vr. apr 18th, 2025

in beeld: Renault 5 E-Tech Electric

default

Retro Looks, Future Tech & Verrassend Betaalbaar

De legendarische Renault 5 is terug, volledig elektrisch én met een onweerstaanbare mix van nostalgie en moderne technologie.


Terugkeer van een icoon

De originele Renault 5 was dé stadswagen van de jaren ’70 tot ’90. Hij bracht gezinnen overal naartoe en werd een tijdloos pop-icoon. Renault brengt hem nu opnieuw uit, maar volledig elektrisch. En het beste? Hij blijft compact, praktisch en vooral speels.

Een elektrisch platform vanaf nul

In tegenstelling tot sommige andere elektrische auto’s is de R5 E-Tech Electric niet gebaseerd op een bestaand model. Renault ontwikkelde een gloednieuw EV-platform, wat zorgt voor:
Ruime wielbasis en vlakke vloer voor extra binnenruimte
Lichter en efficiënter door slimmere constructie
Minder productiekosten zonder overbodige componenten van verbrandingsmotoren

Met een lengte van net geen vier meter blijft de R5 lekker wendbaar in de stad, maar hij voelt toch stevig en solide aan.

Batterijen, prestaties en actieradius

Renault biedt twee batterij-opties:
40 kWh (120 pk) – 195 km WLTP-actieradius
52 kWh (150 pk) – 255 km WLTP-actieradius

0-100 km/u in 8,0 seconden
Snelladen van 15-80% in 30 minuten
Bi-directioneel laden – gebruik je auto als energiebron

Een knipoog naar het verleden

De nieuwe Renault 5 is geen slaafse kopie van het origineel, maar een slimme herinterpretatie. Van de vierkante koplampen die “knipogen” tot het iconische ventilatierooster op de motorkap (nu als laadindicator) – dit design zit vol verwijzingen naar het verleden.

Binnenin gaat de retrovibe door met een stijlvol dashboard en kleurrijke accenten. Maar er is ook moderne tech:
openR link-systeem met Google-integratie
Fysieke knoppen voor eenvoudige bediening
Digitaal display in retro-vorm

Rijgedrag: pittig en comfortabel

Renault heeft veel aandacht besteed aan het rijplezier. De R5 E-Tech voelt licht en speels aan, maar ook volwassen en stabiel.
Progressieve besturing voor een dynamisch gevoel
Multi-link achterophanging voor comfort én precisie
Stille ophanging – een van de best geïsoleerde in zijn klasse

Conclusie: een knaller in het B-segment

Renault heeft met de nieuwe R5 een gouden zet gedaan. Hij combineert een nostalgisch design met moderne technologie, een speels rijgedrag en een scherpe prijs. Dit is niet zomaar een retro-model, maar een statement: elektrisch rijden kan leuk én toegankelijk zijn.

Renault 5 E-Tech Electric – Volledige Specificaties


Batterij, Aandrijving & Actieradius

Renault biedt de R5 E-Tech Electric in verschillende uitvoeringen met keuze uit twee batterijpakketten en drie vermogensopties:

BatterijVermogenActieradius (WLTP)Actieradius (stad)0-100 km/uPrijs (vanaf)
40 kWh95 pk (70 kW)n.v.t.300 kmn.v.t.€25.000(5)
40 kWh120 pk (87 kW)312 km312 km9,0 sec€27.900(7)
52 kWh150 pk (110 kW)410 km410 km8,0 sec€32.900(2)
  • Laadtijd (DC, 15-80%): 30 min
  • AC-laden: 11 kW
  • Bi-directioneel laden: Ja (V2G & V2L)

Versies & Uitrusting

Renault biedt de R5 E-Tech Electric aan in verschillende versies:

VersieBatterijVermogenPrijs (vanaf)
Five40 kWh95 pk€25.000(5)
Evolution40 kWh120 pk€27.900(7)
Techno40 kWh of 52 kWh120 pk of 150 pkn.v.t.
Iconic Five40 kWh120 pkn.v.t.
Iconic Cinq52 kWh150 pk€32.900(2)

Speciale editie: In 2025 wordt ook een Roland Garros-editie verwacht.


Afmetingen & Gewicht

  • Lengte: 3,92 meter
  • Breedte: 1,77 meter
  • Hoogte: 1,50 meter
  • Wielbasis: 2,54 meter
  • Bodemvrijheid: ± 13 cm
  • Gewicht: 1.450 kg (52 kWh versie)

Prestaties & Rijgedrag

  • Achterophanging: Multi-link
  • Remmen: Schijfremmen rondom
  • Bandenmaat: 18 inch (afhankelijk van versie)
  • Stuurbekrachtiging: Elektrisch
  • Rijmodi: Eco, Normal, Sport

Interieur & Technologie

  • Infotainmentsysteem: openR Link met Google-integratie
  • Scherm(en): 10-inch digitaal instrumentencluster + 10-inch touchscreen
  • Connectiviteit: Apple CarPlay & Android Auto (draadloos)
  • Fysieke knoppen: Ja, voor essentiële functies
  • Navigatie: Google Maps geïntegreerd
  • Audio: Premium sound system (afhankelijk van uitvoering)

Comfort & Veiligheid

  • Stoelen: Sportief design, optioneel met eco-leder/stof
  • Achterbank: 60/40 neerklapbaar
  • Klimaatregeling: Automatische airco met warmtepomp
  • ADAS-systemen:
    ✅ Adaptieve cruisecontrol
    ✅ Rijstrookassistent
    ✅ Dodehoekdetectie
    ✅ Automatisch noodremmen
    ✅ Parkeersensoren & camera achter

https://youtu.be/Hl538xzVpfw

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.