De GSe is terug! Zo kondigde Opel trots aan dat het GSe-label nieuw leven werd ingeblazen. GSe, oorspronkelijk de afkorting van ‘Grand Sport Einspritzung’ maakt nu zijn comeback waarbij het nieuwe GSe-label nu staat voor ‘Grand Sport Electric’ met sportieve, geëlektrificieerde modellen met een optimale balans tussen rijcomfort en prestatiegerichte rijkwaliteiten maar uiteraard ook met oog voor het milieu en zo dus volledig passend in de strategie van Opel om vanaf 2028 een volledig elektrisch merk te zijn. De wagen die wij voor Carvibes mochten uittesten was de Opel Astra GSe, naast de Opel Astra Sports Tourer GSe 1 van de eerste nieuwe GSe-modellen.
Exterieur
De nieuwe generatie Astra maakt een eerder gedurfd designstatement. De kenmerkende designdetails van de GSe geven deze wagen een mooi, krachtig en zeer sportief uiterlijk. De lichtmetalen, tweekleurige 18-inch velgen met diamanteffect en zwarte inserts werden geïnspireerd op die van het veelgeprezen en volledig elektrisch Manta GSe-concept. Het sportieve karakter van deze wagen wordt naar een nieuw level getild. De unieke styling van de onderste grille benadrukt zijn krachtige wegligging en vergroot zijn dynamische uitstraling. Ook de voorbumper en het GSe-embleem op de achterklep geven deze wagen een mooie sportieve look.
Interieur
De sportieve ambities van deze wagen worden nogmaals onderstreept door de met zwart Alcantara beklede sportstoelen voorin. Deze zijn niet alleen uniek voor de GSe maar versterken de superieure ergonomie van de stoelen dankzij hun AGR-certificering. De stoel vormt de connectie tussen bestuurder en auto. Dit is de reden waarom Opel veel aandacht besteedt aan optimaal comfort en ondersteuning voor de rug. Maar een ergonomisch goed interieur betekent veel meer dan enkel gebruiksgemak. Ergonomie gaat ook om de veiligheid. Een rugvriendelijke stoel vermindert niet alleen vermoeidheid tijdens de reis, hij zorgt er bij een ongeval ook voor dat ernstige letsels worden voorkomen. Bovendien is er de geheugenfunctie, handig als meerdere bestuurders van de auto gebruik maken. Het stuurwiel met platte onderkant, ligt perfect in de hand zodat elke bocht moeiteloos kan genomen worden.
Veiligheid/Technologie
Met een systeemvermogen van 165 kW (225 pk) en een maximumkoppel van 360 Nm kunnen we stellen dat deze plug-in-hybride zeer mooie prestaties levert en dit met een WLTP van 1,1-1,2 ltr/100 km en een CO2-emissiewaarde van 25-26 gr/km. Alles voor een verantwoord rijplezier: topprestaties, een sportief onderstel en een geëlektrificeerde aandrijving die lokaal emissievrij rijden mogelijk maakt.
Vanuit stilstand sprint deze wagen naar 100 km/u in 7,5 seconden. De topsnelheid ligt op 235 km/u (135 km/u in de 100% EV-modus). Met de 12,4 kWh-batterij, biedt de Astra GSe een 100% elektrische actieradius tot ongeveer 64 km.
Dit model is nog wendbaarder dan zijn voorgangers en de besturing, ophanging en remmen reageren onmiddellijk en voorspelbaar op elke handeling van de bestuurder. Dit is te danken aan het speciale 10 mm verlaagde onderstel. Daardoor biedt deze wagen een superieure stabiliteit in bochten en tijdens het remmen.
Ook specifiek bij het GSe-model is de sportieve afstelling van de besturing. Daarnaast zijn de schokdempers met olie gevuld waardoor men zowel een sportieve als een comfortabele rijervaring krijgt. De schokdempers zijn voorzien van KONI FSD-technologie (Frequency Selective Damping), die de demping aanpast aan de specifieke omstandigheden.
De ESP-instellingen, tevens ook weer specifiek bij de GSe-modellen, werden aangepast zodat er meer ruimte is voor dynamisch rijden.
Op het gebied van geavanceerde assistentiesystemen, beschikt de wagen over alle systemen die voor de Astra beschikbaar zijn. Zo is deze wagen standaard uitgerust met Intelli-Drive 1.0 met Forward Collision Alert en actief noodstopsysteem, herkenning van voetgangers en vermoeidheid, Lane Departure Warning, Traffic Sign assistant, Cross Traffic en dodehoekwaarschuwing en een automatische snelheidsassistent. De Parking Pilot voor en achter en de 360-graden Intelli-Vision-camera geven dan weer extra ondersteuning bij het manoeuvreren.
De GSe is uitgerust met een draadloos Android Auto of Apple CarPlay systeem en een multimedia-/navigatiesysteem met een 10-inch touchscreen en een 10-inch informatiedisplay. Tevens zijn geschikte smartphones draadloos op te laden met de oplader in de middenconsole.
Prijs
Deze mooie dynamische, sportieve wagen is beschikbaar vanaf 48.900 euro.