Renegade

Renegade, een cross-over dat gelanceerd werd in 2014 met alle exterieur kenmerken van een ware Jeep. Het was weliswaar ook de allereerste Jeep die volledig ontwikkeld werd in Amerika. In 2018 kreeg hij een update, maar verloor nooit zijn strakke lijnen en typische Jeep kenmerken, hoewel er wel nieuwe varianten onder de motorkap verschenen. Zo kreeg hij een 4XE uitvoering, een plug-in-hybride, maar ook de e-Hybrid versie, een mild-hybrid technologische Renegade die wij uitbundig mochten testen.

Aandrijving en rijdynamiek

Er zijn drie soorten aandrijvingen beschikbaar op de Renegade; de traditionele thermische benzine en diesel motor met beiden 130pk, de mild-hybrid benzine aandrijving genaamd e-Hybrid met 130pk+20pk elektro kracht en de plug-in hybride genaamd 4XE met 4×4 en een gecombineerd vermogen tot 240pk.

Wij reden met de e-hybrid variant. Deze mild-hybrid technologie is gebaseerd op de samenwerking tussen de nieuwe 1,5 T4-turbobenzinemotor en 2 elektromotoren. De primaire en krachtigste elektromotor is geïntegreerd in de nieuwe DCT 7-versnellingsbak en die 48V levert om de prestaties op te trekken tot 20 pk tijdens verschillende fases van het rijden. De 2de elektromotor is de startmotor. Het lijkt misschien vreemd waarom we deze vermelden, omdat ieder wagen wel een startmotor heeft. Maar deze elektromotor is namelijk met de krukas verbonden d.m.v. een V-riem. Hij zorgt naast het starten van de wagen ervoor dat een aandeel van potentiele energie door de snelheid kan gerecupereerd worden tijdens het remmen. Ook zal hij tijdens het accelereren nog een klein aandeeltje bijbrengen in vermogen. Dit alles is dus goed voor een mooie 130pk en 240Nm die volledig op de voorwielen wordt aangebracht.

Ondanks dat het een mild-hybrid genoemd wordt, kan de werking ervan beperkt vergeleken worden met die van een volwaardige hybride. Zo kan de e-Hybrid enkel elektrisch rijden op zeer lage snelheden, naar eigen ondervinden tot een maximum snelheid van 30km/u bij minieme gasimpulsen en over een zeer beperkte afstand van enkele kilometers. We ondervonden ook dat dit systeem in sommige situaties goed werkte, bijvoorbeeld bij stapvoets file rijden of inparkeren, maar dat het systeem ook zijn pijnpunten heeft. Bij het vertragen tot bijna stilstand rijdt de Renegade enkel op de elektromotor. Wanneer er vervolgens opnieuw geaccelereerd wordt, dan slaat de benzinemotor terug aan met een zeer schokkerige en bijgevolg onaangename overgang. Dit geldt ook wanneer men uit stilstand snel wil vertrekken. Deze ongeraffineerde overgang kan vermeden worden door zeer voorzichtig en geleidelijk gas te geven. Het e-hybrid systeem heeft natuurlijk zijn voordelen op vlak van verbruik. Jeep geeft een gecombineerd verbruik aan van 5,6l/100km, wij zaten aan een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km over een gevarieerd traject en een normale rijstijl. Dit verbruik hadden we zeker een stukje dichter bij het aangegeven waarde kunnen brengen indien er bewust economisch gereden zou worden.

Qua rijdynamiek valt er niets op te merken. Deze is onverwachts zeer sportief voor een Jeep. De Renegade laat zich snel en direct insturen in bochten met weinig kantelneiging. Grote oneffenheden worden vloeiend opgenomen door de ophanging, kleine snelle oneffenheden wat minder maar zeker binnen de normen. De 1,5l motor met 130pk en 20pk elektro boost is niet van de snelste, zeker niet in de hogere toeren en op hogere snelheden, maar onder de 80 km/h geeft het mild-hybride systeem voldoende kracht. Vooral in lage en middelhoge toeren, kan er vlot en veilig door het verkeer gereden worden.  

Conclusie?

Met een startprijs hier in België vanaf €30.800 (inclusief BTW) voor de basisuitvoering Longitude, maakt dit de Renegade e-hybrid de goedkoopste Jeep verkrijgbaar in het gehele Jeep segment. Ondanks de aantal kleine gebreken die uiteraard iedere wagen wel bezit, is deze typische Jeep cross-over wel een echte aanrader. 

Bekijk ook zeker onze ervaring met zijn broer, de Compass, die wij met dezelfde specificaties eveneens mochten ervaren!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.