De IONIQ 5 N, het eerste volledig elektrische high-performance model van het sportieve merk N vierde zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in West Sussex, Engeland. De IONIQ 5 N staat synoniem voor de elektrische toekomst van het merk N en het is voor sportwagenliefhebbers een manier om hun passie zowel op de weg als op circuit ook elektrisch te kunnen beleven.
Dit nieuwe model vertegenwoordigt Hyundai’s traditie om enerzijds kwalitatief hoogstaande mobiliteit te bieden maar ook N-modellen te ontwikkelen die de klemtoon leggen op de rijbeleving van de bestuurder. Het merk N maakte in 2014 een comeback in het WRC en het oogstte inmiddels successen in diverse wereldkampioenschappen waardoor Hyundai het winnaars-DNA te pakken kreeg, wat zich vertaalde in het N high-performance gamma. Dit momentum wordt verdergezet met elektrificatie, want de succesvolle IONIQ 5 – die op E-GMP is gebaseerd – vormt de perfecte basis voor de eerste high-performance EV van de N-divisie.
Met de IONIQ 5 N profileert Hyundai N zich als technologisch paradepaardje binnen Hyundai Motor Company door vooruitstrevende technologieën te introduceren die worden gedeeld met alle Hyundai EV’s. De strategie is erop gericht om het concurrentievermogen van Hyundai te vergroten. De IONIQ 5 N is slechts een eerste stap in deze strategische evolutie want er zullen nog meer elektrische N-modellen volgen.
“Hyundai N is de hoeksteen van de technologische voortrekkersrol bij Hyundai Motor Company”, stelt Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. “De succesvolle mix van technologische knowhow in combinatie met de autosportervaring van het merk N verlegt grenzen qua prestaties en lag aan de basis van de IONIQ 5 N, een gamechanger voor elektrische topprestaties. De belangrijkste ontwikkelingen van deze wagen zullen de concurrentiepositie van alle Hyundai-modellen verder versterken. Dat is immers de bestaansreden van het merk N.”
De IONIQ 5 N combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) van de standaardversie met autosporttechnologie en maakt gebruik van de N-expertise met elektrische ‘Rolling Labs’ (zoals de RM20e, de RN22e en de N Vision 74) om de high-performance capaciteiten van de EV te optimaliseren en ervoor te zorgen dat hij voldoet aan de drie prestatiepijlers van N: ‘bochtenverslinder’, ‘geschikt voor circuitgebruik’ en ‘dagelijks inzetbare sportwagen’.
“IONIQ 5 N is ontwikkeld om rijplezier naar een hoger niveau te tillen door gebruik te maken van de nieuwste technologieën. Met de IONIQ 5 N wil het merk N de specifieke verfijnde rijervaring bieden, en die moet dezelfde zijn voor elke aandrijfmethode of het nu om benzine, elektriciteit of waterstof gaat”, weet Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand en Motorsport bij Hyundai Motor Company. “Om dit te bereiken hebben we ons oor nauwlettend te luisteren gelegd bij onze N-fans om deze eerste volledig elektrische N nauwkeurig af te stellen. Enkel zo kunnen we de passie voor autorijden van onze meest veeleisende N-thousiastelingen stimuleren.”
Toptechnologie creëert schakelgevoel en het rijplezier van een dagelijks inzetbare sportwagen
Net als een dagelijks inzetbare sportwagen biedt de IONIQ 5 N een meeslepend schakelgevoel en emotionele rijervaring dankzij de geïntegreerde N e-shift en N Active Sound +. N e-shift geeft de bestuurder een gevoel van controle over de vermogensafgifte en het schakelgevoel, terwijl N Active Sound + niet alleen in staat is om een futuristisch EV-geluid te produceren, maar de snelle EV ook kan laten klinken zoals een ICE-wagen. Die mix zorgt voor een boeiendere rijervaring achter het stuur. Samen verhogen ze het rijplezier door de schokjes van het schakelen te simuleren en sound van een ICE-voertuig na te bootsen.
Heel wat sportwagenliefhebbers beklaagden zich over het gebrek aan feedback aan het stuur van heel wat EV’s. Daarom hebben de ingenieurs van Hyundai N de functies N e-shift en N Active Sound + ontwikkeld wat de bestuurder extra feedback geeft waardoor die meer controle heeft over het dynamische rijgedrag van de IONIQ 5 N. Precies door de nauwkeurige vermogensregeling maakt N hier qua EV-geluid duidelijk het verschil met eerdere toepassingen.
