten naar vragen. In feite zullen ze het plezier van de Nieuwe aangeboden krijgen in een “P2” hybride pakket: 100 pk, slechts 110g C02/km* tot 114g CO2/km* (voorlopige pre homologatie cijfers).
De hybride aandrijflijn wordt geïntroduceerd in twee uitrustingsniveaus: de Nieuwe Fiat 600 Hybrid La Prima, de meest exclusieve versie, en de Nieuwe Fiat 600 Hybrid, de meest toegankelijke versie.
De MHEV-motor waarmee de Nieuwe Fiat 600 Hybrid is uitgerust, is de mooiste uiting van technologie en staat garant voor comfort en prestaties. Dankzij deze geavanceerde technologie biedt de Nieuwe 600 Hybrid een echte hybride-ervaring, waardoor de klant kan genieten van een ultragladde en elektrische rijervaring, niet alleen wanneer hij in de stad onder de 30 km/u rijdt, maar ook op stads- en landwegen wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat in gestabiliseerde omstandigheden of op een helling, en in precies dezelfde situatie op de snelweg.
Het voertuig biedt soepel rijden en reizen dankzij de riemstarter die zorgt voor een stille en efficiënte overgang tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor.
Het geheim van de prestaties schuilt in de synergie tussen de 3-cilinder 1,2-liter ICE-motor die tot 100 pk kan leveren, de 48-Volt Li-ion batterij en de nieuwe elektrische transmissie met 6 versnellingen en dubbele koppeling die de 21 kW e-motor, omvormer en centrale transmissie-eenheid omvat en zorgt voor de beste optimalisatie op het gebied van verdichting.
Het “extra” elektrisch vermogen verbetert de elasticiteit bij lage toerentallen en tijdens het optrekken, wat de bestuurder een stille start en snelle respons biedt, met transparante en snelle overgangen. Bovendien maakt deze technologie het mogelijk om energie terug te winnen wanneer het voertuig vertraagt. In normale rijomstandigheden is de motor ontworpen om het brandstofverbruik te optimaliseren en tot 15% CO2-uitstoot te besparen in vergelijking met een pure ICE-motor met automatische transmissie, ook dankzij de Miller Cycle, en slechts 110 g CO2/km* tot 114g C02/km* (geschat) waardoor hij kan concurreren met andere merken.
Prestaties
De briljante Nieuwe Fiat 600 Hybrid heeft een acceleratie naar 100 km/u in slechts ongeveer 11* seconden en een vrijwel onmiddellijke koppelafgifte door de e-motor. De prestaties van de verbrandingsmotor worden dus snel ondersteund bij het opnieuw starten en de prestaties worden geoptimaliseerd, waardoor het “turbolag”-effect wordt verminderd en het gaspedaal snel wordt ingetrapt. Op dezelfde manier wordt bij het starten in zuiver elektrische modus de verbrandingsmotor ontstoken om te helpen bij de vraag naar vermogen.
Elektrisch rijden
De hybride aandrijving heeft meerdere voordelen, niet in de laatste plaats bij het opstarten in de 100% elektrische modus (e-launch): soepel, stil en zonder benzineverspilling. Ook verbetert de elektrische motor de efficiëntie en dynamiek van het voertuig, waardoor de auto in bepaalde situaties met de verbrandingsmotor uit kan rijden. Deze modus wordt geactiveerd tijdens stadsritten onder 30 km/u, met 1 km volledig elektrisch bereik in stedelijke en landelijke omgevingen bij rustig rijden, wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat onder gestabiliseerde omstandigheden of op een helling, en in dezelfde situatie op de snelweg. Op deze manier kan de vermogensvraag en de laadstatus van de batterij compatibel worden beheerd.
De elektrische aandrijving kan ook worden gebruikt voor de e-creeping functie, die wordt gebruikt om een reeks korte voorwaartse bewegingen te maken zonder druk op het gaspedaal, bijvoorbeeld in een file (e-queueing). De auto kan ook volledig elektrisch worden geparkeerd, zowel in de eerste versnelling als in de achteruit (e-parkeren). Bovendien is de hybride aandrijving ontworpen om energie terug te winnen tijdens het vertragen.
De voordelen van deze technologie zijn direct merkbaar: lager brandstofverbruik en lagere emissies, met meer respect voor het milieu. Minder geluidsoverlast en meer comfort en plezier, dankzij de vloeiendheid van de elektrische dubbele koppelingstransmissie en de responsiviteit van de aandrijving.
Deze functies, geboden door de nieuwe technologie van de nieuwe Fiat 600, geven een extra impuls aan het dagelijks leven, zijn eenvoudig te gebruiken en in staat om aan ieders behoeften op het gebied van bewegingsvrijheid te voldoen.
De nieuwe Fiat 600 Hybrid, de geëlektrificeerde Italiaanse upgrade
De nieuwe Fiat 600 combineert het beste van de B- en B-SUV-werelden en biedt een prachtige, vreugdevolle en verwende rijervaring, waarmee het merk terugkeert naar het B-segment. Het is de ideale oplossing voor stadsliefhebbers en de perfecte belichaming van de waarden van het merk: Italiaanse stijl en duurzaamheid.
De nieuwe Fiat 600 Hybrid is cool en mooi, heeft een lengte van 4,17 meter, is 5-deurs, biedt comfortabel plaats aan 5 personen en heeft 15 liter aan opbergruimte in het interieur, met de beste opbergruimte in zijn klasse voorin en een kofferbak met 385 liter laadvermogen.
De instapversie van de Nieuwe Fiat 600 Hybrid, die perfect geschikt is voor jonge klanten die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing, is voorzien van exclusieve stoelen van gerecycleerd textiel met witte accenten en een matzwarte dashboardafwerking van bioplastic.
De nieuwe Fiat 600 Hybrid La Prima biedt 100% stijl, technologie en comfort voor een meeslepende Italiaanse Dolce Vita-ervaring. Hij zit boordevol state-of-the-art veiligheids- en assistentiefuncties en biedt alle voordelen van mobiliteit in en buiten de stad met Level 2 Assisted Driving.
Binnenin worden beide versies gekenmerkt door een speciale HMI met een specifieke kleur voor de Powermeter-energieflow, paddle shifters om te kunnen schakelen in handgeschakelde modus en e-Auto OFF om de ICE-remming via het radioscherm te stoppen.
Connected services: twee nieuwe pakketten voor meer rijcomfort
De Nieuwe Fiat 600 Hybrid biedt zijn klanten twee pakketten met connected services: Connect One en Connect PLUS. Connect ONE – standaard inbegrepen bij aankoop van de wagen – is vooral gericht op veiligheidsbehoeften en biedt niet alleen hulp- en noodoproepdiensten, maar ook waardevolle informatie door maandelijks gegevens over de conditie van de auto te verstrekken.
Het Connect PLUS-pakket is ontworpen om de rijervaring zowel aan boord als daarbuiten comfortabeler te maken. Het omvat navigatiediensten, functies om het voertuig op afstand te beheren via de FIAT app, om de rijstijl te monitoren en nog veel meer.
De Nieuwe Fiat 600 Hybrid biedt ook iets nieuws dat relevant is voor onze tijd: Trip Report. Met deze functie is het mogelijk om de rijgewoonten te analyseren en de invloed op het brandstofverbruik te verbeteren, door de milieubelasting en de impact van de rijstijl op de conditie van het voertuig te evalueren.