De Aston Martin DB1, gelanceerd in 1948 op de Motor Show, markeerde de eerste wagen onder David Browns eigenaarschap. Deze stijlvolle maar prijzige cabriolet zette een historische mijlpaal voor het merk.

Foto: Aston Martin

De Aston Martin DB1, officieel bekend als de “Two Litre Sports”, staat symbool voor een nieuw tijdperk voor Aston Martin. De wagen werd ontworpen door Frank Feeley, wiens talent eerder werd overgenomen via Lagonda. Hoewel het design elegant was, onderscheidde het zich niet als baanbrekend. Toch maakte het voertuig indruk, mede dankzij het gebruik van het innovatieve Atom-chassis.

Specifieke kenmerken van de Aston Martin DB1

  • Motor: Uitgerust met een tweeliter viercilindermotor.
  • Chassis: Gebaseerd op het Atom-chassis, een technische vooruitgang voor die tijd.
  • Ontwerp: Het werk van Frank Feeley, met een focus op elegantie en functionaliteit.
  • Prijskaartje: De wagen kostte £1498, wat leidde tot een belasting van £833. Dit bracht de totale prijs op een verbluffende £2331. Voor de meeste autoliefhebbers in 1948 was dit astronomisch.

De hoge kosten waren deels te wijten aan het beleid van de Britse overheid na de oorlog. Met een dubbele aankoopbelasting op auto’s boven de £1000, werd de DB1 een luxeproduct voor een zeer exclusieve markt. Slechts 15 exemplaren werden gebouwd, wat de DB1 een gewild verzamelobject maakt.

Erfenis van de DB1

Hoewel de DB1 commercieel gezien geen groot succes was, legde deze wagen wel de basis voor de beroemde DB-lijn. Deze reeks, genoemd naar David Brown, zou Aston Martin internationaal op de kaart zetten. De DB1 wordt dan ook gezien als een historisch en symbolisch voertuig binnen de autowereld.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.