N e-shift bootst een achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT) na die we kennen van auto’s met een verbrandingsmotor (ICE). Het systeem simuleert het opschakelen door de koppeloutput van de motor te regelen wat voor een voelbaar schokje zorgt tijdens de schakelmomenten. Het resultaat is een nauwkeurige en interactieve rijervaring die dichter aanleunt bij een ICE-auto dan wat we tot nu toe ervoeren in EV’s.
N Active Sound+ is gekoppeld aan N e-shift om de rijervaring van EV’s te verbeteren door een interessantere en prikkelende zintuiglijke ervaring voor de bestuurder te creëren. Het omvat een systeem met 10 luidsprekers (acht binnenin, twee extern) dat drie verschillende geluidsthema’s biedt. Het ‘Ignition’-thema simuleert het geluid van de N 2.0T-motoren, ‘Evolution’ biedt een kenmerkend high-performance geluid geïnspireerd op de RN22e. Het ‘Supersonic’-thema is uniek en werd gebaseerd op het geluid van tweemotorige straaljagers en het volume varieert tijdens het nemen van bochten. Het doel van N Active Sound+ is om bestuurders een akoestische referentie te bieden zodat ze het beschikbare vermogen beter kunnen doseren.
De IONIQ 5 N is ook uitgerust met N Road Sense, dat automatisch de N Mode suggereert wanneer er verkeersborden die haarspeldbochten aankondigen langs de weg staan. Zo kunnen bestuurders optimaal genieten van elke seconde van hun rit. Dit systeem is enkel in Europa beschikbaar.
Net als de klassieke IONIQ 5 beschikt de N-variant over de Vehicle-to-Load (V2L) technologie, waarmee de gebruiker energie uit de hoogspanningsbatterij van de EV kan gebruiken om elektrisch apparaten te voeden. Zo kan men een e-bike opladen, elektrische kampeeruitrusting of huishoudelijke apparaten gebruiken, zelfs wanneer de auto is uitgeschakeld.
Specs
Specificaties |
| IONIQ 5 N |
Motorvermogen | Voor | 166 kW / 226 pk |
| Achter | 282 kW / 383 pk |
| Systeemvermogen | 448 kW / 609 pk |
| Boost vermogen | 478 kW / 650 pk (Voor: 175 kW, 238 pk / Achter: 303 kW, 412 pk) |
Batterij | Capaciteit | 84 kWh |
Laden | Laadvermogen | 350 kW |
| Laadtijd | 10% tot 80% op 18 minuten |
Afmetingen | Lengte | 4.715 mm |
| Breedte | 1.940 mm |
| Hoogte | 1.585 mm |
| Wielbasis | 3.000 mm |
Banden |
| Pirelli P-Zero 275/35R21 |
Remsysteem | Voor | 4 zuigers, 400 mm |
| Achter | 1 zuigers, 360 mm |
Regeneratief remsysteem | Remkracht | 0.6 G (0.2 G met geactiveerd ABS) |
0 – 100 km/u |
| 3,4 s. (Boost) |
Topsnelheid |
| 260 Km/u |
Rijbereik |
| Wordt meegedeeld bij nationale marktintroductie |
Koetswerkkleuren |
| Performance Blue Mat, Performance Blue, Abyss Black Pearl, Cyber Gray Metallic, Ecotronic Gray Mat, Ecotronic Gray , Atlas White Mat, Atlas White, Gravity Gold Mat en Soultronic Orange Pearl |
Interieur kleuren |
| Zwart met accenten in Performance Blue |
IONIQ 5 N op het Goodwood Festival of Speed 2023
De IONIQ 5 N stond in het middelpunt van de belangstelling toen het merk N voor het eerst zijn opwachting maakte op het Goodwood Festival of Speed 2023. N had er een bijzondere stand opgetrokken waar meerdere auto’s te zien waren, waaronder de i20 N WRC, de N Vision 74, de RN22e en de zopas onthulde IONIQ 5 N. Daarnaast waren er op de stand diverse publieksactiviteiten, zoals racesimulators en ‘photo booths’.
Het hoogtepunt van de aanwezigheid van het merk N in Goodwood was het exclusieve ‘N Moment’ tijdens de iconische Goodwood hill climb. Tijdens dat N Moment liet de constructeur niet enkel de modellen uit de autosport zien, maar ook de rolling labs van het merk, met als hoogtepunt de presentatie van de nieuwe IONIQ 5 N en de wereldpremière van de ‘IONIQ 5 N Drift Spec’ showcar van het merk.