za. feb 22nd, 2025

Getest: Citroën C3 Aircross – Compacte SUV met veelzijdigheid en comfort

Bij Carvibes.be hadden we de kans om de gloednieuwe Citroën C3 Aircross uitgebreid te testen. Deze compacte SUV biedt keuze uit hybride en elektrisch, meer binnenruimte en een optionele 7-zitsconfiguratie. Tijdens onze rijtest in Barcelona ontdekten we hoe de C3 Aircross zich verhoudt tot zijn neef, de Opel Frontera, en hoe hij scoort op comfort, prestaties en ruimte.

Foto: Citroën

Vernieuwd design en ruim interieur

Met een lengte van 4,39 meter en een wielbasis van 2,67 meter is de Citroën C3 Aircross een van de ruimste modellen in het B-SUV-segment. In vergelijking met de vorige generatie is hij 38 cm langer, 4 cm breder en 6 cm hoger, waardoor hij een stuk praktischer is geworden.

Uniek is de 7-zitsoptie, iets wat je zelden tegenkomt in deze klasse. De 5-zitter heeft een bagageruimte van 460 liter, uit te breiden tot 1600 liter. De 7-zitter voegt twee extra stoelen toe, maar met alle zitplaatsen in gebruik blijft er nauwelijks bagageruimte over. Dit maakt de derde zitrij vooral geschikt voor kinderen of korte ritten.

Verschil tussen de 5- en 7-zitter

De 5-zitter biedt meer beenruimte op de tweede rij en een grotere kofferruimte. Bij de 7-zitter schuift de achterbank 6 cm naar voren om ruimte te creëren voor de extra zitplaatsen. Dit gaat ten koste van de beenruimte op de tweede rij, waardoor de 5-zitsversie comfortabeler is voor lange ritten.

Opel Frontera of toch een echte Citroën?

De C3 Aircross deelt zijn basis met de Opel Frontera, beide gebouwd op het Smart Car-platform van Stellantis. Dit betekent dat ze veel techniek en onderdelen delen, maar Citroën heeft de afstemming aangepast om meer nadruk te leggen op comfort.

Belangrijke verschillen met de Opel Frontera zijn de zachter geveerde ophanging dankzij Progressive Hydraulic Cushions, een lichtere en soepelere stuurinrichting en de Citroën Advanced Comfort-stoelen.

Waar de Opel Frontera een wat strakker en directer rijgedrag heeft, voelt de C3 Aircross zachter en meer ontspannen aan. Dit sluit perfect aan bij het typische Citroën-DNA, dat altijd inzet op comfort boven sportiviteit.

Elektrische aandrijflijn met 307 km rijbereik

Tijdens onze test reden we met de elektrische versie, die een motorvermogen heeft van 113 pk en een batterijcapaciteit van 44 kWh. Dit zorgt voor een rijbereik van 307 km volgens de WLTP-cyclus. In 2025 komt er een versie met een grotere batterij, waarmee het bereik stijgt tot ongeveer 400 km.

De elektrische C3 Aircross ondersteunt snelladen tot 100 kW, wat betekent dat de batterij in 26 minuten tot 80% kan worden opgeladen. Voor thuisladen ondersteunt hij 11 kW AC, waarmee een volledige lading in minder dan 5 uur kan worden voltooid.

Rijervaring: comfortabel en rustig rijden

De Citroën C3 Aircross elektrische versie voelt direct heel soepel en comfortabel aan. Dankzij de Progressive Hydraulic Cushions worden oneffenheden in het wegdek goed geabsorbeerd, wat vooral op slechte wegen in Barcelona merkbaar was.

Het vermogen van 113 pk is voldoende voor stadsverkeer, maar met een acceleratie van 0-100 km/u in 13 seconden is hij geen sprinter. De lichte en soepel afgestelde stuurinrichting maakt hem makkelijk te besturen, maar biedt minder directe feedback dan sommige concurrenten.

De stilte aan boord is een van de grootste pluspunten van de elektrische versie. Hoewel de geluidsisolatie beter had gekund bij hogere snelheden, blijft het algehele rijcomfort hoog.

Technologie en rijhulpsystemen

De C3 Aircross is uitgerust met moderne rijhulpsystemen zoals actieve noodremassistentie, rijstrookassistent, dodehoekdetectie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.

Het infotainmentsysteem biedt een 10,25-inch touchscreen in de duurdere versies, met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. De basisversie heeft een smartphone-station waarmee je je telefoon als infotainmentscherm gebruikt.

Een software-update wordt nog verwacht, waarmee verbruik en actieradius beter weergegeven worden en extra comfortfuncties worden toegevoegd.

Conclusie: Citroën C3 Aircross blijft trouw aan zijn DNA

Na onze uitgebreide test bij Carvibes.be kunnen we concluderen dat de Citroën C3 Aircross een zeer veelzijdige en ruime SUV is. Hij deelt techniek met de Opel Frontera, maar Citroën heeft hem comfortabeler gemaakt.

De elektrische versie biedt een interessant alternatief met lage verbruikskosten en fiscale voordelen. De rijervaring is gericht op comfort, met een zachte ophanging en een stille aandrijflijn.

De 7-zitsversie is handig voor gezinnen, maar wie meer ruimte op de tweede rij wil, kiest beter de 5-zitter.

Plus- en minpunten

Pluspunten

  • Ruime en comfortabele SUV
  • Optie voor 7 zitplaatsen
  • Stilte en soepele aandrijving van de elektrische versie
  • Keuze tussen verschillende aandrijflijnen

Minpunten

  • Beperkte bagageruimte bij 7-zitter
  • Geen sportieve prestaties
  • Geen diepteverstelling stuurwiel

Carvibes.be’s eindverdict: zoek je een ruime, comfortabele en veelzijdige SUV? Dan is de Citroën C3 Aircross een uitstekende keuze in zijn segment.

Belangrijke specificaties Citroën ë-C3 Aircross

SpecificatieCitroën ë-C3 Aircross (EV)
MotorElektrisch 113 pk
Koppel124 Nm
0-100 km/u13 seconden
Topsnelheid135 km/u
Batterijcapaciteit44 kWh
Actieradius307 km
Bagageruimte460-1600 liter
Leeggewicht1.504 kg

Aandrijflijnen: benzine, hybride en elektrisch

De C3 Aircross is verkrijgbaar in drie aandrijflijnopties:

• Benzine: 1.2 turbomotor met 100 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

• Hybride: 48V-systeem met een 136 pk sterke motor en een geëlektrificeerde automatische transmissie, ideaal voor stadsverkeer zonder opladen.

• Elektrisch: 83 kW (113 pk) motor met een actieradius van meer dan 300 km, snelladen tot 80% in 26 minuten. In 2025 komt een versie met 400 km bereik.

Prijzen beginnen bij €18.690 voor benzine, €24.490 voor de hybride, en €26.690 voor de elektrische variant.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.