We waren uitgenodigd om deze gloednieuwe Ciroën ë-C4 X tijdens de internationale media drive in Madrid te testen.
Madrid werd niet zomaar gekozen als locatie om deze Citroën te testen. Voor het goede weer moesten we er in ieder geval nu niet zijn. Er werd wel voor Madrid gekozen omdat dit ook de thuisbasis is waar deze ë-C4 X geproduceerd wordt.
Deze volledig elektrische ë-C4 X is met een 136 pk sterke elektromotor voorzien en heeft een koppel van 260 Nm. Hij heeft 9,5 seconden nodig om van 0 tot 100km/h te geraken.
Verder geef ik nog mee dat hij 4,6 meter lang is en zich daarmee plaatst tussen de C4 en de C5 X. De wielbasis is dezelfde als die van de C4 wat logisch is aangezien hij op hetzelfde platform staat.
Verrassend is de toch wel vrij grote koffer met maar liefst 510 liter aan bagageruimte.
Met de batterij die 50kWh groot is kan je ongeveer 360km ver geraken (WLTP). Het laden duurt 7,5 uur als je dat enkelfasig doet. Heb jij de luxe dat je dat driefasig kan doen met een lader van 11kW zal je dit ongeveer in 5h tijd kunnen doen. Ben je onderweg en hang je deze batterij aan een snellader van 100 kW gelijkspanning dan kan je je weg vervolgen na 30 min met een batterijcapaciteit van 80%.
Met deze ë-C4 X hoopt Citroën vooral particuliere klanten aan te spreken maar ook de in lage emissie zones opererende commerciële gebruikers zoals bijvoorbeeld taxi’s.
Terug naar de essentie van ons bezoek in Madrid. Hoe bolt dat nu die ë-C4 X…
Op dag 2 mochten we een ritje door de regenachtige en zeer winderige bergen van Madrid maken. Maar vooraleer we in de bergen waren moesten we eerst een weg banen door hartje Madrid. Eens ik doorhad hoe de voorrangsregels hier werkten of misschien beter gezegd niet werkten, geraakten we vrij vlot en moeiteloos uit het centrum. Daar merkte ik dat de wagen echt wel gebouwd is voor dit soort werk. Ook al is hij iets groter dan een echte stadswagen, had ik nooit het gevoel dat hij moeilijk hanteerbaar was. Eénmaal in de bergen en als er wat vlotter gereden kon worden, merkten we dat dit absoluut geen slechte wagen was maar nu ook niet de wagen waar je het onderste uit moet halen of sportieve snelle bochten mee kan maken. Maar dat is ook helemaal niet waar hij voor gemaakt of ontworpen is. Dus dat is volledig ok en binnen de lijnen van verwachtingen. Comfort en rijgedrag liggen volledig in de lijn wat we van Citroën verwachten en daar is dus niets op aan te merken.
Toen mijn Co-piloot Jens (www.menstyle.be) het stuur overnam, had ik even de tijd om het interieur en de gebruikte materialen te bekijken. Het interieur is best mooi afgewerkt zonder al te veel toeters en bellen.
Alles wat aanwezig moet zijn is er, aangevuld met een hele berg aan rijhulpsystemen en opties afhankelijk van het gekozen pakket of de extra gekozen opties zoals onder andere Head-up display, het winterpakket met de verwarmde voorruit en verwarmde zetels vooraan.
Je kan trouwens kiezen uit 3 varianten. De FEEL, de SHINE en het SHINE PACK.
Afhankelijk van de gekozen variant betaal je hier tussen de 39.100 en 42.550 EUR voor.
Hier krijg je wel een degelijke ruime elektrische wagen voor die zowel in als buiten de stad zijn ding doet.